ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate

17 Decembrie 2024   |   Ana Sebov, Director Forensic, PwC Romania

Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.

 
 

Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. 


Ce presupune directiva?

Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.

În temeiul Directivei privind reziliența entităților critice, țările membre UE vor trebui să efectueze evaluări ale riscurilor privind serviciile esențiale și vor trebui să identifice entitățile critice până în iulie 2026. Odată identificate ca fiind critice, aceste entități vor trebui să efectueze propriile evaluări ale riscurilor și să adopte măsuri de sporire a rezilienței pentru a preveni, răspunde și atenua incidentele care pot perturba furnizarea de servicii esențiale. 

Directiva stabilește, de asemenea, norme pentru identificarea entităților critice de importanță europeană deosebită, respectiv dacă furnizează un serviciu esențial pentru șase sau mai multe țări UE.  

De asemenea, companiile care operează în sectoare considerate critice trebuie să acorde o atenție deosebită implementării acestei directive, investind în tehnologii de securitate, formând personalul și colaborând cu autoritățile competente. 

Calendarul implementării  

Directiva impune un calendar strict pentru transpunerea în legislația națională și pentru identificarea entităților critice.  

  • Octombrie 2024: Statele membre UE încep să transpună directiva în legislația națională.
  • Ianuarie 2026: Statele UE adoptă o strategie pentru creșterea rezilienței entităților critice.
  • Iulie 2026: Statele UE desemnează și notifică entitățile critice.
  • Într-un interval de nouă luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să efectueze evaluarea riscurilor.
  • În zece luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să demonstreze conformitatea cu cerințele directivei. 

Ce pași trebuie să urmeze entitățile vizate 

Evaluarea riscurilor: Companiile trebuie să identifice și să evalueze în mod regulat toate riscurile potențiale care le-ar putea afecta operațiunile, inclusiv atacurile cibernetice, dezastrele naturale și terorismul. 

Elaborarea unui plan de reziliență: Pe baza evaluării riscurilor, companiile trebuie să elaboreze un plan detaliat pentru a face față incidentelor și pentru a-și restabili rapid activitatea. 

Formarea angajaților: Angajații trebuie să fie instruiți în mod regulat cu privire la cele mai bune practici de gestionare a riscurilor la care sunt expuse companiile. 

Raportarea incidentelor: Companiile trebuie să raporteze imediat incidentele semnificative către autoritățile competente.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 14 / 9092
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
    Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...