
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
14 Februarie 2025
Ștefania EnacheFiecare etapă din cariera sa a însemnat un moment de creștere, atât din punct de vedere profesional cât și personal, având în vedere că fiecare rol pe care l-a acceptat a venit la pachet cu provocări, dar și cu lecții valoroase din care a învățat foarte multe.
![]() |
Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA |
Monica Constantin s-a alăturat în vara anului 2023 echipei Bergenbier SA, preluând coordonarea Departamentului Juridic și Corporate Affairs din cadrul acestei companii. Din postura de Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA, avocatul se implică direct în activitatea firmei, fiind în prima linie a businessului. Până să ajungă în această etapă a carierei, interlocutoarea BizLawyer a trecut printr-o serie de transformări care au contribuit la formarea sa și au ajutat-o să se dezvolte. În spatele oricărui profesionist, există un bagaj important de experiențe majore, lecții decisive în construirea unei cariere de succes.
Cel care i-a fost model și a determinat-o să se îndrepte către avocatură a fost bunicul său. Acesta a fost avocat, așa că Monica a crescut cu poveștile pe care i le spunea, povești care au determinat-o să-și dorească să meargă pe un drum similar. „Am știut dintotdeauna că îmi doresc să devin avocat. Inspirația mi-am luat-o de la bunicul meu care fusese avocat și am crescut cu poveștile lui despre cazurile pe care le gestionase și oamenii pe care îi ajutase”, mărturisește juristul.
Cel care i-a fost model și a determinat-o să se îndrepte către avocatură a fost bunicul său. Acesta a fost avocat, așa că Monica a crescut cu poveștile pe care i le spunea, povești care au determinat-o să-și dorească să meargă pe un drum similar. „Am știut dintotdeauna că îmi doresc să devin avocat. Inspirația mi-am luat-o de la bunicul meu care fusese avocat și am crescut cu poveștile lui despre cazurile pe care le gestionase și oamenii pe care îi ajutase”, mărturisește juristul.
Imediat ce a decis să va urma această cale profesională, a conștientizat faptul că o carieră în acest domeniu nu se rezumă doar la cunoștințele tehnice și la limbajul complicat. „O carieră juridică poate însemna și o contribuție esențială în business, un rol de mentor în echipele pe care le coordonezi, o amprentă pe care o lași în urma ta. Mergând pe acest principiu, după absolvirea Facultății de Drept și finalizarea examenelor de intrare în Barou, am ales avocatura de business, pornind din postura de avocat in house, la începutul carierei, urmând să cresc odată cu acceptarea unor noi provocări în cariera profesională”, povestește avocatul.
--------------------------------------------------------------------
Citește și
--------------------------------------------------------------------
Experiențele acumulate au ajutat-o să crească treaptă cu treaptă
Fiecare etapă din cariera sa a însemnat un moment de creștere, atât din punct de vedere profesional cât și personal, având în vedere că fiecare rol pe care l-a acceptat a venit la pachet cu provocări, dar și cu lecții valoroase din care a învățat foarte multe.
„Pe tot acest parcurs, oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea de astăzi, atât colegi din business, colegi din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model. Aș menționa experiențele relevante de creștere începând cu rolul de Legal Manager în cadrul companiei Caroli Foods unde, în cei opt ani petrecuți, spiritul de echipă era ridicat la grad de excelență, iar proiectele au fost experiențe de învățare care mi-au servit drept bază pentru ceea ce urma în cariera mea. Un proiect cu adevărat interesant a fost în acea perioadă transformarea Caroli Foods dintr-o organizație antreprenorială într-o organizație multinațională, ce a presupus crearea unor procese legale care să corespundă statutului de organizație multinațională și fuziunea Caroli Foods - Campofrio, urmată de integrarea celor două organizații”, detaliază interlocutoarea BizLawyer.
Monica Constantin menționează faptul că experiența din Danone în rolul de Director Regional Europe Centrală și de Est, Legal și Compliance a învățat-o să înțeleagă echipe multiculturale, să gestioneze proiecte care acopereau mai multe jurisdicții, să implementeze programe de Compliance care au avut impact în întreaga organizație, să coordoneze echipe și proiecte de la distanță în ciuda oricăror bariere geografice.
„În cadrul companiei Kingfisher unde am petrecut mai bine de șase ani în rol de Director Legal & Compliance, am avut șansa să coordonez proiecte de integrare ca urmare a achiziției Praktiker de către Bricodepot, urmată de integrarea celor două organizații. Acest proiect a presupus atât integrarea a două culturi organizaționale diferite, cât și a proceselor de business și a celor operaționale cu focus pe evitarea oricărei întreruperi sau expuneri din perspectiva continuității de business” mai spune avocatul.
--------------------------------------------------------------------
Citește și
--------------------------------------------------------------------
Interacțiunea dintre departamente este esențială în implementarea proiectelor
În vara anului trecut, a preluat funcția de Director Legal & Corporate Affairs în cadrul Bergenbier S.A., un pas important în carieră, care i-a oferit oportunitatea de a avea o viziune de ansamblu asupra unei industrii dinamice și de a influența decizii strategice în această industrie.
