
Guvernul a aprobat noi reglementări privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice
08 Aprilie 2025
AgerpresNoile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare
Guvernul, reunit marți în ședință, a modificat OUG nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, 'în acord cu cerințele Comisiei Europene și cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități'.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, noile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
'Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate', se arată în comunicat.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, noile reglementări adoptate prin ordonanță de urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
'Pentru asigurarea transparenței, a competiției libere și a asumării răspunderii publice, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, mai riguroase, inclusiv prin impunerea verificării conflictelor de interese. Astfel, membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu se pot afla în raporturi juridice de coordonare sau subordonare ierarhică cu candidații înscriși la procedura de selecție și nominalizare. Dacă există astfel de situații, conducătorul autorității publice tutelare va dispune înlocuirea membrilor aflați în incompatibilitate', se arată în comunicat.
Totodată, pentru creșterea profesionalizării managementului, a fost introdusă reglementarea expresă privind absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență atât pentru conducătorii AMEPIP, cât și pentru membrii Consiliilor de administrație și de supraveghere.
'Președintele și vicepreședinții AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență și minimum 10 ani de experiență profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puțin 7 ani în funcții de conducere executivă în companii sau în funcții de conducere în administrația publică, unde au exercitat atribuții de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice. În cazul membrilor Consiliilor de administrație și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență și experiență în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani', se explică în comunicat.
Membrii Consiliului de administrație nu vor putea cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice, stipulează actul normativ.
'Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariații întreprinderii publice, contractul individual de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului. De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în Consiliul de administrație (CA) sau Consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat', precizează sursa citată.
Actul normativ reglementează expres că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de administrație sau Consiliului de supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
Pentru a crește performanța managerială, sunt aduse modificări și cu privire la modul de calcul al remunerației directoratului.
La fel ca în cazul membrilor Consiliilor de administrație sau Consiliilor de supraveghere și în cazul directoratului remunerația va fi formată dintr-o indemnizație fixă lunară și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială.
'Componenta variabilă a remunerației va fi revizuită anual, în funcție de nivelul de realizare a obiectivelor cuprinse în planul de administrare și de gradul de îndeplinire a indicatorilor-cheie de performanță aprobați de Adunarea generală a acționarilor. Acești indicatori vor fi cuprinși în contractul de mandat. Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet', a transmis Guvernul.
Reglementările privind guvernanța corporativă mai prevăd că procedura de selecție pentru membrii Consiliului de administrație sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii Adunării generale a acționarilor de inițiere a procedurii.
'AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecție sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central și pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condițiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați', a indicat Executivul.
În același timp, se elimină exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepțiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.
Prin modificările adoptate se modifică și data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora și va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, față de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea și prelucrarea datelor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 126 / 5533 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...