ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CCR: Legea de înființare a Autorității de Reglementare în Domeniul Minier Petrolier - constituțională

09 Aprilie 2025   |   Agerpres

Curtea a respins ca neîntemeiată obiecția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art.I pct.4 din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 81/2024 - cu referire la art.11 alin.(2) și art.111 alin.(2) din Legea minelor nr.85/2003 - sunt constituționale în raport cu criticile de neconstituționalitate formulate.

 
 
Curtea Constituțională a României a respins, miercuri, sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție privind legea de înființare a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier Petrolier.

Potrivit unui comunicat al CCR, judecătorii constituționali, cu unanimitate de voturi, au respins ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție și a constatat că Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, în ansamblu, este constituțională în raport cu criticile de neconstituționalitate extrinsecă formulate.


Totodată, cu majoritate de voturi, Curtea a respins ca neîntemeiată obiecția de neconstituționalitate și a constatat că prevederile art.I pct.4 din Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 81/2024 - cu referire la art.11 alin.(2) și art.111 alin.(2) din Legea minelor nr.85/2003 - sunt constituționale în raport cu criticile de neconstituționalitate formulate.

'În esență, Curtea a reținut că prin legea criticată sunt reglementate unitar relații sociale omogene, în domeniile vizate de legiuitorul delegat (minele, petrolul și stocarea geologică a dioxidului de carbon), de natură să reflecte o unitate normativă și un scop unic. Prin conținutul său normativ, legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului 81/2024 se circumscrie obiectului de reglementare al ordonanței de urgență, iar situația care a condus la adoptarea măsurilor legislative prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului 81/2024 constituie o stare de fapt obiectivă, independentă de voința Guvernului, care poate fi încadrată în conceptul constituțional de 'situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată'', se precizează în comunicatul citat.

Potrivit CCR, soluția legislativă instituită la art.I pct.4 din legea supusă controlului de constituționalitate nu conține norme de natură să afecteze principiul separației și echilibrului puterilor în stat sau principiul securității raporturilor juridice.

Instanța supremă a sesizat, în decembrie 2024, Curtea Constituțională privind legea de aprobare a Ordonanței Guvernului prin care a fost înființată în luna iunie Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.

'La data de 17 decembrie 2024, constituită în Secții Unite, cu participarea unui număr de 77 judecători, cu respectarea cerințelor de cvorum prevăzute de lege, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis sesizarea Curții Constituționale a României pentru controlul constituționalității, înainte de promulgare, în ceea ce privește: Legea privind aprobarea OUG nr. 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon (PL-x 486/2024), în raport de prevederile constituționale ale art.61 alin.(1) și a art.1 alin.(4) privind principiul separației și echilibrului puterilor în stat, ale art.1 alin.(3) și (5) privind principiul securității raporturilor juridice și cel al ierarhiei actelor normative, precum și cele ale art.115 alin.(4) și (7) referitoare la regimul juridic al ordonanțelor de urgență și limitele de sesizare ale Parlamentului în procedura legii de aprobare a ordonanțelor de urgență', se arăta într-un comunicat al Instanței supreme.

Prin ordonanța adoptată de Guvern se înființează Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria prim-ministrului, prin reorganizarea prin transformare a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM), care se desființează.

Potrivit actului normativ, ANRMPSG va funcționa ca autoritate de reglementare, finanțată integral din venituri proprii, personalul va fi preluat de la ANRM, numărul maxim de posturi fiind de 300, exclusiv demnitarii.

ANRMPSG va avea mai multe obiective generale, printre care dezvoltarea și sistematizarea Fondului Geologic National și Fondului Național de Resurse și Rezerve și exploatarea și dezvoltarea rațională a rezervelor de resurse minerale și a rezervelor de petrol, în concordanță cu strategiile din domeniu și reducerea impactului asupra mediului înconjurător. De asemenea, identificarea de noi utilizări ale sistemelor publice naționale de transport al petrolului și punerea în valoare a golurilor miniere vor fi obiective ale autorității.

Autoritatea gestionează resursele de petrol, resursele minerale și fondul geologic național, proprietate publică a statului, definite de Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, și de Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare. Printre atribuții se numără și activități de elaborare și promovare de proiecte de acte normative, norme, instrucțiuni și proceduri, conform prevederilor legislației privind stocarea geologică a dioxidului de carbon.

Totodată, a fost completat regimul juridic pentru licențele de exploatare.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 122 / 5530
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
D&B David şi Baias anunță promovări în echipă începând din 1 septembrie: Georgiana Bălan devine Counsel, alți trei avocați urcă pe poziția de Managing Associate
Taylor Wessing și Freshfields, în tranzacția prin care Continental își vinde divizia ContiTech OESL către fondul de investții Regent. Avocați din România, în tranzacție
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | De la emoțiile admiterii, la medii de 10 și trofee în competiții juridice: povestea lui Cristian-Mircea Rădulescu, studentul care a înțeles că disciplina, perseverența și logica sunt ingredientele esențiale pentru succes într-o facultate unde competiția este intensă: „Dreptul nu îți oferă doar cunoștințe, ci te modelează ca om”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...