
FP solicită Aeroporturi Bucureşti finalizarea urgentă a licitaţiei pentru spaţiile comerciale din Aeroportul Henri Coandă
26 Aprilie 2023
AgerpresReprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
Fondul Proprietatea (FP) solicită Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) să finalizeze urgent licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), care înregistrează deja o întârziere de 10 luni, informează, miercuri, FP.
"Fondul Proprietatea este profund îngrijorat de faptul că Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a neglijat să organizeze licitaţia pentru concesionarea spaţiilor comerciale din Aeroportul Internaţional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei de a finaliza licitaţia şi de a desemna câştigătorii până la data de 31 iulie 2022. CNAB nu a luat măsurile necesare şi a întârziat organizarea licitaţiei cu aproape 10 luni. Acest lucru a condus la prelungirea contractelor cu firmele existente care administrează spaţiile comerciale pe o perioadă de 6 luni, până la 30 iunie 2023", a transmis Fondul într-un comunicat.
Potrivit sursei citate, prelungirea a fost efectuată în ciuda opoziţiei Fondului Proprietatea, exprimată printr-un vot negativ în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor din data de 5 decembrie 2022, existând riscul major ca aceste contracte, care sunt dezavantajoase din punct de vedere financiar pentru CNAB, să fie prelungite din nou, dacă licitaţia nu este finalizată până la data la care acestea urmează să expire.
Reprezentanţii Fondului susţin că spaţiile comerciale din Aeroportul Bucureşti reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB, iar întârzierea organizării licitaţiei are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potenţial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spaţii, printr-o diversitate sporită şi servicii îmbunătăţite de retail şi alimentaţie publică.
"Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanţei corporative şi de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidenţiate de maniera în care compania a tratat această licitaţie. Suntem îngrijoraţi de lipsa de interes manifestată de CNAB faţă de valorificarea transparentă şi competitivă a spaţiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părţile interesate, inclusiv pentru pasagerii şi acţionarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitaţiei în mod transparent", a declarat Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.
În acest context, pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB respectarea angajamentului asumat faţă de Consiliul Concurenţei şi luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitaţiei cât mai curând şi luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spaţiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevenţe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaţionale.
De asemenea, Fondul cere efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcţional de identificare şi sancţionare a conflictelor de interese, precum şi de tragere la răspundere a angajaţilor în cazul neîndeplinirii sarcinilor precum şi reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecţia de angajaţi profesionişti şi competenţi şi pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.
Potrivit datelor transmise de FP privind cronologia contractelor încheiate, în data de27 octombrie 2010 - CNAB a încheiat două contracte de asociere în participaţiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentaţie publică (food&beverages), şi celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free), iar ac. Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022. În octombrie 2016, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie având ca obiect o posibilă înţelegere anticoncurenţială între CNAB şi cele două companii care administrau spaţiile comerciale.
În 2019, în condiţiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de alimentaţie publică, şi doar circa 7% din vânzările realizate în spaţiile destinate activităţii de retail.
Conform unui studiu de piaţă pus la dispoziţie de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activităţile de alimentaţie publică şi de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
În octombrie 2021, prin decizia Consiliului Concurenţei nr. 69/06.10.2021, CNAB şi-a asumat următoarele angajamente: identificarea şi aprobarea modelului optim de valorificare a spaţiilor comerciale - termen 30.11.2021; achiziţia de servicii de asistenţă pentru derularea licitaţiei - termen 28.02.2022; elaborarea caietelor de sarcini şi a proiectelor de contract pentru licitaţie - termen 30.04.2022; derularea licitaţiei şi desemnarea câştigătorilor - termen 31.07.2022.
Potrivit FP, în 20 decembrie 2021, Consiliul de Administraţie al CNAB aprobă iniţierea demersurilor în vederea valorificării prin licitaţie a spaţiilor comerciale cu destinaţia alimentaţie publică şi retail, iar pe 27 octombrie 2022 decide convocarea Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni. În 5 decembrie 2022, printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1530 / 8725 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...