
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum, în România, a crescut cu 9%, în 2024 (raport)
10 Martie 2025
AgerpresDatele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Valoarea medie a coşului de cumpărături pentru bunuri de larg consum (FMCG) a crescut cu circa 9%, anul trecut faţă de 2023, în România, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare, arată un raport întocmit de YouGov Shopper Intelligence.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
Conform cercetării publicate luni, pe fondul continuării presiunii inflaţioniste şi al adâncirii incertitudinii generate de contextul politic şi economic din România, gospodăriile locale au luat măsuri de eficientizare a cheltuielilor pentru bunuri de larg consum.
Datele YouGov Shopper Intelligence arată un apetit tot mai crescut pentru promoţii şi diminuarea frecvenţei vizitelor în retail, corelată cu majorarea coşului de cumpărături.
"Dacă în anii post-pandemie tendinţa era de creştere a numărului actelor de cumpărare per gospodărie, 2024 a adus o schimbare de trend ce vine mai ales din rândul familiilor cu copii şi al consumatorilor tineri (cu vârsta între 18 şi 34 de ani) fără copii. Iar această schimbare s-a resimţit în multe segmente FMCG: în peste jumătate dintre categoriile cu scăderi de volume, dinamica negativă a fost cauzată în principal de diminuarea frecvenţei de cumpărare. Valoarea medie a coşului de cumpărături FMCG a crescut cu circa 9% anul trecut faţă de 2023, o rată similară cu perioada anterioară când inflaţia era de peste două ori mai mare. Dar acest avans nu provine doar din inflaţie. Un factor important este tendinţa de a cumpăra cantităţi mai mari de produse/mai multe categorii la o vizită in magazin: misiunile de cumpărare de tip stock-up (pentru realizarea de stocuri pentru acasă) au devenit mai importante pentru shopper şi, implicit, la nivelul întregii pieţe de retail, deoarece se traduc prin coşuri de dimensiuni mai mari", explică specialiştii.
Valul inflaţionist generat de pandemia Covid şi amplificat de războiul din Ucraina s-a mai temperat, se menţionează şi în studiul sindicalizat YouGov Inflation Tracker, ce are la bază analiza a peste un milion de acte de cumpărare ale gospodăriilor pe parcursul unui an. Astfel, se estimează o rată a inflaţiei de 3,6% în sectorul FMCG din România pentru anul 2024, spre comparaţie cu 10%, în 2023.
De asemenea, studiul YouGov Behavior Change Survey sublinia faptul că, în toamna trecută, patru din zece cumpărători locali erau îngrijoraţi că preţurile vor creşte în continuare şi se gândeau că acest lucru le va afecta comportamentul de cumpărare pentru necesităţile zilnice. În acest context, mărcile producătorilor au investit masiv în promoţii şi au alimentat apetitul cumpărătorilor pentru "oferte bune" în retail, iar promoţiile au ajuns să reprezinte 23,5% din totalul achiziţiilor FMCG pentru consumul casnic, în creştere cu aproape trei puncte procentuale faţă de anul 2023.
"Cota promoţiilor a crescut mai ales în hipermarketuri, discounteri, magazine online şi în comerţul tradiţional. Pentru prima dată în istoria recentă, în 2024 am asistat la declinul cotei de piaţă a segmentului Private Labels în retailul românesc. Acesta acoperă, în prezent, 24,3% din totalul achiziţiilor FMCG ale gospodăriilor (exclusiv produse proaspete), în timp ce, în 2023, cota era de 25%. Această dinamică vine pe fondul intensificării promoţiilor realizate de brandurile de producător. În general, mărcile producătorilor pot obţine un avantaj competitiv în faţa mărcilor proprii ale retailerilor prin investiţii promoţionale strategice. În plus, multe branduri au reuşit, anul trecut, să-şi îmbunătăţească prezenţa în discounteri, care sunt canalul de retail numărul 1 în România. Această tendinţă dezvăluie şi o creştere a preferinţei consumatorilor pentru produse cu preţuri uşor mai ridicate (up-trading). A existat un efect net pozitiv al up-trading-ului asupra ratei de creştere a valorii sectorului în 2024 faţă de anul precedent", se menţionează în raportul de specialitate.
Cea mai recentă serie de "whitepapers", publicată de YouGov, explorează diferite perspective ale cumpărătorilor şi oferă o înţelegere mai aprofundată şi insight-uri valoroase despre aceştia.
Primul raport de acest fel, intitulat "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", se concentrează pe Generaţia Z (până în 30 de ani) şi evidenţiază informaţii din ediţiile de primăvară şi toamnă 2024 ale studiilor semestriale YouGov Behavior Change. Analiza continuă include, în prezent, 21 de ţări din Europa.
În plus faţă de raportul amintit, un altul, "Young shoppers in FMCG: What's the deal?", acoperă analize din alte surse de date de cumpărător, cum ar fi YouGov Shopper Intelligence (panelul de consumatori YouGov) şi ediţia 2024 a cercetării "Who Cares? Who Does? Health report".
YouGov Shopper Intelligence, Consumer Panel Services (anterior parte a grupului GfK, până în 2023) oferă acces la o expertiză bogată şi date de calitate provenite din paneluri de consumatori.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2 / 18637 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...