Regulamentul european CPC poate fi un instrument util, dar aplicarea în fiecare ţară îi limitează eficacitatea (organizaţie)
26 Iunie 2025 Agerpres
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC) poate fi un instrument util, însă aplicarea sa în fiecare ţară îi limitează eficacitatea, susţine organizaţia Ecommerce Europe, într-o scrisoare deschisă publicată, joi.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
"În timp ce aceşti paşi par încurajatori, ceea ce lipseşte este viteza. Investigaţiile şi procedurile de aplicare durează prea mult - timp pe care companiile conforme nu şi-l pot permite, întrucât îşi pierd cota de piaţă în faţa jucătorilor neconformi. Acestea investesc masiv pentru respectarea regulilor UE, în timp ce companiile neconforme pot oferi produse cu cel puţin 40% mai ieftine. Această diferenţă simţitoare de preţ demonstrează avantajul semnificativ de care companiile care nu respectă legislaţia se bucură (...) Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic merge în direcţia corectă atunci când solicită statelor-membre să accelereze negocierile şi să finalizeze un acord privind reforma vamală, care reprezintă o revizuire solidă a actualului Cod Vamal al Uniunii (UCC), având ca scop introducerea unei mai mari transparenţe şi responsabilităţi din partea actorilor din e-commerce în procesul de import al bunurilor din ţări terţe. Din păcate, în ciuda progreselor recente realizate sub Preşedinţia Poloniei, negocierile din cadrul Consiliului avansează lent, iar mai multe detalii vor trebui încă clarificate în cadrul trialogurilor. Corelat cu termenele de implementare eşalonate pe termen mediu, acest lucru înseamnă că efectele reformei nu vor fi vizibile înainte de sfârşitul deceniului", notează organizaţia profesională.
În aceaşi timp, semnatarii scrisorii amintesc de introducerea unei taxe de procesare impuse livrărilor directe B2C din ţări din afara UE ca fiind "un nou instrument menit să ofere autorităţilor de aplicare a legii mai multe resurse".
"Dacă va fi inclusă în Codul Vamal al Uniunii, va fi esenţial ca veniturile generate de această taxă să fie dedicate exclusiv aplicării legislaţiei vamale a UE şi supravegherea pieţei, pentru a sprijini autorităţile naţionale în gestionarea unui volum atât de mare de importuri. Recunoaştem, de asemenea, intenţia Comisiei Europene de a moderniza legislaţia privind produsele şi mediul, pentru a o adapta la evoluţia comerţului electronic şi, astfel, pentru a acoperi lacunele existente în materie de reglementare şi aplicare. Accentul pus pe implementarea noilor seturi de reguli şi evaluarea în curs a unor acte legislative esenţiale reprezintă puncte de plecare bune. Totuşi, trebuie avută în vedere şi optimizarea instrumentelor de supraveghere a pieţei, precum şi modificări ţintite ale cadrului legislativ referitor la produse şi mediu, pentru a preveni intrarea pe piaţa UE a produselor neconforme", subliniază sursa citată.
Reprezentanţii Ecommerce Europe consideră că unii dintre actorii din comerţul electronic care îşi desfăşoară activitatea din afara UE continuă să profite de resursele lor financiare aproape nelimitate, ignoră regulile şi subminează companiile care concurează corect.
În context, organizaţia solicită autorităţilor competente ale UE şi ale statelor-membre să accelereze investigaţiile în curs, să intensifice aplicarea efectivă a legislaţiei europene existente faţă de toţi actorii din piaţă, indiferent de origine, concentrându-se totodată pe implementarea seturilor de reguli recent adoptate şi pe evaluarea în curs a actelor legislative-cheie din domeniul reglementării produselor şi al protecţiei mediului.
De asemenea, încurajează adoptarea rapidă a reformei Codului Vamal al Uniunii şi subliniază importanţa unei implementări planificate şi realizate la timp a acestei revizuiri. În plus, se solicită statelor-membre asumarea responsabilităţii şi alocarea de urgenţă de resurse adecvate autorităţilor naţionale pentru a putea monitoriza, investiga şi sancţiona mai eficient încălcările.
Totodată, susţine, în principiu, ideea de a acorda Comisiei Europene rolul de autoritate de aplicare a legii în cazurile de încălcare a legislaţiei europene în domeniul protecţiei consumatorilor la nivelul întregii UE, afectând milioane de cetăţeni, pentru a sprijini autorităţile naţionale care dispun de resurse limitate.
Mai mult, solicită intensificarea cooperării între direcţiile generale relevante prin crearea unui grup de lucru permanent privind condiţiile egale de concurenţă, la nivelul Comisiei Europene, care să includă cel puţin DG Just, DG Taxud, DG Trade, DG Conect, DG Comp, DG Grow, DG Env, precum şi autorităţile naţionale, pentru o aplicare coerentă a legii şi acţiuni coordonate, de preferat cu implicarea părţilor interesate relevante din exterior.
Nu în ultimul rând, Ecommerce Europe cere implementarea rapidă a noului sistem automat de monitorizare online (web crawler), anunţat în Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic, pentru a efectua căutări automate ale produselor potenţial neconforme.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1127 / 20543 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





