Nevoia de servicii juridice specializate în domeniul mediului este în creștere. Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații și ce proiecte are echipa coordonată de partenerul Ciprian Dragomir în această arie de practică
28 Octombrie 2019
Ștefania EnacheÎn ultimul an, pe fondul intensificării controalelor AFM și a modificărilor legislative, solicitările au venit atât din partea clienților tradiționali ai Țuca Zbârcea & Asociați, în speță companiile multinaționale care desfășoară activități cu impact asupra mediului, instituții financiare, cât și din partea unor clienți noi din diverse industrii (de exemplu, farmaceutic, produse alimentare și băuturi, uleiuri, EEE, anvelope, deținători de platforme industriale).
Ciprian Dragomir, Partener si coordonatorul practicii de Dreptul mediului si Bogdan Halcu, Managing Associate - Tuca Zbârcea & Asociatii |
„În același timp, am remarcat o creștere în zona vânzărilor și finanțărilor de active industriale sau de terenuri pe care s-au desfășurat activități cu impact semnificativ asupra mediului, precum și a mandatelor privind gestionarea deșeurilor municipale.Evoluțiile legislative recente, precum și intensificarea controalelor Administrației Fondului pentru Mediu („AFM”) ne fac să credem că vom asista în continuare la dezvoltarea acestei arii de practică”, punctează avocatul.
Clienții Țuca Zbârcea & Asociații vin către avocați cu solicitări care acoperă o gamă largă de probleme. „Răspunderea pentru poluări istorice, negocierea clauzelor privind alocarea obligațiilor de mediu la vânzarea activelor, răspunderea extinsă pentru deșeurile cu regim special (inclusiv contribuțiile datorate AFM) sunt câteva din sub-ariile în care echipa noastră a fost solicitată să ofere asistență”, detaliază Bogdan Halcu, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații.
Sectorul este unul în care se înregistrează destul de multe probleme. Bogdan Halcu indică în acest sens faptul că modificările legislative recente în domeniul gestionării deșeurilor cu regim special au determinat diverse zone gri, în special în privința deșeurilor din ambalaje, aplicarea practică a acestor modificări fiind încă incertă sub mai multe aspecte. „În același timp, pare să fie din ce în ce mai greu pentru operatorii economici să atingă țintele de reciclare/valorificare impuse de lege. Totodată, noua legislație în materia investigării poluării solului (am în vedere aici Legea nr. 74/2019 privind gestionarea siturilor potențial contaminate și contaminate) a adus o serie de prevederi cu impact semnificativ, în special în privința dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale amplasate pe terenuri care au aparținut unor platforme industriale”, arată avocatul.
Componentă cheie în cadrul tranzacțiilor
Munca avocaților axați pe dreptul mediului este extrem de importantă, aspectele de mediu reprezentând o componentă esențială în cadrul tranzacțiilor. Astfel, pe masa experților Țuca Zbârcea & Asociații sunt multe proiecte care vizează acest segment. „Majoritatea proceselor de due diligence în care suntem implicați necesită o analiză atentă asupra aspectelor de mediu. Ca să dau un exemplu, unul din clienții noștri ne-a solicitat asistența într-o tranzacție ce presupunea achiziția în procedura insolvenței a activelor unei platforme industriale aflate în conservare. Concluziile echipei noastre au cântărit în aprecierea clientului privind oportunitatea tranzacției”, explică Bogdan Halcu.
„Avem în derulare mai multe proiecte interesante. O parte dintre mandatele încredințate de clienți vizează exclusiv componenta de dreptului mediului (de exemplu, asistența în cadrul controalelor AFM, asistența privind contribuțiile datorate de clienți pentru anumite categorii de deșeuri cu regim special). De asemenea, suntem implicați alături de clienții noștri în proiecte privind tranzacții de tip „asset deal” sau „share deal”, având ca obiect active industriale care deservesc activități cu impact asupra mediului. Un proiect interesant de menționat este acela în care am îndrumat cu succes un client, deținător al unei facilități de producție din vestul țării, în procedura de autorizare a unei investiții. Anterior solicitării serviciilor noastre, clientului îi fusese refuzată autorizarea și era pregătit să demareze un litigiu împotriva autorității. În final, bazându-se pe sfatul nostru, clientul a supus autorității argumentele care au convins-o să emită autorizația necesară investiției respective. În ceea ce privește proiectele curente, asistăm clienți atât sell-side, cât și buy-side în mai multe proiecte care au în vedere vânzarea/cumpărarea unor active industriale ce servesc ori au servit la derularea unor activități cu impact asupra mediului înconjurător”, completează Ciprian Dragomir.
O practică în plină dezvoltare
Reprezentanții firmei de avocatură se așteaptă la o dezvoltare a acestei arii de practică în perioada următoare. “Intensificarea controalelor AFM și zonele gri din legislația privind regimul deșeurilor din ambalaje sunt premisele care ne fac să credem că nevoia de servicii juridice specializate în acest domeniu este în creștere. La acestea se adaugă, desigur, noua legislație în materia investigării poluării solului. Legea nr. 74/2019 privind gestionarea siturilor potențial contaminate și contaminate are un impact semnificativ, mai ales în sectorul dezvoltatorilor de proiecte rezidențiale amplasate pe terenuri care au aparținut unor platforme industrial”, subliniază Ciprian Dragomir.
Avocatul amintește că, în ultimul an, pe fondul intensificării controalelor AFM și a modificărilor legislative, solicitările au venit atât din partea clienților tradiționali ai Țuca Zbârcea & Asociații, în speță companiile multinaționale care desfășoară activități cu impact asupra mediului, instituții financiare, cât și din partea unor clienți noi din diverse industrii (de exemplu, farmaceutic, produse alimentare și băuturi, uleiuri, EEE, anvelope, deținători de platforme industriale). „Au fost și situații în care am fost solicitați să oferim consultanță unor entități reglementate, precum organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă a producătorului (OIREP). Chiar dacă partea de consultanță deține o proporție mai mare, în ultima perioadă am experimentat o creștere a activității în zona de litigii, iar aceasta se datorează în special intensificării activității de inspecție derulate de AFM”, mai spune partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1613 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
RTPR alături de Grup Șerban Holding într-o finanțare de 73 mil. € acordată de un sindicat bancar. Echipa, coordonată de Alexandru Retevoescu (Partner) și Andreea Nedeloiu (Senior Associate) | Nicolae Lucian Șerban (CEO GSH): Ne dorim ca pe viitor să găsim în RTPR un partener pentru proiecte viitoare
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...