
Romanian Business Leaders: România are nevoie de un pact pentru stabilitate fiscală, nu de experimente riscante în impozitare
14 August 2025
AgerpresPotrivit sursei citate, într-un context economic marcat de incertitudine şi de o competiţie regională acerbă, stabilitatea şi predictibilitatea fiscală sunt active naţionale strategice.
România are nevoie de un pact pentru stabilitate fiscală, care să asigure continuitate şi predictibilitate, în locul unor experimente riscante în impozitare, care ar conducere la pierderea investiţiilor, accelerarea exodului specialiştilor şi scăderea competitivităţii economice, susţin reprezentanţii Romanian Business Leaders (RBL).
"Lansăm un apel ferm către întreaga clasă politică pentru viziune şi responsabilitate. România nu îşi mai permite experimente fiscale cu final garantat negativ. Este necesar un dialog real care să ducă la un Pact naţional pentru stabilitate fiscală, care să asigure principiile unui sistem fiscal predictibil, garantat de cota unică (...). Cota unică este un pilon strategic al economiei româneşti şi renunţarea la ea ar fi o eroare cu consecinţe majore: pierderea investiţiilor, accelerarea exodului specialiştilor şi scăderea competitivităţii economice. Soluţia reală nu este schimbarea cotei, ci eficientizarea colectării fiscale, digitalizarea ANAF şi disciplina cheltuielilor publice", se arată într-un comunicat transmis de RBL.
"Lansăm un apel ferm către întreaga clasă politică pentru viziune şi responsabilitate. România nu îşi mai permite experimente fiscale cu final garantat negativ. Este necesar un dialog real care să ducă la un Pact naţional pentru stabilitate fiscală, care să asigure principiile unui sistem fiscal predictibil, garantat de cota unică (...). Cota unică este un pilon strategic al economiei româneşti şi renunţarea la ea ar fi o eroare cu consecinţe majore: pierderea investiţiilor, accelerarea exodului specialiştilor şi scăderea competitivităţii economice. Soluţia reală nu este schimbarea cotei, ci eficientizarea colectării fiscale, digitalizarea ANAF şi disciplina cheltuielilor publice", se arată într-un comunicat transmis de RBL.
Potrivit sursei citate, într-un context economic marcat de incertitudine şi de o competiţie regională acerbă, stabilitatea şi predictibilitatea fiscală sunt active naţionale strategice. Înlocuirea cotei unice, un pilon al dezvoltării economice din ultimii 20 de ani, cu un sistem de impozitare progresivă, ar reprezenta "o eroare strategică majoră", cu implicaţii negative profunde pentru viitorul României.
"Timp de două decenii, cota unică a funcţionat ca un simbol al predictibilităţii şi al unui angajament ferm al statului faţă de mediul de afaceri şi contribuabili. Alegerea acum trebuie să fie clară: mizăm pe o reţetă de succes dovedită, care a generat creştere şi a atras investiţii, sau ne aventurăm într-un experiment fiscal riscant care va alunga capitalul, va pedepsi performanţa şi va accelera exodul specialiştilor? Problema reală a finanţelor publice nu este structura impozitării, ci gaura neagră a colectării ineficiente şi lipsa de disciplină în cheltuirea banului public", avertizează reprezentanţii RBL.
În opinia acestora, cota unică a reprezentat un catalizator pentru investiţii străine directe. Reforma fiscală din 2005 a fost un factor cheie în creşterea exponenţială a ISD. Dacă media anuală în perioada 2000-2004 a fost de circa 2,6 miliarde de euro, în perioada 2005-2008 aceasta a explodat la peste 7,5 miliarde de euro pe an. Acest capital a adus tehnologie, standarde de management şi a creat sute de mii de locuri de muncă bine plătite, integrând România în lanţurile valorice globale, se menţionează în documentul transmis joi de organizaţie.
De asemenea, cota unică a fost un stimulent pentru antreprenoriat. "Simplitatea sistemului a redus drastic barierele birocratice, încurajând mii de români să pornească o afacere. Numărul companiilor active a crescut cu peste 153%, de la 455.000 în 2004 la peste 1.152.000 în 2022. Un nivel rezonabil de impozitare a redus tentaţia muncii la negru şi a evaziunii, lărgind baza de impozitare. Deşi cota nominală a scăzut, veniturile totale colectate din impozitul pe venit şi profit au crescut spectaculos, demonstrând că o rată mai mică pe o bază mai mare poate genera încasări superioare", au explicat reprezentanţii RBL.
Aceştia consideră că discursul public în favoarea impozitării progresive se bazează pe premise eronate, care ignoră riscurile sistemice şi comportamentul economic real.
