
Burduja: În urma raportului de la Depogaz, am solicitat sesizarea DNA, pentru cercetarea faptelor cu aspectul săvârşirii unor infracţiuni
24 Februarie 2025
AgerpresConform concluziilor raportului, în perioada noiembrie 2024 - ianuarie 2025, ponderea majoritară, de peste 75%, din cantitatea totală de gaze naturale convenită lunar pentru extracţie din depozitele Depogaz este deţinută de patru mari beneficiari (cumulat).
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, anunţă că, în urma finalizării raportului Corpului de Control la Depogaz, a solicitat să se întreprindă absolut toate măsurile care se impun şi sesizarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Direcţia Naţională Anticorupţie - Structura Centrală, în vederea cercetării faptelor cu aspectul săvârşirii unor infracţiuni.
"Am luat act de concluziile Corpului de Control şi am solicitat să întreprindă absolut toate măsurile care se impun, fără niciun compromis şi cu maximă duritate, inclusiv măsura de a sesiza de îndată Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Direcţia Naţională Anticorupţie - Structura Centrală, în vederea cercetării faptelor cu aspectul săvârşirii unor infracţiuni. Nu sunt în măsură să mă pronunţ asupra concluziilor Corpului de Control sau asupra unor concluzii viitoare ale altor instituţii. Rolul Ministerului Energiei este să se asigure că sistemul energetic naţional funcţionează pentru asigurarea furnizării energiei electrice şi gazelor în condiţii corecte pentru cetăţeni şi mediul economic, cu devotament pentru interesele de securitate energetică ale României", a declarat Burduja, citat într-un comunicat al ministerului.
"Am luat act de concluziile Corpului de Control şi am solicitat să întreprindă absolut toate măsurile care se impun, fără niciun compromis şi cu maximă duritate, inclusiv măsura de a sesiza de îndată Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Direcţia Naţională Anticorupţie - Structura Centrală, în vederea cercetării faptelor cu aspectul săvârşirii unor infracţiuni. Nu sunt în măsură să mă pronunţ asupra concluziilor Corpului de Control sau asupra unor concluzii viitoare ale altor instituţii. Rolul Ministerului Energiei este să se asigure că sistemul energetic naţional funcţionează pentru asigurarea furnizării energiei electrice şi gazelor în condiţii corecte pentru cetăţeni şi mediul economic, cu devotament pentru interesele de securitate energetică ale României", a declarat Burduja, citat într-un comunicat al ministerului.
Din ordinul ministrului Energiei, Sebastian Burduja, prin Serviciul Inspecţie din cadrul Ministerului Energiei, s-a efectuat misiunea de verificare a operatorului Filiala de Înmagazinare Gaze Naturale Depogaz Ploieşti SRL. Acţiunea de verificare a vizat respectarea prevederilor din procedura de contractare a serviciilor de înmagazinare, a implicaţiilor de natură comercială a deciziilor asupra partenerilor contractuali, respectarea prevederilor contractuale de prestări servicii, a programului de extracţie în perioada ianuarie 2024 până în prezent.
Conform concluziilor raportului, în perioada noiembrie 2024 - ianuarie 2025, ponderea majoritară, de peste 75%, din cantitatea totală de gaze naturale convenită lunar pentru extracţie din depozitele Depogaz este deţinută de patru mari beneficiari (cumulat).
Cantitatea totală de gaze naturale extrasă în luna noiembrie din depozite (de 5,254 milioane MWh) a fost mai mare cu 58,15% (respectiv, cu aproape 1,932 milioane MWh) raportat la cantitatea totală de gaze naturale convenită prin programele de extracţie anexate la contracte pentru această lună (de 3,322 milioane MWh).
"Din analiza datelor centralizate referitoare la cantităţile de gaze naturale extrase în cursul lunii noiembrie 2024, a rezultat faptul că un număr de 31 beneficiari ai serviciilor de înmagazinare (din totalul de 65 clienţi din portofoliul Depogaz) au acţionat în mod similar, respectiv au solicitat extracţii de gaze naturale din depozite care au depăşit programul de extracţie (în condiţiile în care părţile aveau obligaţia de a derula Programele de extracţie potrivit celor convenite prin Actele adiţionale la contracte, cu menţiunea că se puteau admite variaţii ale cantităţilor de gaze naturale extrase, faţă de programele stabilite, în limita a +/- 15%)", se menţionează în raport.
