FP solicită Aeroporturi Bucureşti finalizarea urgentă a licitaţiei pentru spaţiile comerciale din Aeroportul Henri Coandă
26 Aprilie 2023 Agerpres
Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
Fondul Proprietatea (FP) solicită Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) să finalizeze urgent licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), care înregistrează deja o întârziere de 10 luni, informează, miercuri, FP.
"Fondul Proprietatea este profund îngrijorat de faptul că Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a neglijat să organizeze licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei de a finaliza licitaţia şi de a desemna câştigătorii până la data de 31 iulie 2022. CNAB nu a luat măsurile necesare şi a întârziat organizarea licitaţiei cu aproape 10 luni. Acest lucru a condus la prelungirea contractelor cu firmele existente care administrează spaţiile comerciale pe o perioadă de 6 luni, până la 30 iunie 2023", a transmis Fondul într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, prelungirea a fost efectuată în ciuda opoziţiei Fondului Proprietatea, exprimată printr-un vot negativ în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor din data de 5 decembrie 2022, existând riscul major ca aceste contracte, care sunt dezavantajoase din punct de vedere financiar pentru CNAB, să fie prelungite din nou, dacă licitaţia nu este finalizată până la data la care acestea urmează să expire.
Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
"Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanţei corporative şi de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidenţiate de maniera în care compania a tratat această licitaţie. Suntem îngrijoraţi de lipsa de interes manifestată de CNAB faţă de valorificarea transparentă şi competitivă a spaţiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părţile interesate, inclusiv pentru pasagerii şi acţionarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitaţiei în mod transparent", a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
În acest context, pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB respectarea angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei şi luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitaţiei cât mai curând şi luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spaţiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevenţe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaţionale.
De asemenea, Fondul cere efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcţional de identificare şi sancţionare a conflictelor de interese, precum şi de tragere la răspundere a angajaţilor în cazul neîndeplinirii sarcinilor precum şi reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecţia de angajaţi profesionişti şi competenţi şi pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.
Potrivit datelor transmise de FP privind cronologia contractelor încheiate, în data de27 octombrie 2010 - CNAB a încheiat două contracte de asociere în participaţiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentaţie publică (food&beverages), şi celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free), iar ac. Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022. În octombrie 2016, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie având ca obiect o posibilă înţelegere anticoncurenţială între CNAB şi cele două companii care administrau spaţiile comerciale.
În 2019, în condiţiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de alimentaţie publică, şi doar circa 7% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de retail.
Conform unui studiu de piaţă pus la dispoziţie de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activităţile de alimentaţie publică şi de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
În octombrie 2021, prin decizia Consiliului Concurenţei nr. 69/06.10.2021, CNAB şi-a asumat următoarele angajamente: identificarea şi aprobarea modelului optim de valorificare a spaţiilor comerciale - termen 30.11.2021; achiziţia de servicii de asistenţă pentru derularea licitaţiei - termen 28.02.2022; elaborarea caietelor de sarcini şi a proiectelor de contract pentru licitaţie - termen 30.04.2022; derularea licitaţiei şi desemnarea câştigătorilor - termen 31.07.2022.
Potrivit FP, în 20 decembrie 2021, Consiliul de Administraţie al CNAB aprobă iniţierea demersurilor în vederea valorificării prin licitaţie a spaţiilor comerciale cu destinaţia alimentaţie publică şi retail, iar pe 27 octombrie 2022 decide convocarea Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni. În 5 decembrie 2022, printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1871 / 9066 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie Mușat & Asociații pentru o companie membră a Grupului TIU: fapte de concurență neloială săvârșite ocult, sancționate de instanță | Hotărârea setează un reper jurisprudențial în materia concurenței neloiale
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





