
Operaţiunea “Cuibul cu Fantome”: ANAF controlează firmele care împart sediul cu alte zeci sau sute de societăţi
01 August 2025
AgerpresÎn unele locaţii la care au fost efectuate verificări până în prezent, condiţiile identificate par a fi incompatibile cu desfăşurarea unor activităţi de către contribuabili de bună-credinţă.
Direcţia Generală Antifraudă Fiscală a demarat în aceste zile Operaţiunea "Cuibul cu Fantome", care presupune controale la firme care au acelaşi sediul social cu alte zeci sau sute de societăţi, după ce instituţia a descoperit şi 1500 de companii cu sediul la aceeaşi adresă.
"Experienţa instituţională a relevat faptul că existenţa unui număr semnificativ de sedii sociale/domicilii fiscale declarate la adrese la care nu pot exista condiţii decente pentru desfăşurarea unor activităţii lucrative, în mod real, precum adrese cu destinaţia exclusivă de locuinţe sau chiar adrese la care nu există nicio amenajare a spaţiului, respectiv nicio condiţie pentru o prezenţă umană, reprezintă un indiciu redutabil pentru activităţi ce depăşesc sfera unui comportament fiscal normal (de exemplu: peste 1.500 de societăţi cu domiciliul fiscal/sediul social declarat la aceeaşi adresă). Contribuabilii grupaţi la aceste adrese prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ la declararea corectă a obligaţiilor fiscale precum şi la plata acestora către bugetul general consolidat al statului, risc accentuat şi de înregistrarea în scopuri de TVA a acestor entităţi. Unele dintre aceste entităţi sunt utilizate inclusiv în circuite tranzacţionale fictive generând prejudicii semnificative bugetului general consolidat al statului", se arată în comunicatul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), transmis vineri.
"Experienţa instituţională a relevat faptul că existenţa unui număr semnificativ de sedii sociale/domicilii fiscale declarate la adrese la care nu pot exista condiţii decente pentru desfăşurarea unor activităţii lucrative, în mod real, precum adrese cu destinaţia exclusivă de locuinţe sau chiar adrese la care nu există nicio amenajare a spaţiului, respectiv nicio condiţie pentru o prezenţă umană, reprezintă un indiciu redutabil pentru activităţi ce depăşesc sfera unui comportament fiscal normal (de exemplu: peste 1.500 de societăţi cu domiciliul fiscal/sediul social declarat la aceeaşi adresă). Contribuabilii grupaţi la aceste adrese prezintă indiciile unui risc fiscal semnificativ la declararea corectă a obligaţiilor fiscale precum şi la plata acestora către bugetul general consolidat al statului, risc accentuat şi de înregistrarea în scopuri de TVA a acestor entităţi. Unele dintre aceste entităţi sunt utilizate inclusiv în circuite tranzacţionale fictive generând prejudicii semnificative bugetului general consolidat al statului", se arată în comunicatul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), transmis vineri.
Potrivit instituţiei, comportamentul fiscal al contribuabililor care se regăsesc în această situaţie este evaluat pe baza analizei de risc, prin evaluarea integrală şi integrată a datelor de interes fiscal disponibile la nivelul ANAF. Fiscul precizează că măsurile aplicate în urma controalelor vor merge de la declararea în inactivitate fiscală până la sesizarea organelor de urmărire penală, acolo unde este cazul.
"La o primă evaluare, s-a constatat că un număr de peste 20.000 de societăţi au declarat domiciliul fiscal şi, respectiv, sediul social la adrese unde figurează înregistrate între 10 şi 1.500 de societăţi în aceeaşi locaţie. Toate aceste societăţi vor fi analizate şi se va proceda în consecinţă, potrivit legii. Măsurile legale aplicate vor fi adecvate riscului fiscal identificat, acestea putând consta în declararea în inactivitate fiscală şi chiar sesizarea organelor de urmărire penală, dacă sunt constatate împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală, conform domeniului de competenţă al ANAF. În analizele şi controalele fiscale realizate vom avea în vedere istoricul fiecărei societăţi pentru a evalua obiectiv situaţia fiscală, dar şi persoanele fizice care au generat eventualele prejudicii sau care au efectuat operaţiuni ilegale pentru a se sustrage de la executarea silită şi pentru a îngreuna colectarea creanţelor fiscale declarate", se menţionează în document.
De asemenea, se precizează faptul că în unele locaţii la care au fost efectuate verificări până în prezent, condiţiile identificate par a fi incompatibile cu desfăşurarea unor activităţi de către contribuabili de bună-credinţă.
"Spre exemplificare, vă transmitem şi o serie de înregistrări video/imagini foto cu locaţii unde au fost iniţiate controale antifraudă şi unde numărul de entităţi care deţin declarat sediul social şi domiciliul fiscal este în prezent chiar şi de peste 1.500 de societăţi. Asigurăm contribuabilii de bună-credinţă de preocuparea noastră permanentă pentru respectarea drepturilor conferite de lege şi îi rugăm să colaboreze la stabilirea stării de fapt fiscale în situaţiile vizate de aceste acţiuni. Un spaţiu fiscal adecvat asigură o impunere echitabilă şi o piaţă concurenţială fără distorsiuni cauzate de fenomene evazioniste", se mai arată în document.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 15 / 19651 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...