
ASF a lansat în dezbatere publică un proiect de regulament ce vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a OPCVM
03 Septembrie 2025
AgerpresEste vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare.
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat, miercuri, un proiect de regulament ce vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), prin reducerea timpului necesar întocmirii documentelor de constituire ale fondurilor deschise de investiții (contract de societate, reguli, prospect de emisiune).
Potrivit unui comunicat al ASF, este vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare. Proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică pe site-ul instituției pentru o perioadă de 15 zile calendaristice.
Potrivit unui comunicat al ASF, este vorba de proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare. Proiectul de act normativ a fost pus în dezbatere publică pe site-ul instituției pentru o perioadă de 15 zile calendaristice.
'Propunerile din cadrul proiectului de regulament vizează simplificarea și standardizarea procedurii de autorizare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), spre exemplu, prin reducerea timpului necesar întocmirii documentelor de constituire ale fondurilor deschise de investiții (contract de societate, reguli, prospect de emisiune). De asemenea, scopul proiectului este acela de a oferi mai multă claritate și predictibilitate actualului cadru legal aplicabil OPCVM creând în același timp premisele stimulării creșterii pieței printr-un proces de autorizare mai eficient, transparent și accesibil. Acest proiect face parte dintr-un demers mai amplu al ASF de recalibrare a întregului cadru legal în materia organismelor de plasament colectiv și a administratorilor acestora având drept deziderat final simplificarea, debirocratizarea și eficientizarea operațiunilor/procedurilor de autorizare/înregistrare a OPCVM/FIA, așa cum au fost stabilite prin obiectivele generale și specifice ale Strategiei naționale privind dezvoltarea pieței de capital din România pentru perioada 2023 - 2026', se arată în comunicat.
În elaborarea proiectului de regulament, ASF a avut în vedere propunerile și observațiile transmise de asociațiile profesionale de profil și de reprezentanții ecosistemului local de fonduri, într-un proces de consultare amplu și deschis. De asemenea, proiectul vizează clarificarea modului de aplicare a unor prevederi legale incidente situațiilor constatate în practica ASF și a entităților reglementate.
Printre modificările esențiale aduse Regulamentului ASF nr. 9/2014 se numără simplificarea autorizării. Astfel, se introduc prevederi în vederea punerii în aplicare a prevederilor nou-introduse în cadrul OUG nr. 32/2012 prin OUG nr. 71/2024, cu privire la înlocuirea obligației de a transmite la ASF regulile și procedurile interne ale societăților de administrare a investițiilor (SAI) atât la momentul autorizării SAI, cât și ulterior, în cazul modificărilor intervenite în cuprinsul acestora, cu obligația de a transmite o declarație pe propria răspundere a reprezentantului/reprezentanților legal(i) ai societății prin care se certifică faptul că regulile și procedurile interne aprobate de organul statutar competent au fost elaborate cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare și că vor fi aplicate în mod consecvent de către SAI și de către personalul SAI.
În același sens au fost modificate și prevederile similare referitoare la documentația necesară autorizării modificărilor în modul de organizare și funcționare a SAI ca urmare a înființării de sedii secundare.
Totodată, se introduc prevederi care să excludă de la obligația de autorizare situația în care se modifică comisioanele de subscriere și răscumpărare de unități de fond sub nivelul maxim prevăzut în prospectul de emisiune al OPCVM.
'Aceste schimbări au scopul de a simplifica cadrul legal aplicabil în domeniul autorizării, organizării și funcționării administratorilor OPCVM', subliniază ASF.
Standardizarea documentației este o altă modificare importantă adusă Regulamentului ASF nr. 9/2014. Practic, se introduc prevederi prin care contractele de societate, regulile și prospectele de emisiune ale fondurilor de investiții vor fi aduse la un format standardizat, cu conținut unitar și clar. Această modificare reduce diferențele de interpretare și facilitează atât activitatea administratorilor de fonduri, care vor avea modele clare de urmat, cât și înțelegerea informațiilor de către investitori.
Proiectul de act normativ vine cu raportări mai transparente, în condițiile în care se introduc prevederi privind noi obligații de raportare a societăților de administrare a investițiilor (SAI) către ASF: raport privind activitatea de administrare a riscului (anual), raport privind modificările intervenite în planul de escaladare ca urmare a revizuirii acestuia în cursul anului precedent și situația privind capitalul inițial și a fondurilor proprii în cazul SAI care prestează servicii MiFID. Aceste obligații suplimentare asigură o imagine mai completă și actualizată asupra activității SAI, sporesc transparența față de Autoritate și permit o supraveghere mai eficientă a activității administratorilor OPCVM.
Eliminarea obligației ca investitorii să dețină cel puțin o unitate de fond este o altă modificare, care flexibilizează și facilitează procesul de subscriere inițială a unităților de fond emise de un OPCVM.
Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritatea națională, înființată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea și supravegherea piețelor asigurărilor, a pensiilor private, precum și a pieței de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcționare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanți.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 5533 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...