ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi prevederi ale AI Act devenite aplicabile de la 2 august 2025

08 Septembrie 2025   |   Diana Gavra (senior associate), Cristina Boroșeanu (associate), Christiana Bolueanu-Glăvan (associate) - Filip & Company

Aplicarea acestor prevederi marchează un pas esențial în reglementarea AI la nivel european, cu impact direct asupra furnizorilor de modele GPAI, autorităților naționale și tuturor actorilor implicați în dezvoltarea și utilizarea sistemelor AI.

 
 

Începând cu 2 august 2025, a intrat în vigoare o nouă etapă de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1689 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială („AI Act”), aducând în prim-plan dispoziții relevante care vizează modelele de inteligență artificială de uz general („GPAI”), dispozițiile privind autoritățile competente și organismele notificate, guvernanța AI și regimul sancționator.

1.       Modelele de AI de uz general

În conformitate cu prevederile AI Act, modelele GPAI se clasifică în funcție de gradul de risc astfel: (i) modele GPAI și (ii) modele GPAI cu risc sistemic.

AI Act definește modelul GPAI drept acel model de AI, inclusiv în cazul în care un astfel de model de AI este antrenat cu un volum mare de date care utilizează autosupravegherea la scară largă, care prezintă o generalitate semnificativă și este capabil să îndeplinească în mod competent o gamă largă de sarcini distincte, indiferent de modul în care este introdus pe piață și care poate fi integrat într-o varietate de sisteme sau aplicații din aval, cu excepția modelelor de AI care sunt utilizate pentru activități de cercetare, dezvoltare sau creare de prototipuri înainte de introducerea pe piață.

Un model GPAI este clasificat drept model GPAI cu risc sistemic dacă îndeplinește oricare dintre următoarele condiții:

·         Are capabilități cu impact ridicat evaluate pe baza unor instrumente și metodologii tehnice adecvate, inclusiv indicatori și valori de referință.

Un model GPAI este considerat că are capabilități cu impact ridicat atunci când volumul cumulat de calcul utilizat pentru antrenarea sa, măsurat în operații în virgulă mobilă, depășește 10²⁵. În cazul unui astfel de model, furnizorul va avea obligația de a informa Comisia Europeană.

 

·         Pe baza unei decizii a Comisiei, ex officio sau în urma unei alerte calificate din partea grupului științific, demonstrează capabilități sau un impact echivalente cu cele menționate anterior, conform criteriilor stabilite în Anexa XIII la AI Act.

Modelele GPAI ar putea prezenta riscuri sistemice precum efecte negative reale sau previzibile în mod rezonabil în legătură cu accidente majore, perturbări ale sectoarelor critice și consecințe grave pentru sănătatea și siguranța publică, efecte negative reale sau previzibile în mod rezonabil asupra proceselor democratice, asupra securității publice și economice, diseminarea de conținut ilegal, fals ori discriminatoriu.

Obligațiile furnizorilor de modele GPAI sunt diferite în funcție de calificarea lor ca având un risc sistemic sau nu. În sarcina furnizorilor de modele GPAI cu risc sistemic, se impun aceleași obligații ca în cazul modelelor GPAI, la care se adaugă o serie de obligații suplimentare cu care aceștia trebuie să se conformeze. Printre aceste obligații suplimentare amintim, cu titlu de exemplu:

·         obligația de raportare și documentare a incidentelor grave și a posibilelor măsuri corective ce pot fi luate în scopul transmiterii acestor informații către Oficiul pentru AI și, după caz, autorităților naționale competente; sau

·         obligația de a realiza evaluări cu privire la riscurile sistemice care pot decurge din dezvoltarea, introducerea pe piață sau utilizarea unor modele GPAI cu risc sistemic la nivelul UE.

De asemenea, printre obligațiile aplicabile atât furnizorilor de modele GPAI cât și furnizorilor de modele GPAI cu risc sistemic, amintim, cu titlu de exemplu:

·         obligația de a elabora, actualiza și pune la dispoziție informații și documentație destinate furnizorilor de sisteme de AI care intenționează să integreze modelul de GPAI în sistemele lor de AI;

·         obligația de a realiza și actualiza documentația tehnică a modelului, inclusiv procesul vizând antrenarea și testarea sa, precum și rezultatele evaluării sale, care conțin cel puțin informațiile prevăzute în anexa XI la AI Act în scopul de a le furniza, la cerere, Oficiului pentru AI și autorităților naționale competente.

Tot în legătură cu modelele GPAI, la 10 iulie 2025, Comisia Europeana a publicat Codul de Bune Practici care este destinat să ajute industria să respecte obligațiile legale prevăzute în AI Act în materie de siguranță, transparență și drepturi de autor pentru modelele GPAI. Acesta este completat de orientările Comisiei privind conceptele-cheie legate de modelele GPAI.

Comisia și Oficiul pentru AI au confirmat că acest Cod de Bune Practici este un instrument voluntar adecvat pentru furnizorii de modele GPAI pentru a demonstra conformitatea cu dispozițiile AI Act. După cum reiese din informațiile furnizate de Comisie, furnizorii de GPAI pot semna Codul de Bune Practici completând formularul de semnare și trimitându-l ulterior, semnat, la adresa: EU-AIOFFICE-CODE-SIGNATURES@ec.europa.eu.