„Industria FMCG a fost întotdeauna cea mai aproape de sufletul meu, având în vedere că dinamica businessului și varietatea proiectelor caracterizează această industrie. La Bergenbier, am regăsit acest spirit dinamic și proiecte inovative. Fiecare decizie luată are un impact direct asupra consumatorilor și reputației companiei, ceea ce adaugă o valoare strategică departamentului pe care îl coordonez. Toate acestea sunt dublate de spiritul de echipă și loialitatea colegilor din Bergenbier, a căror deviză este prietenia. Împreună dau naștere unei stări de spirit care stă la baza succesului Bergenbier. Rolul pe care l-am preluat acum aproximativ un an este unul care nu acoperă numai aria de Legal și Compliance, ci și aria de Corporate Affairs. Echipa de Legal și Corporate Affairs derulează proiecte menite să conștientizeze impactul pe care organizația noastră îl are în societate și în comunitățile din care facem parte. Totodată, joacă un rol major în direcția anticipării riscurilor și a oportunităților”, afirmă interlocutoarea BizLawyer.
Într-un business care are obiective ambițiose, interacțiunea dintre departamente este esențială. Monica Constantin este de părere că secretul succesului se bazează pe contribuția fiecărui departament și pe colaborarea între echipe, totul fiind susținut de un management la fel de implicat. „Același lucru se întamplă și în cazul departamentului pe care îl coordonez, colaborarea este esențială și este parte din valorile companiei”, indică juristul.
Se acordă o atenție majoră prevenției
Departamentul Legal & Corporate Affairs din cadrul Bergenbier își aliniază obiectivele în linie cu strategia și obiectivele companiei. Pe lângă obiective comerciale, se concentrează pe prevenție, responsabilitate și pe dezvoltarea echipelor.
„ESG este un element cheie al strategiei noastre de sustenabilitate, iar pilonii noștri sunt mediul înconjurător, oamenii și consumul responsabil de alcool. Suntem responsabili din perspectiva consumului de alcool, o arie pe care ne-am concentrat în ultimii ani și astfel ne-am dezvoltat portofoliul de produse non-alcoolice pentru aceia dintre noi care nu pot sau nu doresc să consume alcool. Am ajuns la nouă sortimente fără alcool și ne uităm să ne extindem în această zonă. În ceea ce privește sustenabilitatea, ne uităm cu atenție la reducerea amprentei de carbon prin acțiuni concrete implementate în procesul de producție. În fabrica din Ploiești, o treime din valoarea capitalului alocat a vizat proiecte de sustenabilitate, iar prin toate aceste eforturi în 2023 ne-am scăzut emisiile de carbon cu 22% versus anul anterior. În procesul de producție s-a consumat cu 3,2% mai puțină energie electrică și cu 6,64% mai puțină energie termică. Atenția noastră pentru promovarea consumului responsabil este deja o tradiție, iar anul trecut am avut campanii de CSR și sustenabilitate ce s-au bucurat de atenție și recunoaștere publică”, susține Monica Constantin.
Avocatul nominalizează printre proiectele de business majore din ultima perioadă pe cel care a condus la lansarea unui nou brand, un produs care a fost foarte apreciat de consumatori.
„Un alt proiect important cu multiple avantaje atât pentru consumatori cât și pentru economie și mediul înconjurător este Sistemul de Garanție-Returnare unde Bergenbier s-a implicat încă de la lansare. Prin rolul pe care îl are în implementarea SGR, Bergenbier contribuie la o economie sustenabila și la educarea consumatorilor în spiritul protecției mediului. În ceea ce privește specificul departamentului nostru, printre ariile prioritare se numără consolidarea Guvernanței Corporative având în vedere și alinierea constantă la politicile grupului Molson Coors Beverage Company, din care facem parte, optimizarea proceselor, alinierea la noile reglementări europene în ceea ce privește sustenabilitatea”, completează interlocutoarea BizLawyer.
Monica Constantin ține să sublinieze faptul că oamenii sunt cei care reprezintă motorul organizației din care face parte, pentru că ei definesc cultura acesteia. Ținând cont de acest aspect, compania este preocupată constant de dezvoltarea echipelor. „Avem întotdeauna în echipa KPIs corelați cu obiectivele de business astfel încât să ne asigurăm că echipa Bergenbier S.A. urmărește obiectivele strategice. Valorile comune sunt de asemenea o componentă importantă a performanței”, argumentează avocatul.
În ceea ce privește marile provocări ale perioadei următoare, interlocutoarea BizLawyer consideră că vor veni din mediul economic. În acest context, jucătorii din business încearcă să anticipeze riscurile și să ia măsuri de prevenție astfel încât afacerea lor să nu fie surprinsă de situații neașteptate sau pentru care nu este pregătită. „Provocările majore vor veni probabil din mediul extern, printre provocările mai importante aș menționa complexitatea reglementărilor ESG, riscurile asociate digitalizării și atragerea și retenția talentelor”, încheie Monica Constantin.
Citește și
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 118 / 2006 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...