Tanczos Barna: Acest buget se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări
05 Februarie 2025 Agerpres
Ministrul Finanţelor a afirmat că deficitul afectează atât bugetul de stat cât şi bugetul asigurărilor sociale, motiv pentru care reducerea cheltuielilor este una dintre priorităţile anului 2025.
Bugetul de stat pentru 2025 este unul cumpătat, care se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări, a declarat, miercuri, ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, în plenul Parlamentului, la dezbaterile privind proiectul de buget pentru 2025.
"Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pentru anul 2025 prevede în primul şi în primul rând plăţile pentru pensii. Pensiile care sunt în valoare totală de 155 de miliarde de lei buget total în 2025. Veniturile totale realizate în proporţie de 76% din contribuţii şi în proporţie de 22,9% din contribuţia de la bugetul de stat. Contribuţia bugetului de stat este de 35 de miliarde de lei. Este, practic, acea completare de care avem nevoie an de an pentru a putea asigura plata pensiilor. Tot din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat face parte şi Bugetul Asigurărilor de Şomaj, în valoare totală de 2,8 miliarde de lei la venituri, cu cheltuieli totale de 97% pentru creanţele salariale. Pensiile în proporţie de 98% înseamnă cheltuieli din acest buget. Cheltuielile funcţionale se limitează la 1,5%. De asemenea, bugetul prevede contribuţiile pentru pilonul II de pensii în valoare de 21 miliarde lei. Este vorba despre un buget care asigură plata pensiilor la nivelul anului 2024", a spus Tanczos Barna.
"Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pentru anul 2025 prevede în primul şi în primul rând plăţile pentru pensii. Pensiile care sunt în valoare totală de 155 de miliarde de lei buget total în 2025. Veniturile totale realizate în proporţie de 76% din contribuţii şi în proporţie de 22,9% din contribuţia de la bugetul de stat. Contribuţia bugetului de stat este de 35 de miliarde de lei. Este, practic, acea completare de care avem nevoie an de an pentru a putea asigura plata pensiilor. Tot din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat face parte şi Bugetul Asigurărilor de Şomaj, în valoare totală de 2,8 miliarde de lei la venituri, cu cheltuieli totale de 97% pentru creanţele salariale. Pensiile în proporţie de 98% înseamnă cheltuieli din acest buget. Cheltuielile funcţionale se limitează la 1,5%. De asemenea, bugetul prevede contribuţiile pentru pilonul II de pensii în valoare de 21 miliarde lei. Este vorba despre un buget care asigură plata pensiilor la nivelul anului 2024", a spus Tanczos Barna.
El a menţionat că este o prioritate pentru Guvern plata acestor drepturi la nivelul anului 2024, menţionând însă că indexarea din 2025 a fost amânată.
"Într-adevăr, bugetul n-a făcut posibilă indexarea în 2025. Ea este amânată. Sper ca evoluţia economiei să permită o recuperare a acestei amânări în momentul în care cifrele, veniturile, vor face posibil acest lucru. Am vorbit foarte mult astăzi şi ieri în cursul nopţii despre bugetul pe 2025. Suntem mulţi economişti în sală, avem viziuni diferite. Dacă am fi la Ministerul Finanţelor, cu siguranţă mulţi dintre noi am concepe în mod diferit bugetul. Dar trebuie să ştim că ne bazăm practic pe veniturile realizate în economia naţională, care este aceeaşi pentru noi toţi. Ne bazăm pe companiile private care produc în această ţară, care plătesc impozite în această ţară, care plătesc taxe în această ţară. Ne bazăm pe veniturile plătite de cetăţenii români şi indiferent care ar fi filosofia noastră, veniturile sunt aceleaşi în mare măsură şi cu siguranţă cheltuielile trebuie ţinute sub control astfel încât să ne încadrăm în acel deficit de 7%", a precizat oficialul MF.
