
Burduja: Am lansat în consultare un proiect de lege ce vizează finalizarea accelerată a marilor investiţii hidroenergetice, începute de zeci de ani
28 Aprilie 2025
AgerpresProiectul de lege introduce un regim juridic special, aplicabil exclusiv acelor investiţii hidroenergetice care pot fi declarate de securitate naţională, prin hotărâre a Guvernului şi cu avizul CSAT.
Ministerul Energiei a lansat în dezbatere publică un proiect de lege care vizează finalizarea accelerată a marilor investiţii hidroenergetice începute de zeci de ani şi blocate, a anunţat vineri, ministrul de resort, Sebastian Burduja.
Potrivit acestuia, proiectul de lege introduce un regim juridic special, aplicabil exclusiv acelor investiţii hidroenergetice care pot fi declarate de securitate naţională, prin hotărâre a Guvernului şi cu avizul CSAT.
"Am lansat în consultare publică un proiect de lege cu miză strategică: finalizarea accelerată a marilor investiţii hidroenergetice începute de zeci de ani şi blocate din motive birocratice, lipsă de interes sau chiar rea-credinţă. Este vorba despre securitatea naţională, despre capacitatea României de a produce energie curată, ieftină şi flexibilă, despre protecţia populaţiei în faţa crizelor şi despre o datorie faţă de generaţiile viitoare. Despre "da, putem", despre "da, România poate." Hidroenergia este astăzi o sursă verde, capabilă să asigure producţia de energie în bandă. Într-un context european şi regional în care riscurile la adresa securităţii energetice s-au intensificat, România nu-şi mai permite să piardă timp", a scis ministrul pe pagina sa de Facebook,
Potrivit acestuia, proiectul de lege introduce un regim juridic special, aplicabil exclusiv acelor investiţii hidroenergetice care pot fi declarate de securitate naţională, prin hotărâre a Guvernului şi cu avizul CSAT.
"Am lansat în consultare publică un proiect de lege cu miză strategică: finalizarea accelerată a marilor investiţii hidroenergetice începute de zeci de ani şi blocate din motive birocratice, lipsă de interes sau chiar rea-credinţă. Este vorba despre securitatea naţională, despre capacitatea României de a produce energie curată, ieftină şi flexibilă, despre protecţia populaţiei în faţa crizelor şi despre o datorie faţă de generaţiile viitoare. Despre "da, putem", despre "da, România poate." Hidroenergia este astăzi o sursă verde, capabilă să asigure producţia de energie în bandă. Într-un context european şi regional în care riscurile la adresa securităţii energetice s-au intensificat, România nu-şi mai permite să piardă timp", a scis ministrul pe pagina sa de Facebook,
El a subliniat că proiecte precum Răstoliţa, Jiu-Livezeni-Bumbeşti, Olt-Cornetu-Avrig sau Cerna-Belareca sunt realizate în proporţie de 70-98%, dar nu pot fi puse în funcţiune din cauza unei birocraţii care s-a suprapus, "în mod toxic, peste interesul public".
"Ne confruntăm cu avize care se blochează între instituţii, cu lipsa unor proceduri clare pentru scoaterea terenurilor din fondul forestier sau agricol, cu contestaţii în instanţă care pot bloca ani de muncă - de multe ori, fără nicio justificare reală. Proiectul de lege pe care îl propunem introduce un regim juridic special, aplicabil exclusiv acelor investiţii hidroenergetice care pot fi declarate de securitate naţională, prin hotărâre a Guvernului şi cu avizul CSAT. Folosim în premieră instrumentele prevăzute de Constituţie şi legislaţia europeană pentru a ne apăra interesul naţional. Legislaţia va permite scoaterea rapidă a terenurilor necesare din fondul forestier sau agricol, proceduri accelerate pentru avize şi autorizaţii, eliminarea barierelor administrative care au blocat progresul, respectând în acelaşi timp principiile echităţii şi despăgubirii juste pentru toţi proprietarii afectaţi", a explicat Sebastian Burduja.
