
Tanczos Barna: Acest buget se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări
05 Februarie 2025
AgerpresMinistrul Finanţelor a afirmat că deficitul afectează atât bugetul de stat cât şi bugetul asigurărilor sociale, motiv pentru care reducerea cheltuielilor este una dintre priorităţile anului 2025.
Bugetul de stat pentru 2025 este unul cumpătat, care se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări, a declarat, miercuri, ministrul Finanţelor, Tanczos Barna, în plenul Parlamentului, la dezbaterile privind proiectul de buget pentru 2025.
"Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pentru anul 2025 prevede în primul şi în primul rând plăţile pentru pensii. Pensiile care sunt în valoare totală de 155 de miliarde de lei buget total în 2025. Veniturile totale realizate în proporţie de 76% din contribuţii şi în proporţie de 22,9% din contribuţia de la bugetul de stat. Contribuţia bugetului de stat este de 35 de miliarde de lei. Este, practic, acea completare de care avem nevoie an de an pentru a putea asigura plata pensiilor. Tot din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat face parte şi Bugetul Asigurărilor de Şomaj, în valoare totală de 2,8 miliarde de lei la venituri, cu cheltuieli totale de 97% pentru creanţele salariale. Pensiile în proporţie de 98% înseamnă cheltuieli din acest buget. Cheltuielile funcţionale se limitează la 1,5%. De asemenea, bugetul prevede contribuţiile pentru pilonul II de pensii în valoare de 21 miliarde lei. Este vorba despre un buget care asigură plata pensiilor la nivelul anului 2024", a spus Tanczos Barna.
"Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pentru anul 2025 prevede în primul şi în primul rând plăţile pentru pensii. Pensiile care sunt în valoare totală de 155 de miliarde de lei buget total în 2025. Veniturile totale realizate în proporţie de 76% din contribuţii şi în proporţie de 22,9% din contribuţia de la bugetul de stat. Contribuţia bugetului de stat este de 35 de miliarde de lei. Este, practic, acea completare de care avem nevoie an de an pentru a putea asigura plata pensiilor. Tot din Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat face parte şi Bugetul Asigurărilor de Şomaj, în valoare totală de 2,8 miliarde de lei la venituri, cu cheltuieli totale de 97% pentru creanţele salariale. Pensiile în proporţie de 98% înseamnă cheltuieli din acest buget. Cheltuielile funcţionale se limitează la 1,5%. De asemenea, bugetul prevede contribuţiile pentru pilonul II de pensii în valoare de 21 miliarde lei. Este vorba despre un buget care asigură plata pensiilor la nivelul anului 2024", a spus Tanczos Barna.
El a menţionat că este o prioritate pentru Guvern plata acestor drepturi la nivelul anului 2024, menţionând însă că indexarea din 2025 a fost amânată.
"Într-adevăr, bugetul n-a făcut posibilă indexarea în 2025. Ea este amânată. Sper ca evoluţia economiei să permită o recuperare a acestei amânări în momentul în care cifrele, veniturile, vor face posibil acest lucru. Am vorbit foarte mult astăzi şi ieri în cursul nopţii despre bugetul pe 2025. Suntem mulţi economişti în sală, avem viziuni diferite. Dacă am fi la Ministerul Finanţelor, cu siguranţă mulţi dintre noi am concepe în mod diferit bugetul. Dar trebuie să ştim că ne bazăm practic pe veniturile realizate în economia naţională, care este aceeaşi pentru noi toţi. Ne bazăm pe companiile private care produc în această ţară, care plătesc impozite în această ţară, care plătesc taxe în această ţară. Ne bazăm pe veniturile plătite de cetăţenii români şi indiferent care ar fi filosofia noastră, veniturile sunt aceleaşi în mare măsură şi cu siguranţă cheltuielile trebuie ţinute sub control astfel încât să ne încadrăm în acel deficit de 7%", a precizat oficialul MF.
