
ANCOM: Platformele online pot suspenda, restricţiona sau închide conturile utilizatorilor şi trebuie să motiveze clar decizia
25 Aprilie 2025
AgerpresPlatformele online trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună reclamaţii, pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online.
Furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor o serie de restricţii pe motiv că informaţiile furnizate de către aceştia constituie conţinut ilegal sau sunt incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, vineri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, printre restricţiile ce pot fi impuse se află: restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului; suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului.
Potrivit sursei citate, printre restricţiile ce pot fi impuse se află: restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului; suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului.
Pe de altă parte, platformele online au obligaţia de a furniza oricărui utilizator cărui i s-a aplicat una dintre restricţii o expunere de motive clară şi specifică, care să conţină un minimum de informaţii (de exemplu: tipul restricţiei, domeniul de aplicare teritorial al deciziei şi durata acesteia; faptele şi circumstanţele avute în vedere în luarea deciziei etc.), iar acest lucru se va aplica numai dacă furnizorul are datele de contact electronice ale utilizatorului.
În schimb, această obligaţie nu se aplică dacă informaţiile vizate constituie conţinut comercial înşelător de largă circulaţie sau dacă restricţia a fost aplicată ca urmare a unui ordin de a acţiona împotriva conţinutului ilegal emis de o autoritate relevantă.
Totodată, platformele online trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună reclamaţii, pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online. Dacă utilizatorul nu este mulţumit de răspunsul primit prin sistemul intern de soluţionare a plângerilor, acesta are posibilitatea de a se adresa unui organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, entităţi certificate de coordonatorii serviciilor digitale din ţara lor de stabilire.
"Utilizatorul afectat de suspendarea/restricţionarea/închiderea contului său pe o platformă online foarte mare trebuie să se adreseze în primul rând direct platformei prin instrumentele online puse la dispoziţie de aceasta. Dacă, în urma demersurilor realizate în cadrul platformei online în cauză, apreciază în continuare că platforma nu respectă obligaţiile de a trimite o expunere de motive sau de a oferi un mecanism de transmitere a reclamaţiilor, utilizatorul se poate adresa ANCOM cu o plângere în acest sens, însoţită de dovezi concludente (pentru fiecare pas întreprins în parte), folosind formularul dedicat. Potrivit dispoziţiilor din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate soluţiona plângerea dacă furnizorul platformei online este stabilit în România sau poate înainta plângerea către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a platformei", precizează Autoritatea.
Începând din anul 2024, potrivit Legii nr. 50/2024, ANCOM are rolul de coordonator al serviciilor digitale, fiind responsabilă de verificarea respectării obligaţiilor ce cad în sarcina furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi în România.
Regulamentul privind serviciile digitale se aplică tuturor serviciilor intermediare (inclusiv platformelor online) furnizate în Uniunea Europeană (UE). La nivelul fiecărui stat, coordonatorii serviciilor digitale verifică respectarea obligaţiilor furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi sau care şi-au desemnat reprezentantul legal în statul-membru respectiv.
Comisia Europeană are competenţa exclusivă de a supraveghea şi a asigura respectarea obligaţiilor impuse doar în sarcina furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari (VLOPSEs), iar pentru restul obligaţiilor în sarcina VLOPSEs prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale, competenţa este împărţită între Comisia Europeană şi coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a VLOPSE. Detalii privind VLOPSEs desemnaţi până în prezent şi principalele activităţi ale Comisiei pot fi accesate aici.
ANCOM precizează că Regulamentul privind serviciile digitale nu conţine instrumente de cenzură şi nu oferă temei juridic pentru evaluarea legalităţii conţinutului, însă asigură respectarea de către platformele online a drepturilor utilizatorilor la libera exprimare atunci când elimină conţinutul ilegal.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 5420 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, alături de veteranii din Al Doilea Război Mondial
Proprietatea intelectuală sărbătorită de echipa BACIU PARTNERS prin Concursul de Procese Simulate de Dreptul Proprietății Intelectuale, ajuns la cea de-a III-a ediție
KPMG Legal – Toncescu și Asociații și KPMG Tax au asistat Pavăl Holding în achiziția proiectului Ethos House, o clădire de birouri premium situată în nordul Capitalei
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...