Ministrul Finanţelor a afirmat că deficitul afectează atât bugetul de stat cât şi bugetul asigurărilor sociale, motiv pentru care reducerea cheltuielilor este una dintre priorităţile anului 2025.
"Am auzit astăzi aici alternative, variante la acest buget, am auzit şi propuneri, pe bună dreptate, multe dintre ele făcute cu bună credinţă. Reducerea cu 10%, de exemplu, a anvelopei salariale este o măsură pe care o susţin şi eu. Am şi aplicat 5% reducere anul acesta, dar cred în continuare că trecerea la un stat mai suplu, la cheltuieli mai mici, trebuie să se facă în mod treptat, astfel încât să nu perturbăm activitatea de bază a instituţiilor statului. Nici în Educaţie, nici în sistemul de Sănătate, nici în Ministerul de Interne, de exemplu, sau Ministerul Apărării, nu putem aplica de azi pe mâine reduceri fără a afecta buna funcţionare a acestor instituţii. Am aplicat, de asemenea, un minus de 5% la cheltuielile de funcţionare, în aceeaşi idee. Pentru a reduce cheltuielile de funcţionare, pentru a crea un stat mai suplu şi pentru a păstra în acelaşi timp serviciile de calitate, serviciile publice oferite cetăţenilor. Cred sincer că este nevoie de o schimbare substanţială în filosofia de funcţionare a statului român. Avem nevoie de instituţii care să respecte cetăţenii, care să respecte contribuabilii, indiferent dacă vorbim de persoane fizice sau persoane juridice, trebuie să avem instituţii care colectează impozite şi taxe, nu pentru a se îngrăşa, nu pentru a creşte cheltuielile de funcţionare, ci pentru a oferi mai mult românilor, cetăţenilor acestei ţări", a subliniat Tanczos Barna.
Acesta a adăugat că pe perioada celor şapte ani de reducere a deficitului bugetar, de la 8,6% la 3%, aceste măsuri trebuie continuate.
"Indiferent cine va fi peste trei, peste patru, peste cinci ani de zile la guvernare şi la Ministerul Finanţelor, angajamentul României faţă de Comisia Europeană trebuie respectat, pas cu pas trebuie să reducem deficitul bugetar, trebuie în acelaşi timp să păstrăm investiţiile. Investiţiile sunt motorul economiei, iar investiţiile sunt păstrate şi în acest buget. Şi vă răspund, stimate coleg, că au crescut la 46% cheltuielile totale, dar acolo avem 150 de miliarde investiţii anul acesta. E o investiţie record pentru statul român, pentru bugetul de stat şi sper că ministerele de resort şi instituţiile care au în buget aceste investiţii să fie în stare să facă şi absorbţia fondurilor europene, care înseamnă un venit important în buget an de an. Acest buget este un buget cumpătat, un buget care se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări. Sunt convins că aceste venituri se pot şi se vor realiza, astfel încât execuţia bugetară să fie una bună şi să avem acest obiectiv îndeplinit, de încadrare în limita de 7% a deficitului", a mai transmis ministrul Finanţelor, Tanczos Barna.
Dezbaterile asupra bugetului de stat pe anul 2025 au început, miercuri, în plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului. La şedinţă participă premierul Marcel Ciolacu şi membri ai Guvernului.
Marţi dimineaţă, bugetul pe acest an a trecut prin comisiile de specialitate, în prezenţa ordonatorilor principali de credite, fiind date avize favorabile de către parlamentari. În jurul prânzului, au început discuţiile în Comisiile pentru buget-finanţe, care s-au întins până noaptea târziu. Au fost întocmite rapoarte favorabile de către senatorii şi deputaţii din Comisiile de buget.
Guvernul a aprobat sâmbătă, 1 februarie, proiectul de buget pentru anul în curs, construit pe o creştere economică de 2,5% şi un deficit bugetar de 7% din PIB.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1108 / 10284 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