Ministrul Finanţelor a afirmat că deficitul afectează atât bugetul de stat cât şi bugetul asigurărilor sociale, motiv pentru care reducerea cheltuielilor este una dintre priorităţile anului 2025.
"Am auzit astăzi aici alternative, variante la acest buget, am auzit şi propuneri, pe bună dreptate, multe dintre ele făcute cu bună credinţă. Reducerea cu 10%, de exemplu, a anvelopei salariale este o măsură pe care o susţin şi eu. Am şi aplicat 5% reducere anul acesta, dar cred în continuare că trecerea la un stat mai suplu, la cheltuieli mai mici, trebuie să se facă în mod treptat, astfel încât să nu perturbăm activitatea de bază a instituţiilor statului. Nici în Educaţie, nici în sistemul de Sănătate, nici în Ministerul de Interne, de exemplu, sau Ministerul Apărării, nu putem aplica de azi pe mâine reduceri fără a afecta buna funcţionare a acestor instituţii. Am aplicat, de asemenea, un minus de 5% la cheltuielile de funcţionare, în aceeaşi idee. Pentru a reduce cheltuielile de funcţionare, pentru a crea un stat mai suplu şi pentru a păstra în acelaşi timp serviciile de calitate, serviciile publice oferite cetăţenilor. Cred sincer că este nevoie de o schimbare substanţială în filosofia de funcţionare a statului român. Avem nevoie de instituţii care să respecte cetăţenii, care să respecte contribuabilii, indiferent dacă vorbim de persoane fizice sau persoane juridice, trebuie să avem instituţii care colectează impozite şi taxe, nu pentru a se îngrăşa, nu pentru a creşte cheltuielile de funcţionare, ci pentru a oferi mai mult românilor, cetăţenilor acestei ţări", a subliniat Tanczos Barna.
Acesta a adăugat că pe perioada celor şapte ani de reducere a deficitului bugetar, de la 8,6% la 3%, aceste măsuri trebuie continuate.
"Indiferent cine va fi peste trei, peste patru, peste cinci ani de zile la guvernare şi la Ministerul Finanţelor, angajamentul României faţă de Comisia Europeană trebuie respectat, pas cu pas trebuie să reducem deficitul bugetar, trebuie în acelaşi timp să păstrăm investiţiile. Investiţiile sunt motorul economiei, iar investiţiile sunt păstrate şi în acest buget. Şi vă răspund, stimate coleg, că au crescut la 46% cheltuielile totale, dar acolo avem 150 de miliarde investiţii anul acesta. E o investiţie record pentru statul român, pentru bugetul de stat şi sper că ministerele de resort şi instituţiile care au în buget aceste investiţii să fie în stare să facă şi absorbţia fondurilor europene, care înseamnă un venit important în buget an de an. Acest buget este un buget cumpătat, un buget care se bazează pe o creştere prudentă a veniturilor, fără exagerări. Sunt convins că aceste venituri se pot şi se vor realiza, astfel încât execuţia bugetară să fie una bună şi să avem acest obiectiv îndeplinit, de încadrare în limita de 7% a deficitului", a mai transmis ministrul Finanţelor, Tanczos Barna.
Dezbaterile asupra bugetului de stat pe anul 2025 au început, miercuri, în plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului. La şedinţă participă premierul Marcel Ciolacu şi membri ai Guvernului.
Marţi dimineaţă, bugetul pe acest an a trecut prin comisiile de specialitate, în prezenţa ordonatorilor principali de credite, fiind date avize favorabile de către parlamentari. În jurul prânzului, au început discuţiile în Comisiile pentru buget-finanţe, care s-au întins până noaptea târziu. Au fost întocmite rapoarte favorabile de către senatorii şi deputaţii din Comisiile de buget.
Guvernul a aprobat sâmbătă, 1 februarie, proiectul de buget pentru anul în curs, construit pe o creştere economică de 2,5% şi un deficit bugetar de 7% din PIB.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 702 / 9878 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...