ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ghidul privind sistemul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor, publicat săptămâna viitoare

28 Februarie 2019   |   AGERPRES

Reprezentanţi guvernamentali, ai asociaţiilor de mediu şi din administraţia locală participă, joi, la conferinţa "Circular - Waste", organizată de Green Revolution, în parteneriat cu Ministerul Mediului.

 
 
Ghidul privind sistemul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor va fi publicat săptămâna viitoare şi sperăm să fie reprezentativ pentru toate Unităţile Administrativ-Teritoriale (UAT), deşi va fi foarte greu să aduci la unison toată lumea, a declarat, joi, într-o conferinţă de specialitate, Cosmin Teodoru, directorul general al Direcţiei Generale Deşeuri, Situri Contaminate şi Substanţe Periculoase din cadrul Ministerul Mediului.

"Ne-am confruntat, de la lansarea acestei noi legislaţii, cu tot felul de evenimente, unele de neînţelegere, altele pentru solicitări de clarificări. Important este dacă vrem ca, împreună, să continuăm acest drum. După părerea noastră, aceste drum este ireverisibil şi nu neapărat că ni l-a impus cineva, ci pentru că acesta este drumul de urmat, pur şi simplu. Astăzi, în timp ce suntem aici, colegii noştri sunt la Craiova unde are loc cea de-a 10-a reuniune regională la care au fost invitate autorităţile locale, dar şi colectori, operatori de salubritate etc. Comunicarea cu autorităţile locale este o propunere care trebuie discutată. Ghidul despre care aţi pomenit (privind modul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor, n.r.) este finalizat, numai că va fi foarte complicat de parcurs de către persoane care nu au o legătură cu domeniul respectiv. Nu poţi să faci un Ghid care să fie reprezentativ pentru 3.000 de UAT-uri, pentru că fiecare UAT are particularitatea sa, deşi nu ar trebui să fie aşa. Am apelat şi la experţii de la Comisia Europeană care să ne ajute cu nişte sfaturi practice. Va fi foarte greu să faci să înţeleagă, la unison, 3.000 de oameni. Ghidul pentru gestionarea deşeurilor va fi publicat cel târziu săptămâna viitoare şi sperăm ca acesta să poată rezolva probleme", a spus Teodoru.


Acesta a adăugat că Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ar trebui să aibă un rol mult mai pregnant pe segmentul gestionării deşeurilor.

La rândul său, Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului, a subliniat că prin intermediul acestui Ghid trebuie oferite nişte răspunsuri pentru că primarii nu pot fi lăsaţi să interpreteze deoarece vor interpreta diferit.

"De la 1 ianuarie 2019 am intrat în acest concept nou de 'Plăteşti pentru cât arunci'. Noi speram că se rezolva repede problema, dar nu e chiar aşa de simplu. Legea rezolvă multe chestiuni, dar ridică şi destul de multe întrebări. Avem nevoie de acel Ghid prin care oamenii trebuie să primească nişte răspunsuri, nu trebuie să-i lăsăm pe primari să interpreteze, pentru că ei vor interpreta diferit. De aceea, este bine să venim în sprijinul Ministerului Mediului pentru a face acest Ghid. Şi în Bucureşti există multe interpretări referitoare la cum să întocmeşti documentele. Ar fi bine să avem o discuţie în care oamenii să vină şi să răspundă cum ar fi corect să aplicăm legea", a menţionat Rohan.

În ceea ce priveşte responsabilitatea din domeniu, Roxana Şunică, directorul de comunicare, marketing şi corporate al FEPRA - Organizaţie de Transfer Responsabilitate (OTR) care se ocupă de preluarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaj de la 600 de producători, a punctat faptul că, la momentul actual, nimeni nu prea ştie ce are de făcut cu deşeurile.

"Prin FEPRA, am reuşit anul trecut să colectăm 280.000 de tone de ambalaje puse pe piaţă de către 600 de producători. Zilele acestea ne ocupăm, cu discuţii din primărie în primărie, din UAT în UAT şi din OTR în OTR. Observăm, cu această ocazie, că nimeni nu prea ştie ce are de făcut. Ca atare, credem că este nevoie de redactarea unui Ghid prin care aceste entităţi să ştie ce au de făcut pe segmentul gestionării deşeurilor. Altfel, incertitudinile vor persista", a afirmat Şunică.

Reprezentanţi guvernamentali, ai asociaţiilor de mediu şi din administraţia locală participă, joi, la conferinţa "Circular - Waste", organizată de Green Revolution, în parteneriat cu Ministerul Mediului.

Începând cu data de 1 ianuarie 2019, conform modificărilor aduse în domeniul gestionării deşeurilor prin Ordonanţa de Urgenţă 74/2018, autorităţile publice locale vor fi obligate să aplice sistemul 'Plăteşte pentru cât arunci', un sistem implementat deja la nivel european.

Una dintre principalele noutăţi pe care această OUG le aduce legislaţiei actuale privind deşeurile vizează aplicarea, începând cu 31 martie 2019, a unei garanţii pentru ambalajele reutilizabile, în valoare de 0,5 lei/bucata. Începând cu 31 martie 2022, această garanţie se va aplica şi ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri, destinate anumitor tipuri de băuturi.

O altă noutate se referă la încurajarea colectării separate a deşeurilor la sursă şi detalierea modului de aplicare a tarifului diferenţiat la populaţie. Astfel, autorităţile publice locale au obligaţia ca, începând cu 1 ianuarie 2019, să aplice sistemul 'Plăteşte pentru cât arunci', iar în acest sens vor trebui să asigure recipiente separate pentru fracţia uscată, respectiv cea umedă.

Totodată, vor trebui să colaboreze mai bine cu producătorii de produse ambalate şi cu Organizaţiile de Transfer de Responsabilitate, care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea şi valorificarea deşeurilor de ambalaje de la populaţie.

Conform datelor Ministerului Mediului, piaţa deşeurilor reciclabile din România se apropie de un miliard de euro, iar gradul de reciclare se situează, la ora actuală, la sub 5% din totalul deşeurilor municipale.

Statisticile Asociaţiei Române a Compostului (ARC), în privinţa modului în care România se "comportă" cu deşeurile, arată că, în prezent, la nivel naţional, se procesează prin compostare 124.717 tone de deşeuri organice pe an, respectiv 8,7% din totalul capacităţii de procesare de 1,5 milioane de tone existent. Totodată, 34,6% sunt instalaţii nefinalizate, în construcţie, iar restul de 54,9% reprezintă instalaţii de compostare recepţionate, dar care nu funcţionează.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5063 / 5338
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...