
Regulamentul european CPC poate fi un instrument util, dar aplicarea în fiecare ţară îi limitează eficacitatea (organizaţie)
26 Iunie 2025
AgerpresConform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC) poate fi un instrument util, însă aplicarea sa în fiecare ţară îi limitează eficacitatea, susţine organizaţia Ecommerce Europe, într-o scrisoare deschisă publicată, joi.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
"În timp ce aceşti paşi par încurajatori, ceea ce lipseşte este viteza. Investigaţiile şi procedurile de aplicare durează prea mult - timp pe care companiile conforme nu şi-l pot permite, întrucât îşi pierd cota de piaţă în faţa jucătorilor neconformi. Acestea investesc masiv pentru respectarea regulilor UE, în timp ce companiile neconforme pot oferi produse cu cel puţin 40% mai ieftine. Această diferenţă simţitoare de preţ demonstrează avantajul semnificativ de care companiile care nu respectă legislaţia se bucură (...) Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic merge în direcţia corectă atunci când solicită statelor-membre să accelereze negocierile şi să finalizeze un acord privind reforma vamală, care reprezintă o revizuire solidă a actualului Cod Vamal al Uniunii (UCC), având ca scop introducerea unei mai mari transparenţe şi responsabilităţi din partea actorilor din e-commerce în procesul de import al bunurilor din ţări terţe. Din păcate, în ciuda progreselor recente realizate sub Preşedinţia Poloniei, negocierile din cadrul Consiliului avansează lent, iar mai multe detalii vor trebui încă clarificate în cadrul trialogurilor. Corelat cu termenele de implementare eşalonate pe termen mediu, acest lucru înseamnă că efectele reformei nu vor fi vizibile înainte de sfârşitul deceniului", notează organizaţia profesională.
În aceaşi timp, semnatarii scrisorii amintesc de introducerea unei taxe de procesare impuse livrărilor directe B2C din ţări din afara UE ca fiind "un nou instrument menit să ofere autorităţilor de aplicare a legii mai multe resurse".
"Dacă va fi inclusă în Codul Vamal al Uniunii, va fi esenţial ca veniturile generate de această taxă să fie dedicate exclusiv aplicării legislaţiei vamale a UE şi supravegherea pieţei, pentru a sprijini autorităţile naţionale în gestionarea unui volum atât de mare de importuri. Recunoaştem, de asemenea, intenţia Comisiei Europene de a moderniza legislaţia privind produsele şi mediul, pentru a o adapta la evoluţia comerţului electronic şi, astfel, pentru a acoperi lacunele existente în materie de reglementare şi aplicare. Accentul pus pe implementarea noilor seturi de reguli şi evaluarea în curs a unor acte legislative esenţiale reprezintă puncte de plecare bune. Totuşi, trebuie avută în vedere şi optimizarea instrumentelor de supraveghere a pieţei, precum şi modificări ţintite ale cadrului legislativ referitor la produse şi mediu, pentru a preveni intrarea pe piaţa UE a produselor neconforme", subliniază sursa citată.
Reprezentanţii Ecommerce Europe consideră că unii dintre actorii din comerţul electronic care îşi desfăşoară activitatea din afara UE continuă să profite de resursele lor financiare aproape nelimitate, ignoră regulile şi subminează companiile care concurează corect.
În context, organizaţia solicită autorităţilor competente ale UE şi ale statelor-membre să accelereze investigaţiile în curs, să intensifice aplicarea efectivă a legislaţiei europene existente faţă de toţi actorii din piaţă, indiferent de origine, concentrându-se totodată pe implementarea seturilor de reguli recent adoptate şi pe evaluarea în curs a actelor legislative-cheie din domeniul reglementării produselor şi al protecţiei mediului.
De asemenea, încurajează adoptarea rapidă a reformei Codului Vamal al Uniunii şi subliniază importanţa unei implementări planificate şi realizate la timp a acestei revizuiri. În plus, se solicită statelor-membre asumarea responsabilităţii şi alocarea de urgenţă de resurse adecvate autorităţilor naţionale pentru a putea monitoriza, investiga şi sancţiona mai eficient încălcările.
Totodată, susţine, în principiu, ideea de a acorda Comisiei Europene rolul de autoritate de aplicare a legii în cazurile de încălcare a legislaţiei europene în domeniul protecţiei consumatorilor la nivelul întregii UE, afectând milioane de cetăţeni, pentru a sprijini autorităţile naţionale care dispun de resurse limitate.
Mai mult, solicită intensificarea cooperării între direcţiile generale relevante prin crearea unui grup de lucru permanent privind condiţiile egale de concurenţă, la nivelul Comisiei Europene, care să includă cel puţin DG Just, DG Taxud, DG Trade, DG Conect, DG Comp, DG Grow, DG Env, precum şi autorităţile naţionale, pentru o aplicare coerentă a legii şi acţiuni coordonate, de preferat cu implicarea părţilor interesate relevante din exterior.
Nu în ultimul rând, Ecommerce Europe cere implementarea rapidă a noului sistem automat de monitorizare online (web crawler), anunţat în Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic, pentru a efectua căutări automate ale produselor potenţial neconforme.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 741 / 20157 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...