ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impozitarea și autorizarea jocurilor de noroc: Principalele noutăți

28 Iulie 2025   |   Iulian Panfiloiu, Director PwC România

Pe lângă majorările de taxe și impozite specifice sectorului de jocuri de noroc, sunt aduse și o serie de modificări în sfera de reglementare, din care menționăm câteva în cele ce urmează.

 
 

Primul pachet fiscal adoptat de actuala guvernare vine cu o serie de modificări importante în ceea ce privește impozitarea jocurilor de noroc, atât la nivel de persoanelor fizice participante, cât și la nivelul operatorilor economici din acest domeniu. În același timp, sunt aduse o serie de modificări cadrului de reglementare în acest domeniu, asigurat prin  Ordonanța 77/2009, așa cum vom explica pe scurt în cele ce urmează. 

Cadrul de reglementare. Ce se întâmplă cu site-urile fără licență în România 


Pe lângă majorările de taxe și impozite specifice sectorului de jocuri de noroc, sunt aduse și o serie de modificări în sfera de reglementare, din care menționăm câteva în cele ce urmează. 

În primul rând, se introduc prevederi menite să combată fenomenul prin care site-uri nelicențiate în România puteau oferi servicii rezidenților români, cu ajutorul unor operatori licențiați clasa a II-a. Aceștia din urmă prestau servicii pentru operatorii de jocuri de noroc oferind acces jucătorilor din România la jocuri de noroc la distanță, fără ca operatorul să dețină o licență valabilă în România. Prin modificările aduse, acești operatori licențiați clasa a II-a vor putea oferi serviciile lor (de ex. furnizare conținut în limba română, facilitare de încasări și plăți în RON), doar pentru organizatori care dețin licență clasa I. De asemenea, aceștia vor fi obligați să pună la dispoziția ONJN o serie de date privind statele de unde le este accesat sistemul informatic, date de identificare ale organizatorilor de jocuri de noroc, date privind măsurile de blocare a accesului participanților pe site-uri neautorizate. Neconformarea cu aceste obligații de raportare se sancționează cu revocarea licenței de organizator de jocuri de noroc. 

În al doilea rând, se reglementează accesul la jocuri de noroc online, în spații publice, exclusiv de către persoana înregistrată pe platformă, în propriul cont de joc, de pe un dispozitiv care îi aparține, în timp ce persoana care pune la dispoziția publicului, tablete sau orice alt dispozitive cu acces la internet, trebuie sa asigure restricționarea accesului la site-uri de jocuri de noroc.  

Această măsură are în vedere combaterea vidului legislativ curent în care operatori de jocuri de noroc la distanță puteau realiza activitatea și după interzicerea jocurilor de noroc tradiționale de tip slot-machine în localități cu mai puțin de 15.000 locuitori. Profitând de acest vid legislativ, aceștia, au introdus în fostele locații (redenumite drept “internet-café”) tablete pe care se dă acces pe platforma online la jocuri identice cu aparatele de tip slot-machine. 

Nu în ultimul rând, legea aduce și o înăsprire a sancțiunilor prin introducerea de noi infracțiuni / înlocuirea unor contravenții cu infracțiuni. Cu titlu de exemplu sunt introduse noțiunile de “participare frauduloasă la jocuri de noroc la distanțăși „facilitare frauduloasă a participării la jocuri de noroc la distanță. 

Alte măsuri adoptate vizează: 

- extinderea “listei negre” a ONJN pentru a include și persoanele fizice sau juridice care desfășoară activitate în domeniu fără a deține o licență în România, pe lângă site-urile neautorizate. 
- corelarea cu prevederile Codului de Procedura Fiscală a prevederilor privind utilizarea poliței de asigurare de garanție emisă de o societate de asigurare, ca variantă pentru acoperirea riscului de neplată a obligațiilor fiscale, aceasta fiind considerată a fi mai greu de controlat în practică; 
- asigurarea trasabilității asupra mijloacelor de joc, prin dotarea cu dispozitive GPS, etc.
 

Majorări de taxe și impozite 

Cu privire la impozitarea premiilor obținute din aceste activități de persoanele fizice participante, cota de impozitare crește de la 3% la 4% (și nu 10% cât a fost prevăzut inițial) pentru veniturile din jocuri de noroc de până la 10.000 lei inclusiv. 

Pentru veniturile care depășesc pragul de 10.000 lei, rămân neschimbate cotele de impozitare de 20% (pentru venituri între 10.000 lei și 66.750 lei), respectiv 40% (pentru venituri de peste 66.750 lei).    

Pe de altă parte, majorări de taxe importante au loc la nivelul operatorilor economici din domeniu. 

Astfel, taxele aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc (anuale) vor crește după cum urmează:  

de la 21% la 25% din veniturile din jocuri de noroc pentru: pariuri mutuale – tradiționale, dar nu mai puțin de 144.000 EUR (anterior minimul era 120.000 EUR); pariuri în cotă fixă – tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR); pariuri în contrapartidă – tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 EUR (anterior minimul era 200.000 EUR).  
- de la 21% la 30%% pentru jocurile de noroc la distanță clasa 1 și clasa 3, dar nu mai puțin de 480.000 EUR (anterior minimul era 400.000 EUR)  
- de la 5.300 EUR la 6.000 EUR pentru fiecare mijloc de tip slot-machine clasa A  

Conform legii, noile cote vor afecta și autorizațiile anuale de funcționare aflate în perioada de valabilitate la data intrării în vigoare a prezentei legi, întrucât taxa de autorizare pentru perioada rămasă se recalculează conform noului nivel de taxare.  

Remarcăm că, în timp ce la persoanele fizice participante impozitul nu mai crește la 10%, așa cum se dorea inițial, ci la 4%, la nivelul operatorilor economici, taxele aferente autorizației de exploatare a jocurilor de noroc cresc la 25%, respectiv 30%, față de 23% și 27% cât a fost prevăzut inițial. 

Totodată, crește taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine şi pentru videoloterie (VLT) de la 500 euro/post autorizat/an la 1.000 EUR/post autorizat/an. 

În același timp, se introduce o nouă taxă specială pentru jocurile de tip loto cu excepția videoloteriei, de 8% (față de 6,5% cât a fost prevăzut inițial) aplicată asupra veniturilor din jocuri de noroc ale operatorului licențiat.  

Așadar, asistăm la modificări semnificative în sfera domeniului jocuri de noroc, cu un nivel de taxare în creștere, motivat atât de contextul bugetar actual cât și de creșterea alarmantă a fenomenului dependenței de jocuri de noroc.  


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1 / 9780
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    O nouă abordare pe piața avocaturii de business | Mihai Dudoiu și echipa Legal Ground construiesc o alternativă flexibilă la marile case de avocatură, propunând un model colaborativ și antreprenorial. „Legal hub” inovator, ce oferă servicii specializate în finanțări, tranzacții și litigii printr-o structură circulară, în care profesioniștii lucrează „la masa rotundă” pentru a oferi clienților soluții adaptate proiectelor lor
    Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
    Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
    GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
    Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
    Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...