ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Un raport citat de Bloomberg dezvăluie o reţea secretă de pe Facebook care i-a vizat pe alegătorii români

09 Decembrie 2024   |   Agerpres

Documentul, precizează Bloomberg, confirmă constatări anterioare ale publicaţiei româneşti Context, care a dezvăluit că Alianţa pentru Uniunea Românilor a dezvoltat o reţea de pagini de Facebook neautentice, deghizate în portaluri de ştiri, pentru a amplifica propaganda şi teoriile conspiraţiei.

 
 
Compania Meta Platforms Inc. a permis unei reţele de pagini de Facebook să posteze peste 4.100 de reclame politice care o atacau pe candidata pro-UE la scrutinul prezidenţial din România, Elena Lasconi, şi promovau figuri de extremă dreapta, inclusiv pe Călin Georgescu, în perioada premergătoare alegerilor, relevă un raport citat luni de Bloomberg.

Campania s-a desfăşurat pe 25 de pagini de Facebook, aparent separate, pentru entităţi ale căror site-uri împart aceeaşi infrastructură de găzduire, publicitate şi e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influenţa alegerile, conform unui raport al grupurilor de cercetare a ameninţărilor digitale Reset Tech şi Check First. Nu este clar cine s-a aflat în spatele reţelei, care a amplificat postările politice pe Facebook şi Instagram cu cheltuieli de publicitate de până la 264.909 de euro (279.610 de dolari), mai arată raportul, adaugă Bloomberg.


Victoria şocantă a lui Georgescu, pro-rus şi iubitor de TikTok, la primul tur al alegerilor prezidenţiale de la 24 noiembrie, acum anulat, a pus rolul companiilor de social media sub o examinare intensă, conform publicaţiei. Autorităţile române s-au concentrat pe TikTok, deţinută de compania ByteDance Ltd., acuzând platforma că oferă "expunere masivă şi tratament preferenţial" candidatului naţionalist puţin cunoscut anterior. Dar raportul Reset Tech şi Check First indică un efort mai amplu de a influenţa rezultatul alegerilor.

Instanţa supremă a României a anulat pe 6 decembrie primul tur de scrutin de luna trecută din cauza acuzaţiilor de amestec din partea Rusiei, prima decizie de acest fel din istoria ţării. Ea a venit după publicarea de documente declasificate de către serviciul de informaţii al ţării care arată cum campania alimentată de TikTok a lui Georgescu ar fi putut fi coordonată de "actori statali" străini. Un document spunea că România a fost o ţintă pentru "atacuri hibride ruseşti agresive". Moscova a negat orice interferenţă, precizează Bloomberg.

"În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în campania electorală din România a fost în centrul atenţiei, noi dovezi arată că platformele Facebook şi Instagram ale Meta au fost folosite pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmaţii neverificate şi discursuri polarizante", au scris autorii raportului.

Meta a refuzat să comenteze conţinutul raportului, dar a subliniat comentariile făcute de Nick Clegg, preşedintele pentru afaceri globale, săptămâna trecută. "Nu vedem nicio dovadă de incidente majore pe platformele noastre în România", le-a declarat el jurnaliştilor, adăugând că Meta a fost în contact "aproape zilnic" cu autorităţile române, a relatat Euronews.

Reclamele descrise în raport îl înfăţişează pe Georgescu, care a declarat autorităţilor că nu şi-a finanţat cu niciun ban campania, ca un "preşedinte patriot" care apără naţiunea împotriva establishmentului politic. Lidera Uniunii Salvaţi România (USR), Elena Lasconi, a fost caracterizată ca un "diavol" şi o marionetă pentru Occident, în timp ce actualul preşedinte, Klaus Iohannis, a fost descris ca un "dictator" pentru sprijinul acordat lui Lasconi, mai scrie Bloomberg. Unele dintre reclame exprimau şi susţinerea pentru George Simion, liderul partidului naţionalist Alianţa pentru Uniunea Românilor.

Cercetătorii au identificat campania folosind Ad Library a Meta, o iniţiativă de transparenţă care oferă detalii despre agenţii de publicitate care folosesc platformele de socializare ale companiei. Reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând din august, au calculat cercetătorii, folosind cifrele dezvăluite în Ad Library.

Profilurile agenţilor de publicitate înregistraţi aveau pagini de Facebook cu administratori localizaţi în mare parte în România şi se prezentau ca site-uri de ştiri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informaţii juridice sau editoriale şi multe erau legate prin adrese IP partajate, design web identic şi configuraţii comune de e-mail şi ad-tech, indicând o structură de management centralizată, conform raportului.

Documentul, precizează Bloomberg, confirmă constatări anterioare ale publicaţiei româneşti Context, care a dezvăluit că Alianţa pentru Uniunea Românilor a dezvoltat o reţea de pagini de Facebook neautentice, deghizate în portaluri de ştiri, pentru a amplifica propaganda şi teoriile conspiraţiei.

Reţelele sociale sunt un vector popular pentru publicitatea politică şi dezinformare, deoarece permit direcţionarea precisă a mesajelor. În ultimii ani, platformele au luat măsuri pentru a combate eforturile secrete de interferenţă electorală şi au introdus controale mai stricte în ceea ce priveşte campaniile publicitare politice.

Meta a declarat că a desfiinţat aproximativ 20 de operaţiuni de influenţă sub acoperire în întreaga lume în acest an şi că Rusia este sursa principala a unei astfel de activităţi, potrivit unei postări pe blog de săptămâna trecută a lui Clegg.

Conform Meta, majoritatea operaţiunilor s-au străduit să construiască audienţe autentice, unele folosind like-uri şi urmăritori falşi pentru a părea mai populare decât erau.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 235 / 18361
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...