2.      Guvernanța AI. Desemnarea autorităților naționale competente și reglementarea organismelor notificate

Regulamentul urmărește să instituie un cadru de guvernanță care să permită, pe de o parte, coordonarea și sprijinirea aplicării acestuia la nivel național și, pe de altă parte, consolidarea capabilităților la nivelul Uniunii și integrarea părților interesate în domeniul AI.

Oficiul pentru AI are ca misiune să dezvolte cunoștințele de specialitate și capabilitățile Uniunii în domeniul AI și să contribuie la punerea în aplicare a dreptului Uniunii privind AI.

Consiliul AI este responsabil pentru o serie de sarcini consultative, inclusiv emiterea de avize, recomandări, consiliere sau furnizarea unor contribuții sub formă de orientări cu privire la aspecte legate de punerea în aplicare AI Act, inclusiv cu privire la aspecte de aplicare a legii, la specificații tehnice sau la standardele existente în ceea ce privește cerințele stabilite în AI Act, precum și furnizarea de consiliere Comisiei și statelor lor membre și autorităților naționale competente ale acestora cu privire la chestiuni specifice legate de AI.

Statele membre au obligația de a desemna sau institui autoritățile naționale de notificare care vor fi responsabile cu instituirea și efectuarea procedurilor necesare pentru evaluarea, desemnarea și notificarea organismelor de evaluare a conformității (organisme notificate) și pentru monitorizarea acestora. Comisia Europeană va publica în perioada următoare lista acestor autorități de notificare pentru fiecare stat membru. De asemenea, autoritățile de notificare înștiințează Comisia și celelalte state membre cu privire la fiecare organism de evaluare a conformității. Aceste organisme notificate au un rol important în procedura de evaluare a conformității pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc.

Pe lângă autoritatea de notificare, sunt recunoscute și alte autorități naționale cu atribuții privind protecția drepturilor fundamentale în contextul utilizării tehnologiilor AI. Pentru România, aceste autorități sunt listate pe site-ul Comisiei Europene, în mod distinct față de autoritățile de notificare ce trebuie numite la nivel național în baza AI Act: Avocatul Poporului, Consiliul Național al Audiovizualului, Autoritatea Electorală Permanentă, ANSPDCP, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Agenția Națională pentru Egalitate între Femei și Bărbați, Inspecția Muncii, Autoritatea pentru Protecția Consumatorului.

3. Regimul sancționator

Începând cu 2 august 2025, a devenit aplicabil și Capitolul XII care reglementează regimul sancționator instituit de AI Act, amenzile administrative putând ajunge până la 35 000 000 EUR sau, în cazul în care autorul faptei este o întreprindere, de până la 7 % din cifra sa de afaceri mondială totală anuală pentru exercițiul financiar precedent, luându-se în considerare valoarea cea mai mare dintre acestea.

Considerăm că este că regimul sancționator este aplicabil momentan numai cu privire la încălcarea dispozițiilor care au devenit aplicabile până la data de 2 august 2025. De exemplu, nu ar trebui aplicate sanctiuni în cazul nerespectării dispozițiilor referitoare la sistemele AI cu risc ridicat, pentru care reglementările vor deveni aplicabile din 2 august 2026.

Concluzie

Aplicarea acestor prevederi marchează un pas esențial în reglementarea AI la nivel european, cu impact direct asupra furnizorilor de modele GPAI, autorităților naționale și tuturor actorilor implicați în dezvoltarea și utilizarea sistemelor AI. Așadar, este recomandabil ca entitățile care interacționează cu modele și sisteme de AI, indiferent de calitatea pe care o au din perspectiva AI Act, să înceapă etapa de conformare cu dispozițiile de la nivel european ce privesc inteligenta artificială. Aceasta deoarece, AI Act va deveni aplicabil în întregime începând cu 2 august 2026 (cu o excepție legată de anumite prevederi care vor fi aplicabile din 2 august 2027), iar sancțiunile pentru nerespectarea dispozițiilor aplicabile sunt considerabile.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 387 / 10259
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Popescu & Asociații, singura firmă independentă locală evidențiată la gala ”The Lawyer European Awards”
    Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la semnarea a trei contracte de operare și mentenanță (O&M) cu EnergoBit pentru trei parcuri fotovoltaice cu o capacitate totală de peste 360 MW
    Care sunt liniile de forță ale practicii de Concurență de la PNSA, apreciată de ghidurile internaționale pentru expertiza profundă, reflexele rapide și capacitatea de a duce la capăt mandate complexe | De vorbă cu Mihaela Ion (Partener) despre tendințele pieței, modul în care lucrează avocații, disciplina procedurală și gândirea strategică în proiectele în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
    Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
    Refinitiv Legal Advisers - Q3 2025 | Piața de M&A a continuat să crească, în primele nouă luni, pe piețele emergente și la nivel nivel global, chiar dacă numărul tranzacțiilor este în scădere. Europa prinde viteză, iar Estul continentului redevine un teritoriu în care investitorii strategici și financiari caută randament. CMS își menține pozițiile de top la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar Kinstellar rămâne în Top 15
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
    Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
    Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
    PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
    Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...