Vânzările de bunuri de larg consum din România au crescut cu 15%, în 2023 (NielsenIQ)
21 Februarie 2024
AgerpresÎn România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023.
Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au urcat cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul anului trecut, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală, potrivit analizelor NielsenIQ.
Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.
În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.
Conform sursei citate, 41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situaţie mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceştia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trai, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.
În România, pentru prima oară în aproape doi ani, volumele pieţei de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2%.
Disparităţile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deşi Europa este un caz puţin mai fericit, şi aici top 10% cei mai bogaţi oameni deţin 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populaţie, deţine 37%. În America de Nord, spre comparaţie, top 10% deţine 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.
În România, deşi inflaţia decelerează, creşterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflaţie - salarii de anul trecut.
În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creşterile de preţuri şi scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate şi încălzirea globală. În acest context, este interesant de reţinut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, faţă de iunie 2023.
Consumatorii rămân alerţi, dar deja s-au adaptat pentru a face faţă dificultăţilor financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-şi ţine cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici preţuri. Loialitatea faţă de branduri şi retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuşi să schimbe produsele şi mărcile cumpărate de obicei sau chiar să renunţe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuşi să schimbe şi magazinele din care fac cumpărături, ca strategie de optimizare a cheltuielilor.
Valoric, piaţa de FMCG din România a crescut cu 10% în Q4 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creştere fiind băuturile non-alcoolice şi produsele de menaj sau îngrijire personală.
Aceste două industrii şi-au schimbat, în ultimul trimestru al anului, strategia promoţională, ambele trecând la o promovare mai agresivă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4'22, iar produsele de îngrijire personală şi a locuinţei cu 3% în plus faţă de aceeaşi perioadă. Chiar dacă eforturile promoţionale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficienţa ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoţiile au adus mai puţină incrementalitate decât în trecut.
Canalele cu cea mai însemnată creştere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip mini market şi discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieţei de FMCG din România, confirmând tendinţa consumatorilor români de a-şi menţine cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici preţuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziţionarea produselor marcă privată ale retailerilor, lucru ce menţine cota de piaţă a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant faţă de anul anterior datorită creşterilor de preţuri semnificative şi la aceste produse. Şi în restul lumii, mărcile private au înregistrat creşteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.
Piaţă de e-commerce din România continuă să crească în valoare şi în Q4 2023, creştere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice şi non-alcoolice, însă creşterea este mai lentă faţă de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.
Consumatorii români, ca şi în celelalte ţări, se mişcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-şi satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să îşi coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creşteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece îşi pot afecta evoluţia pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate şi sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.
NielsenIQ este o companie care se ocupă de cercetarea de piaţă. NIQ a fost înfiinţată în 1923 şi este o companie din portofoliul Advent International.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2023 / 18393 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
Sun Wave Pharma România, la vânzare. Jefferies consiliază exitul LetterOne, fond de investiții legat de doi oligarhi ruși
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...