ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Steven van Groningen (Raiffeisen Bank România): Creditarea va creşte în continuare; nivelul de intermediere financiare este foarte redus

17 Ianuarie 2022   |   Agerpres

Acesta a vorbit despre impactul pandemiei şi a menţionat că este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt clienţii băncilor, dar mult mai greu este de estimat care va fi impactul pe termen lung.

 
 
Creditarea va creşte în continuare însă nivelul de intermediere financiară este foarte redus în România şi putem doar să sperăm să ne apropiem de media Uniunii Europene, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, preşedintele şi director general al Raiffeisen Bank România, Steven van Groningen.
 
Acesta a vorbit despre impactul pandemiei şi a menţionat că este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt clienţii băncilor, dar mult mai greu este de estimat care va fi impactul pe termen lung.
 
Steven van Groningen a declarat că nu crede că vreodată ne vom întoarce 100% la situaţia de înainte de criză şi susţine că ne adaptăm, ca de fiecare dată când se schimbă ceva.
 
AGERPRES: Spuneaţi la un moment dat că băncile nu au motive să se plângă de evoluţia din 2020. Cât de sever fost impactul asupra sectorului bancar?

Steven van Groningen: Cred că impactul a fost mult mai mic decât ne-am aşteptat la începutul crizei. Mai ales din punctul de vedere al pierderii din activitatea de creditare. Mai puţini clienţi au întâmpinat probleme decât am estimat la începutul crizei. Se vede acum în rezultatele băncilor, prin reversări de provizioane create în anul anterior. Măsurile de sprijin pentru economie au avut un efect pozitiv, nu numai prin IMM Invest, dar şi măsuri cum ar fi implementarea modelului Kurzarbeit şi în România, când toţi agenţii economici şi-au dat seama că trebuie să lucrăm împreună ca să supravieţuim.
 
Şi noi am activat imediat programul "vacanţă trei rate", deja înainte de moratorium. Dar am şi ajutat comercianţii să stimuleze plăţile on line şi am plătit toate facturile înainte de scadenţă, pentru a asigura lichiditate pentru furnizorii noştri. În concluzie, putem spune că sistemul bancar, deocamdată, nu a resimţit un impact prea mare.
 
Când estimaţi că va fi depăşit momentul pandemiei, inclusiv din punct de vedere al clienţilor băncilor?
Cea mai bună întrebare este care va fi impactul asupra clienţilor noştri pe termen lung. Este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt. Dacă este vorba de un restaurant, hotel, sala de fitness, impactul este direct. Mult mai greu este să estimăm care va fi impactul însă pe termen lung. Cum vor fi afectate anumite sectoare ale economiei? Ce viitor va fi pentru clădirile de birouri dacă mulţi angajaţi lucrează de acasă şi nu mai doresc să lucreze la birou 5 zile pe săptămână. Sau cum se modifică comportamentul consumatorului - comandăm on line şi în viitor sau ne întoarcem la comerţul clasic? Cum va arată piaţa de apartamente în viitor? Nu cred că vreodată ne vom întoarce 100% la situaţia de dinainte de criză. Ne adaptăm, ca de fiecare dată când se schimbă ceva. Când vom fi gata? Niciodată.
 
Câte peroane au aplicat pentru suspendarea ratelor la credite şi cum veţi proceda cu cei care nu pot relua plata acestora?
Nu ştiu exact statisticile, dar numerele sunt mai reduse decât ne-am fi aşteptat la începutul anului. În primul rând important este să ne asigurăm că oamenii şi companiile au venituri şi continuitate în ceea ce fac şi cum fac. Dacă nu au venituri, atunci nici nu pot plăti ratele la credite. Pentru cei care nu pot plăti, aplicăm aceleaşi principii ca şi în alte situaţii dificile (criza 2009 sau credite în franci elveţieni). Cât timp ne putem aştepta la o revenire a veniturilor putem să restructurăm creditele şi să amânăm plăţile. În clipa în care este clar că nu mai sunt şanse să recuperăm creanţele, atunci ce putem face? Dacă există colateral, executăm garanţiile, dacă nu există facem "write off" sau vindem creditul unei firme specializate în recuperare. Acest lucru este evident ultimul pe care ni-l dorim şi îl aplicăm doar în cazuri în care nu mai avem chiar nicio soluţie pentru a salva relaţia cu clientul.
 
Cum aţi caracteriza anul 2021?
Un an complicat, cu mult zgomot, obositor. Dar în acelaşi timp trebuie să fim mulţumiţi. Întotdeauna poate fi mai rău. Să ne gândim la cei care au suferit cu adevărat, cei care au trecut prin boală, cei care au pierdut rude sau prieteni sau au suferit altfel.
 
Cum credeţi că va evolua creditarea persoanelor fizice/companiilor?
Creditarea va creşte în continuare. Nivelul de intermediere financiare este foarte redus în România şi putem doar să sperăm să ne apropiem de media UE (dacă creştem mai repede decât mediu UE). Avem nevoie de investiţii masive în modernizare, în creşterea eficienţei, în economia sustenabilă etc. Dar nu putem să ne aşteptăm la salarii mai mari, la nivelul ţărilor dezvoltate din UE, dacă nu creştem productivitatea, iar acest lucru nu numai că necesită simplificarea birocraţiei, dar şi investiţii în tehnologie de ultima generaţie.
 
Câte credite aţi acordat prin IMM Invest?
Ce pot să spun e că vedem creştere pe activitatea de creditare, pe de-o parte şi pe de altă parte, un comportament foarte bun de plată al clienţilor noştri, semn că am depăşit cu bine primele valuri ale pandemiei. În primele 9 luni ale anului 2021 portofoliul nostru de credite nete a crescut cu 13% (an la an) - 12% la persoane fizice, 17% la IMM şi 14% la corporaţii mari şi medii, în condiţiile în care am adaptat oferta noastră şi ne susţinem clienţii cât putem de mult. Pe IMM Invest stăm foarte bine, am acordat deja mii de astfel de credite.
 
Este pregătit sectorul bancar pentru a finanţa proiectele din noile programe europene?
Cred că da, dar să nu subestimăm ce avem de făcut. Nevoile sunt mari şi există multe criterii şi condiţii care trebuie îndeplinite. Avem multe de învăţat ca sistem bancar, împreună cu clienţii noştri companii. Bani sunt, problema este să ştim să ne adaptăm cu toţii la condiţiile impuse.
 
Ce schimbări aduse de această pandemie ar putea să rămână şi în perioada următoare?
Asta este de departe cea mai complicată întrebarea. Sigur că vorbim de lucrul la distanţă, de acasă, de digitalizare, de shopping on line, dar întrebarea cheie este dacă şi cum o să se schimbe relaţiile interumane şi cum vom fi afectaţi noi toţi de acest lucru. Nu ştim. Ce ştim este că trebuie să ne adaptăm şi pentru asta trebuie să ne pregătim, să învăţăm, să fim deschişi, să fim flexibili; doar aşa supravieţuim. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5248 / 9778
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...