Mitul "echităţii sociale" este un concept care trebuie redefinit, trecând de la o "echitate punitivă", care penalizează succesul, la o "echitate a oportunităţii". "Adevărata dreptate socială nu înseamnă a lua mai mult de la cei performanţi, ci a crea o economie dinamică în care toţi cetăţenii au şansa de a prospera. Cota unică, stimulând creşterea economică şi crearea de locuri de muncă, este sistemul care generează aceste oportunităţi", atrag atenţia reprezentanţii RBL.
RBL face referire şi la "iluzia creşterii veniturilor bugetare", arătând că orice calcul ce promite venituri mai mari prin majorarea cotelor ignoră reacţiile adverse previzibile, care vor anula câştigurile teoretice, respectiv evaziune fiscală şi muncă la negru şi optimizare fiscală agresivă. "Confruntaţi cu cote marginale excesive, mulţi indivizi vor fi tentaţi să subdeclare veniturile sau să treacă în economia neagră. De asemenea, se va declanşa o migraţie masivă a specialiştilor şi liber-profesioniştilor către forme de organizare mai avantajoase fiscal (PFA, microîntreprinderi), erodând exact baza de impozitare vizată de reformă", s se mai arată în comunicatul RBL.
Organizaţia susţine că va apărea şi fenomenul de accelerare a "brain drain-ului", având în vedere că impozitarea progresivă ar lovi direct sectoarele strategice (IT, sănătate, inginerie), unde specialiştii sunt extrem de mobili internaţional. Reducerea venitului net, combinată cu semnalul de penalizare a succesului, poate fi factorul decisiv care înclină balanţa în favoarea emigrării. Pierderea acestor profesionişti înseamnă o pierdere devastatoare de inovaţie, productivitate şi competitivitate strategică pentru România, afirmă membrii RBL.
Potrivit sursei citate, datele istorice privind execuţia bugetară din România contrazic categoric mitul conform căruia impozitarea progresivă generează automat venituri mai mari.
O analiză a încasărilor din impozitul pe venitul persoanelor fizice arată că în perioada 2000-2004, sub un sistem progresiv cu cote între 18% şi 40%, acestea au fluctuat între 2,7% şi 3,5% din PIB. În mod paradoxal, după introducerea cotei unice de 16% în 2005, deşi cota a scăzut, încasările bugetare au atins un nivel superior, ajungând la un vârf de 3,7% din PIB în anii 2015 şi 2016.
"Acest fenomen este explicat printr-o îmbunătăţire a conformării şi colectării fiscale: simplitatea sistemului şi o povară fiscală percepută ca fiind mai rezonabilă au redus evaziunea şi au lărgit baza de impozitare. Prin urmare, statistica ultimelor trei decenii arată că un sistem mai simplu, cu o cotă unică, s-a dovedit mai eficient în colectarea veniturilor la bugetul de stat decât sistemele progresive complexe care l-au precedat", au mai transmis reprezentanţii RBL.
Nu în ultimul rând, RBL avertizează că problema fundamentală şi cronică a bugetului României nu este nivelul cotelor, ci ineficienţa sistemică a colectării. România are unul dintre cele mai mari deficite de încasare a TVA din Uniunea Europeană, o gaură de zeci de miliarde de lei anual. A propune implementarea unui sistem fiscal mult mai complicat unei agenţii care deja sub-performează cronic în administrarea unui sistem simplu este o direcţie periculoasă, "care ar adânci haosul administrativ".
"Soluţia pentru consolidarea bugetară nu constă în experimente fiscale riscante, ci într-o abordare strategică, axată pe rezolvarea problemelor de fond. Propunerea noastră se bazează pe trei piloni interconectaţi: menţinerea şi consolidarea cotei unice: aceasta trebuie asumată ca o decizie strategică pe termen lung pentru a oferi mediului de afaceri predictibilitatea esenţială pentru planificarea investiţiilor majore; prioritate absolută pentru eficientizarea colectării: adevărata reformă este modernizarea radicală a ANAF. Finalizarea urgentă şi funcţională a digitalizării (e-Factura, SAF-T, e-Transport, case de marcat interconectate) şi utilizarea analizei de date pentru a combate marea evaziune trebuie să devină prioritatea naţională numărul unu; disciplină riguroasă a cheltuielilor publice: echilibrul bugetar trebuie atins şi prin gestionarea responsabilă a cheltuielilor, implementând bugetarea pe bază de performanţă şi reformând companiile de stat ineficiente", se precizează în comunicatul organizaţiei.
Fundaţia Romanian Business Leaders este o organizaţie a antreprenorilor şi intraprenorilor imparţială, apolitică nepartizană, care dezvoltă proiecte cu impact social şi care susţine o societate bazată pe democraţie liberală, integrată pe deplin şi solidară cu familia sa europeană.
Proiectele Fundaţiei se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea şi dezvoltarea societăţii: antreprenoriat, educaţie şi bună guvernare. Acestea sunt iniţiate şi dezvoltate pe bază de voluntariat de cei peste 600 de membri ai comunităţii RBL din Bucureşti şi cele 8 filiale locale.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 253 / 10087 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...