
Anastasiu a anunţat reducerea membrilor CA din companiile de stat, a remuneraţiilor acestora şi plafonarea beneficiilor
23 Iulie 2025
AgerpresAnastasiu a prezentat şi propunerile de reducere pentru directorii generali.
Reducerea numărului de membri din Consiliile de administraţie şi de supraveghere din companiile de stat, a remuneraţiilor acestora, dar şi plafonarea beneficiilor sunt printre măsurile propuse de Executiv pentru eficientizarea companiilor de stat anunţate marţi de vicepremierul Dragoş Anastasiu, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria.
"Măsuri propuse, o să trec prin câteva dintre ele, repet, sunt propuneri, cu care ulterior vom merge la partenerii noştri, apropo de jaloanele PNRR, pentru că nu vrem să stricăm nimic din ce am obţinut până acum, vrem doar să eficientizăm. Reducerea numărului de membri din consiliile de administraţie şi de supraveghere. Ce propunem noi? La regiile autonome, de la trei-cinci membri să mergem la trei membri maxim, la societăţile cu sistem unitar de la trei-şapte membri să mergem la trei membri maxim. La societăţile cu sistem dualist sau companiile mari, peste 50 de milioane şi cu peste 200 de angajaţi, de la cinci-şapte membri să mergem la trei-cinci membri. Şi mai există o categorie de firme foarte mari şi care se supun unor reguli speciale care au şi reglementări europene şi la care va trebui să fim foarte atenţi, pentru că nu vrem să stricăm nimic din pixul guvernamental şi vrem să ne asigurăm că facem bine şi nu facem rău. Deci există această categorie la care va trebui să ne uităm special. Analiza a început şi va trebui să facem terapie individuală de la companie la companie", a spus el.
"Măsuri propuse, o să trec prin câteva dintre ele, repet, sunt propuneri, cu care ulterior vom merge la partenerii noştri, apropo de jaloanele PNRR, pentru că nu vrem să stricăm nimic din ce am obţinut până acum, vrem doar să eficientizăm. Reducerea numărului de membri din consiliile de administraţie şi de supraveghere. Ce propunem noi? La regiile autonome, de la trei-cinci membri să mergem la trei membri maxim, la societăţile cu sistem unitar de la trei-şapte membri să mergem la trei membri maxim. La societăţile cu sistem dualist sau companiile mari, peste 50 de milioane şi cu peste 200 de angajaţi, de la cinci-şapte membri să mergem la trei-cinci membri. Şi mai există o categorie de firme foarte mari şi care se supun unor reguli speciale care au şi reglementări europene şi la care va trebui să fim foarte atenţi, pentru că nu vrem să stricăm nimic din pixul guvernamental şi vrem să ne asigurăm că facem bine şi nu facem rău. Deci există această categorie la care va trebui să ne uităm special. Analiza a început şi va trebui să facem terapie individuală de la companie la companie", a spus el.
De asemenea, o altă măsură vizează reducerea remuneraţiilor membrilor din consiliile de administraţie, ale membrilor neexecutivi, respectiv ale acelora care nu sunt şi directori.
"Reducerea de până la trei a indemnizaţiei, care înseamnă de trei ori salariul mediu de ramură. Deci 3 x. Când voi spune acum x, x este salariu mediu pe ramură, cum era şi până acum. Deci de la 3 x, mergem la 2 x indemnizaţia fixă, iar la executivi, indemnizaţia fixă de la trei-şase o ducem la trei maxim, iar cea variabilă de la trei-şase la doi. De ce? Pentru că dacă ne uităm peste tot în companiile private şi în Europa la companiile de stat, partea fixă în general este mai mare decât partea variabilă şi dacă la noi cumva a fost invers, încercăm să intrăm într-o normalitate", a explicat el.
Anastasiu a prezentat şi propunerile de reducere pentru directorii generali. "Componenta fixă a fost 3-6 x, propunem 3 x. Componenta variabilă, 3-6 x propunem 2 x. Plafonarea beneficiilor. Au existat şi există alte beneficii, şi nu ne referim la maşină de serviciu, laptop, deplasări cu diurnă, telefon, pentru că astea nu sunt din punctul nostru de vedere beneficii, dar ne referim la plata de cazare dacă este în alt oraş, sume oferite pentru plata electricităţii, indemnizaţii de concediu de odihnă şi alte asemenea, le plafonăm la maxim 10% din remuneraţia totală fixă", a subliniat vicepremierul.
Pentru funcţionarii publici, propunerile vizează ca aceştia să nu poată să facă parte decât dintr-un singur Consiliu de Administraţie, nu din două sau mai multe.
El a mai anunţat şi mărirea termenului de prescripţie pentru sancţiuni, de la şase luni la un an. "Avem un termen de prescripţie pentru sancţiuni, pe care AMEPIP le pune, şi anume de la şase luni la un an. Mărim termenul de prescripţie, adică nu se mai şterg greşelile atât de repede", a adăugat el.
O altă propunere vizează înfiinţarea unui Consiliu Consultativ neremunerat, "un fel de "advisory board" la AMEPIP, format din experţi neretribuiţi, specializaţi în guvernanţă, în juridic, în HR şi care vor sprijini AMEPIP pentru a eficientiza activitatea".
