ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Băncile estimează menţinerea constantă a standardelor de creditare pentru trimestrul III (sondaj)

04 August 2021   |   Agerpres

Sondajul este efectuat trimestrial de BNR în lunile ianuarie, aprilie, iulie şi octombrie. Are la bază un chestionar (publicat în cadrul analizei din mai 2008) care este transmis primelor 10 bănci alese după cota de piaţă aferentă creditării companiilor şi populaţiei.

 
 
Băncile estimează menţinerea constantă a standardelor de creditare pentru trimestrul III, atât în cazul împrumuturilor acordate companiilor nefinanciare, cât şi în cel al ambelor categorii de credite destinate populaţiei, conform unui sondaj realizat pe această temă de Banca Naţională a României (BNR).

"Îmbunătăţirea sentimentului economic şi a percepţiei asupra riscurilor de către instituţiile de credit autohtone este pusă în evidenţă de rezultatele prezentei ediţii a sondajului, aferentă trimestrului al doilea al anului curent. Astfel, băncile au menţinut în unanimitate nemodificate standardele de creditare pentru împrumuturile şi liniile de credit acordate companiilor nefinanciare, în timp ce condiţiile de creditare aferente sectorului populaţiei fie au fost menţinute constante, fie au consemnat relaxări. Pentru trimestrul următor, T3 2021, toate instituţiile de credit participante la sondaj estimează menţinerea constantă a standardelor de creditare, atât în cazul împrumuturilor acordate companiilor nefinanciare, cât şi în cel al ambelor categorii de credite destinate populaţiei", relevă rezultatele sondajului privind creditarea companiilor nefinanciare şi populaţiei.

În ceea ce priveşte evoluţia solicitărilor de credit în T2 2021, băncile au indicat preponderent menţinerea constantă a cererii pe segmentul companiilor nefinanciare, creşterea moderată sau substanţială a cererii de credite imobiliare, în timp ce în cazul creditelor de consum peste jumătate dintre instituţiile de credit respondente au semnalat un avans moderat.

Aşteptările pentru următoarea perioadă sunt, preponderent, de păstrare nemodificată a cererii de împrumuturi, atât pe segmentul companiilor nefinanciare, cât şi pe cel al populaţiei.

Potrivit sursei citate, băncile autohtone au menţinut în unanimitate nemodificate standardele de creditare pentru împrumuturile şi liniile de credit acordate companiilor nefinanciare, atât la nivel agregat, cât şi în cazul corporaţiilor, indiferent de maturitate. La nivelul IMM, majoritatea instituţiilor de credit au raportat păstrarea neschimbată a condiţiilor de creditare (92%), în timp ce 8% dintre băncile respondente au semnalat relaxarea într-o anumită măsură a acestora, atât pentru creditele pe termen scurt, cât şi pentru cele acordate pe termen lung.

Pentru trimestrul următor, T3 2021, toate instituţiile de credit participante la sondaj estimează menţinerea constantă a standardelor de creditare aferente împrumuturilor acordate companiilor nefinanciare la nivel agregat şi pentru IMM, în timp ce în cazul corporaţiilor circa 17% dintre bănci mizează pe relaxarea într-o anumită măsură a condiţiilor de creditare.

Băncile au indicat, preponderent (77%), o evoluţie constantă a cererii de credite şi linii de credit destinate companiilor nefinanciare, în timp ce 12% dintre acestea consideră că cererea a fost moderat mai mare, iar 11% au consemnat o scădere moderată a cererii din partea firmelor în T2 2021. În funcţie de dimensiunea companiei, se constată o pondere de 26% a băncilor care au raportat scăderea moderată a cererii de credite din partea corporaţiilor, iar în cazul IMM-urilor procentul se situează la nivelul de 23%.

Totuşi, în cazul companiilor mici şi mijlocii, se remarcă o proporţie de 13% a instituţiilor de credit care au raportat o cerere moderat sau substanţial mai mare de credite din partea firmelor din această categorie. În următorul trimestru (T3 2021), instituţiile de credit consideră în unanimitate că cererea de credite din partea sectorului companiilor nefinanciare la nivel agregat se va menţine constantă, iar în cazul solicitărilor de credit din partea IMM, 13% dintre băncile autohtone estimează creşterea moderată a acesteia.

"Puţin peste jumătate dintre instituţiile de credit au raportat menţinerea constantă a condiţiilor de creditare în T2 2021, iar restul au semnalat relaxarea într-o anumită măsură a acestora, pentru ambele categorii de credite destinate populaţiei. Pentru trimestrul următor (T3 2021), băncile autohtone estimează preponderent păstrarea nemodificată a standardelor de creditare (86% pentru creditele de consum, 71% în cazul creditelor imobiliare), în timp ce circa 14%, respectiv 29% dintre instituţiile de credit, prognozează relaxarea într-o anumită măsură a condiţiilor pentru creditele de consum şi respectiv împrumuturile destinate achiziţiei de locuinţe şi terenuri", se spune în sondaj.