În ceea ce priveşte cantităţile de gaze naturale extrase din depozite, în luna noiembrie, un număr de şapte mari beneficiari, din totalul de 65 clienţi din portofoliul Depogaz, au extras în luna noiembrie o cantitate de gaze naturale cumulată de aproape 4,687 milioane MWh, reprezentând un procent de 89,20% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă din depozite în luna respectivă, de peste 5,254 milioane MWh.
"Cu excepţia a doi beneficiari, care au respectat programul de extracţie pentru luna noiembrie, cinci mari beneficiari au extras din depozite gaze naturale în cantităţi foarte mari, depăşind cantităţile convenite pentru extracţie în luna respectivă cu valori cuprinse între 96.600 MWh şi 531.902 MWh, respectiv cu procente cuprinse între 55,65% şi 108,86% (marja contractuală fiind de +/- 15%). Cantitatea de gaze naturale extrasă în plus în luna noiembrie (raportat la cantităţile convenite pentru extracţie, prin contractele încheiate), cumulat de cei cinci mari beneficiari, a reprezentat un procent de 88,87% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă în plus din depozite (de 1.931.949,44 MWh), în luna respectivă", se mai arată în document.
Reprezentanţii Corpului de Control au concluzionat, că, în urma verificării contractelor de înmagazinare încheiate cu principalii beneficiari, "se poate aprecia fără echivoc" faptul că nu au fost respectate prevederile Contractelor încheiate, respectiv Programele de extracţie convenite prin Actele Adiţionale.
Beneficiarii - operatori economici aveau dreptul, potrivit contractelor încheiate cu Depogaz SRL, să solicite modificarea Programelor de extracţie, în cazuri justificate, cu minimum două zile / cinci zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracţie. Prestatorul - Depogaz SRL avea posibilitatea de a formula observaţii cu privire la solicitările beneficiarilor.
"Pentru luna de referinţă noiembrie 2024 nu au existat solicitări scrise ale operatorilor economici de modificare a programelor de extracţie înaintate Depogaz SRL, cu minimum două zile / cinci zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracţie", se precizează în raport.
Potrivit sursei citate, culpa Depogaz SRL constă în faptul că nu a făcut opoziţie scrisă, în temeiul prevederilor art. 20 din contracte, la cererile operatorilor economici de a extrage cantităţi de gaze exagerate în raport cu prevederile contractuale (în mod similar cu Notificările transmise în lunile ianuarie şi februarie 2025 de operatorii economici atunci când Depogaz SRL nu a mai extras din depozite cantităţile de gaze solicitate de aceştia).
De asemenea, s-a remarcat "o inactivitate, o lipsă de reacţie a Depogaz SRL", determinată de interpretarea defectuoasă a clauzelor contractuale şi/sau de neobservarea prevederilor Regulamentului aplicabil.
"Se poate aprecia faptul că, prin modul în care Depogaz SRL şi unii operatori economici au acţionat în luna noiembrie 2024 şi, ulterior, în lunile ianuarie - februarie 2025, s-a creat o perturbare a pieţei gazelor din România. Atât Depogaz SRL cât şi unii beneficiari ai serviciilor de înmagazinare au încălcat prevederile Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale aprobat prin Ordinul ANRE nr. 141/22 decembrie 2021", mai scrie în raport.
Acesta semnalează că, până la Notificarea din ianuarie 2025, Depogaz SRL nu a transmis operatorilor economici Notificări referitoare la necesitatea unor restricţii, nu şi-a adaptat/modificat programele de extracţie la situaţia de fapt, mai ales în ceea ce priveşte acele depozite de unde au fost extrase cantităţi mari de gaze în luna noiembrie (Bilciureşti şi Urziceni), nu a sancţionat nerespectarea prevederilor contractului de înmagazinare, nu a transmis părţilor implicate informaţii cu privire la eveniment, astfel cum prevede Regulamentul.
"Apreciem că este necesară monitorizarea permanentă a investiţiilor referitoare la extinderea capacităţilor de depozitare şi extracţie a gazelor naturale deţinute de către Depogaz SRL şi informarea săptămânală, în scris, a ministrului Energiei, cu privire la stadiul acestora", au concluzionat inspectorii.
Aceştia au recomandat respectarea programelor de extracţie şi a prevederilor Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale de către Depogaz SRL, realizarea unor prognoze zilnice cu cantităţile ce urmează a fi extrase şi comunicarea acestora către toţi beneficiarii, cu obligaţia respectării acestora de ambele părţi (prestator şi beneficiari), fără a se admite abateri semnificative (excepţie făcând situaţiile de forţă majoră).