Anastasiu a mai anunţat şi măsuri care vizează extinderea situaţiilor de sancţiune şi accelerarea reformei companiilor de stat. "Dacă în acest moment companiile nu pornesc cu şase luni înainte procesul de selecţie, înainte de expirarea termenului mandatelor, procesul de selecţie nu are sancţiuni, o să propunem să fie sancţionate şi de asemenea neînchiderea procedurii în timp de 150 de zile. Deocamdată spunem ok, să fie 150 de zile, dar dacă se prelungeşte nu se întâmplă nimic. Avem accelerarea reformei companiilor de stat. În momentul de faţă avem nişte termene foarte largi până la care companiile au obligaţia să se reformeze, noi propunem acum trei luni pentru analiză. Deci toate companiile care sunt pe pierderi, dar nu numai, şi cele care sunt pe profituri mici şi aşa mai departe şi care pot fuziona, se pot desfiinţa sau poate să facă alte tipuri de clustere şi aşa mai departe, vor avea trei luni la dispoziţie să facă o analiză şi trei luni după aceea să înceapă demersurile pentru eficientizare, oricare va fi procesul de eficientizare decis", a explicat el.
În ceea ce priveşte MEPIP, vicepremierul a spus că focusul acesteia va fi pe cele 315 companii care au 97% din cifra de afaceri.
"Vă vorbeam de 315 companii. Propunerea pe care o să o facem este ca focusul AMEPIP să fie pe cele 315 companii care au 96-97% din cifră de afaceri. Şi ce trebuie să facem la AMEPIP este să terminăm procesul de selecţie, pentru că aici am fost penalizaţi de către Comisia Europeană, iar acest proces de selecţie trebuie sa-l facem atât de profesionist încât să nu mai aibă nimeni nimic de comentat", a atras atenţia Dragoş Anastasiu.
Legat de compoziţia indicatorilor de performanţă, vicepremierul a transmis că în prezent pe indicatorii financiari o pondere care poate fi aleasă de AGA, respectiv de Consiliul de Administraţie, este între 25 şi 50%, iar propunerea este să fie minimum 50%, adică "un focus mai mare pe zona financiară".
"Vrem să punem un accent şi pe calitatea serviciilor pe care companiile le acordă clienţilor, clienţi interni, clienţii externi şi să spunem că 20% ar trebuie să fie ponderea pe această noţiune de calitatea serviciilor, de satisfacţia clientului, pentru că de fapt şi de drept de acolo vin banii şi indicatorii financiari sunt nimic altceva decât o consecinţă a modului în care ne tratăm clienţii. Şi propunem criterii de selecţie, de recrutare, propunem criterii mai stricte pentru experţi independenţi care fac recrutarea, în aşa fel încât să profesionalizăm acest proces", a afirmat acesta.
Oficialul guvernamental a subliniat că urmează şi o serie de măsuri care trebuie să facă viaţa mai uşoară a companiilor în general. "În primul rând aş vrea să vă spun că urmează şi o serie de măsuri care să facă viaţa companiilor în general şi a celor de stat în special, ne referim acum la cele de stat. Şi aici am adunat extrem de multe propuneri pentru debirocratizare şi simplificare. Şi în următoarele săptămâni şi luni vom veni cu multe propuneri pe această zonă", a susţinut vicepremierul.
Potrivit sursei citate, Guvernul va veni şi cu propuneri de stimulare a economiei pentru creşterea veniturilor.
"În acelaşi timp, vom veni cu propuneri de stimulare a economiei, pentru că ok, eficientizăm prin tăiere de costuri, dar va trebui să stimulăm şi veniturile. Urmează publicarea transparentă nu numai a ceea ce v-am spus eu aici, care este o mică sinteză din toate cifrele pe care le veţi vedea la AMEPIP, dar veţi vedea şi tot ce înseamnă remuneraţii la absolut toate persoanele care lucrează la aceste companii publice. Vom publica lista tuturor subvenţiilor. De asemenea, vom publica lista tuturor arieratelor, dar şi a sumelor pe care aceste companii le au de recuperat de la clienţii lor. Deci vom termina ceea ce în medicină se cheamă radiografie, pentru ca apoi să putem să trecem la diagnostic, îl ştim din păcate, nu suntem eficienţi, şi la terapie, care sunt măsurile pe care vi le-am numit mai devreme", a mai arătat acesta.
Nu în ultimul rând, Anastasiu a menţionat că în ultima perioadă au fost consultări cu extrem de mulţi oameni şi din zona publică şi din zona privată, care pot contribui la ce trebuie făcut în următoarea perioadă.
"Au fost foarte mulţi care au contribuit voluntar la demersul de înţelegere profundă a ceea ce se întâmplă şi ceea ce avem de făcut. Am iniţiat un demers de a strânge un grup de oameni într-un Consiliu Consultativ care rămâne oricum deschis oricăror propuneri care vin din afară. Şi pentru că au fost dezbateri, întrebări în spaţiul public, cine sunt acei oameni, o să vreau să vă nominalizez câţiva dintre aceştia, urmând ca, după cum spuneam, lista să fie deschisă, iar dacă există vreo suspiciune cu privire la oricare dintre aceşti oameni - noi am testat, am făcut screening cum am putut mai bine - dar dacă există şi alte indicii vă rog să ni le daţi şi rog întreaga opinie publică să le dea, pentru că ceea ce facem aici este total transparent. Vom oficializa când va fi gata demersul acest grup de lucru. Nu există niciun fel de intenţie de a face ceva netransparent. O să vă dau câteva din numele care au fost implicate în aceste discuţii: Speranţa Munteanu, Mihaela Mitroi, Crenguţa Leana, Iancu Guda, Anca Grigorescu şi mă opresc aici, sunt mai multe nume. O să vedeţi transparent întreaga listă atunci când o vom definitiva şi când o vom oficializa la momentul potrivit. Va fi în următoarele zile, pentru că ne grăbim", a concluzionat vicepremierul Dragoş Anastasiu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4 / 9775 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...