Conform sondajului privind creditarea companiilor nefinanciare şi a populaţiei derulat la nivelul zonei euro, standardele de creditare au rămas preponderent nemodificate în T2 2021, atât în cazul creditelor imobiliare (-1% procent net), cât şi în cel al creditelor de consum (0% procent net). În ceea ce priveşte împrumuturile pentru locuinţe, percepţiile de risc legate de perspectivele economice îmbunătăţite şi presiunile concurenţiale ale altor bănci au avut un impact în sensul relaxării standardelor de creditare, în timp ce costurile de finanţare ale băncilor şi situaţiile bilanţiere au avut un uşor impact net de înăsprire. Percepţiile privind riscurile au continuat să aibă un impact moderat de înăsprire a standardelor de creditare pentru creditele de consum, contrabalansate de toleranţa crescută la risc a băncilor. Pentru trimestrul următor, estimările sunt de menţinere constantă a condiţiilor de creditare a populaţiei.

Pierderea medie în caz de nerambursare (LGD1) pentru creditele populaţiei intrate în stare de nerambursare s-a majorat cu circa 1,8 puncte procentuale, de la 45% în T1 2021 la 46,8% în T2 2021. Această evoluţie ascendentă este pusă în evidenţă pentru toate categoriile de credite destinate populaţiei, respectiv credite de consum garantate cu ipoteci (+3,2 puncte procentuale), credite de consum negarantate cu ipoteci (+1,8 puncte procentuale) şi carduri de credit (+2,8 puncte procentuale), cu excepţia creditelor imobiliare a căror valoare LGD a scăzut de la 22,4% în T1 2021 la 20,7% în T2 2021.

Peste jumătate dintre instituţiile de credit respondente au semnalat creşterea într-o anumită măsură a preţului mediu pe metru pătrat al unei locuinţe în ultimele trei luni, restul băncilor apreciind evoluţia ca fiind constantă. Majoritatea băncilor (62%) estimează continuarea creşterii într-o anumită măsură a preţurilor proprietăţilor rezidenţiale în trimestrul următor (T3 2021), în timp ce 38% dintre instituţiile de credit mizează pe menţinerea nemodificată a preţurilor imobiliare, afirmă BNR.

O pondere importantă a instituţiilor de credit a raportat creşterea moderată (67%) sau substanţială (15%) a cererii de credite imobiliare în cel de-al doilea trimestru al anului curent. Restul instituţiilor de credit consideră că numărul solicitărilor de credit destinat achiziţiei de locuinţe a fost fie relativ constant (11%), fie moderat mai scăzut (7%). Aşteptările pentru următoarea perioadă sunt preponderent de păstrare nemodificată a cererii de împrumuturi imobiliare (64%), precum şi de creştere moderată a acesteia. La evoluţia favorabilă a cererii de credite se adaugă şi diminuarea ponderii creditelor solicitate de către persoane fizice şi respinse de bănci (-23% procent net).

Peste jumătate dintre băncile respondente au semnalat creşterea moderată a cererii de credite de consum (60%), în timp ce circa 18% dintre instituţiile de credit consideră că interesul pentru împrumuturile de consum s-a diminuat moderat.

În structură, evoluţia solicitărilor de credite de consum a fost contrastantă conform răspunsurilor băncilor. Astfel, în cazul creditelor de consum cu ipotecă majoritatea băncilor (76%) au indicat menţinerea constantă a cererii, în timp ce în cazul creditelor de consum fără ipotecă 56% dintre instituţiile de credit respondente au declarat că cererea în T2 2021 a fost moderat mai mare, 23% consideră că aceasta a fost constantă, restul de 21% raportând scăderea moderată sau substanţială a numărului de solicitări.

În cazul cardurilor de credit, jumătate dintre bănci au indicat o evoluţie constantă a cererii şi circa 46% creşterea moderată sau substanţială a acesteia. Pentru următorul trimestru al anului curent (T3 2021) aşteptările instituţiilor de credit sunt preponderent de păstrare nemodificată a cererii de credite de consum.

În ceea ce priveşte rata de respingere a solicitărilor de credite de consum, se remarcă diminuarea ponderii creditelor de consum respinse, exprimată ca raport între volumul total al creditelor solicitate şi respinse şi volumul total de credite solicitate (-17,7% procent net).

Sondajul este efectuat trimestrial de BNR în lunile ianuarie, aprilie, iulie şi octombrie. Are la bază un chestionar (publicat în cadrul analizei din mai 2008) care este transmis primelor 10 bănci alese după cota de piaţă aferentă creditării companiilor şi populaţiei. Aceste instituţii deţin aproximativ 80% din creditarea acestor sectoare. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 14534 / 20673
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...