Acesta a semnalat că hidrocentralele sunt şi instrumente de protecţie civilă, deoarece reduc riscul de inundaţii, asigură apă pentru irigaţii şi alimentarea cetăţenilor, stabilizează ecosisteme şi combat efectele schimbărilor climatice.
"A bloca asemenea proiecte înseamnă a tolera vulnerabilităţi majore, a nu avea securitate energetică şi, prin extensie, securitate naţională. Astăzi valorificăm mai puţin de jumătate din potenţialul nostru hidroenergetic. Este inacceptabil. Ţări cu un potenţial natural mai redus au făcut paşi mai mari ca noi în această direcţie. Avem datoria să acţionăm. Această lege nu este despre derogări, ci despre responsabilitate. Invit toate instituţiile, organizaţiile şi cetăţenii interesaţi să analizeze proiectul şi să vină cu propuneri", a punctat ministrul Energiei.
Actul normativ lansat în dezbatere publică reglementează măsuri necesare pentru implementarea proiectelor de securitate naţională în domeniul hidroenergiei şi propune instituirea unui regim juridic special aplicabil proiectelor hidroenergetice de importanţă strategică, în scopul depăşirii blocajelor care afectează în prezent realizarea acestora. În esenţă, schimbarea principală constă în recunoaşterea formală a acestor investiţii ca "proiecte de securitate naţională" şi asigurarea, pe această bază, a unor proceduri accelerate şi derogatorii faţă de regimul obişnuit.
"Proiectul de lege stabileşte mecanisme clare de "selecţie şi declarare a obiectivelor hidroenergetice strategice" care vor fi identificate şi declarate ca atare prin hotărâre a Guvernului, cu avizul conform al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), în concordanţă cu criteriile de importanţă pentru securitatea energetică (capacitate instalată semnificativă, rol în stabilitatea SEN, contribuţie la atingerea ţintelor naţionale de energie regenerabilă etc.). Acest pas va conferi proiectelor desemnate un statut special, ce atrage după sine aplicarea setului de măsuri facilitatoare prevăzute de lege", se menţionează în expunerea de motive.
În concret, proiectul de lege introduce o serie de măsuri derogatorii şi proceduri simplificate menite să accelereze implementarea acestor obiective strategice, respectiv: derogări în regimul terenurilor şi al mediului; accelerarea şi simplificarea procedurilor de expropriere; proceduri accelerate de avizare şi autorizare; clarificarea statutului juridic şi regimul de securitate al proiectelor; aplicarea legii şi la proiectele în curs.
"Prin ansamblul acestor schimbări propuse, proiectul de lege va crea o infrastructură legislativă integrată şi eficientă pentru implementarea marilor proiecte hidroenergetice. Se trece de la un proces greoi şi fragmentat la un cadru unitar, cu termene şi responsabilităţi clare, asigurându-se coordonarea interinstituţională sub imperativul securităţii naţionale. Rezultatul scontat este accelerarea semnificativă a ritmului de realizare a acestor investiţii: practic, proiectele de hidroenergie strategică vor fi finalizate în termenul optimizat (de ordinul a 1-3 ani pentru restul de lucrări, faţă de incertitudinea actuală), contribuind rapid la creşterea capacităţii de producţie de energie a ţării. În plus, se elimină riscul ca investiţii publice mari deja efectuate (sute de milioane de euro cheltuite în deceniile trecute pe şantierele hidroenergetice) să rămână blocate şi nefolosite - legea asigurând valorificarea acestor investiţii latent productive", se mai arată în expunerea de motive.
Nu în ultimul rând, proiectul propune corelarea tuturor acestor măsuri cu obligaţiile ce decurg din legislaţia europeană şi naţională în vigoare, pentru a garanta o implementare legală şi sustenabilă (aspecte detaliate în secţiunile următoare privind impactul şi conformitatea).
"Schimbarea de paradigmă adusă de această lege este tratarea marilor amenajări hidroenergetice nu doar ca simple proiecte de dezvoltare energetică, ci ca elemente de infrastructură critică naţională, indispensabile securităţii statului - similar cu proiectele de apărare sau de importanţă strategică - care necesită un regim juridic special, ferm şi previzibil", precizează sursa citată.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 5421 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...