Altă recomandare vizează analizarea Contractelor de înmagazinare subterană gaze naturale în sensul completării acestora cu clauze referitoare la: situaţiile în care beneficiarii transmit nominalizări pentru extracţii de gaze în cantităţi mai mari decât cele prevăzute în programul de extracţie, fără notificări prealabile cu 2/5 zile înainte; modul de a acţiona al prestatorului, sancţiuni aplicabile beneficiarului, daune interese în situaţia neîndeplinirii obligaţiilor asumate de către beneficiari etc.; obligaţia de respectare a prevederilor Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale şi de către beneficiari.
De asemenea, se recomandă: evaluarea activităţii Direcţiei Comerciale şi Direcţiei Înmagazinare de către directorul general, cercetarea disciplinar-administrativă a persoanelor vinovate pentru situaţia care a intervenit în luna noiembrie 2024 şi dispunerea măsurilor care se impun, pentru sancţionarea celor vinovaţi, după caz; evaluarea activităţii directorului general pentru posibil management defectuos de către Consiliul de Administraţie al Depogaz SRL şi informarea ministrului Energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări şi măsurile întreprinse; evaluarea activităţii membrilor Consiliului de administraţie al Depogaz SRL cu privire la activitatea de supraveghere a managementului Depogaz şi informarea ministrului Energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări şi măsurile întreprinse; evaluarea riscurilor în activitatea Depogaz SRL, exercitarea unui control strict şi permanent al cantităţilor de gaze înmagazinate, monitorizarea investiţiilor referitoare la extinderea capacităţilor de depozitare, în sensul respectării termenelor stabilite pentru lucrări şi informarea ministrului Energiei.
În urma controlului s-a propus sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie cu privire la o serie de aspecte constatate de echipa de inspecţie şi sesizarea Corpului de Control al Prim-ministrului cu o propunere de verificare a destinaţiei cantităţilor de gaze extrase din depozitele subterane gestionate de Depogaz SRL, în intervalul 1 noiembrie 2024 - prezent.
Ministrul Energiei a anunţat, pe 7 februarie, că a decis să trimită Corpul de Control la Depogaz pentru a verifica dacă regulile sunt respectate, inclusiv programul de extracţie.
Cu două zile înainte, Depogaz anunţase un grad de umplere al depozitelor de gaze de 42,8% din capacitatea tehnică de stocare şi că, începând de vineri, 7 februarie,va diminua programele agreate de extracţie.
"Având în vedere: gradul de umplere al depozitelor la această dată, de 42,8% din capacitatea tehnică de stocare; gradul de umplere de 26%, respectiv 20% al depozitelor Bilciureşti şi Urziceni, depozite care asigură aproximativ 75% din capacitatea zilnică de extracţie; cantităţile de gaze extrase în luna noiembrie 2024, suplimentar faţă de programul lunar de extracţie agreat cu beneficiarii serviciului de înmagazinare; diminuarea capacităţii zilnice de extracţie în lunile decembrie 2024 - martie 2025, datorită utilizării depozitelor Bilciureşti şi Urziceni la capacitate ridicată pentru acoperirea nominalizărilor zilnice solicitate de beneficiarii serviciilor de înmagazinare în luna noiembrie 2024; influenţa gradului de umplere al depozitelor asupra capacităţii de extracţie zilnică, vă aducem la cunoştinţă că începând cu 7.02.2025 vom fi nevoiţi să diminuăm programele agreate de extracţie", au anunţat reprezentanţii Depogaz printr-un comunicat postat pe site-ul companiei.
Astfel, în perioada 7-23 februarie 2025 programele de extracţie vor fi diminuate cu 20%, în perioada 24-28 februarie cu 40%, 1-12 martie cu 14% şi 13-31 martie cu 75%.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 9264 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for a Senior Associate
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum se modelează o carieră în Drept cu programul Erasmus | Povestea Raisei Manolescu, studentă în ultimul an la Iași, dar și o comparație între două sisteme: ”Dacă la noi accentul este pe memorarea multor informații, la universitatea din Coimbra accentul cădea pe un dialog autentic între student și profesor, pe spiritul critic, pe utilizarea unor concepte juridice în situații practice. Am simțit că atitudinea non-formală a profesorilor de la seminare a dus la crearea unui mediu academic mai dinamic”
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...