
Vânzarea activelor non-core business grăbeşte salvarea companiilor în insolvenţă (analiză)
16 Decembrie 2019
AGERPRESComparativ cu anul precedent, în 2019 valoarea activelor de real-estate tranzacţionate de CITR a înregistrat o creştere de aproape 43%, de la 39,830 milioane de euro la 56,806 milioane de euro.
Vânzarea activelor non-core business grăbeşte salvarea companiilor în insolvenţă, întrucât, în acest fel, este încurajată activitatea de bază, eficientizarea şi orientarea spre operaţiuni profitabile, potrivit unei analize realizate de Casa de Insolvenţă Transilvania (CITR).
Peste 2.500 de tranzacţii de valorificare active excedentare ale companiilor în insolvenţă au fost efectuate de către CITR în ultimii trei ani. Cele mai multe valorificări au implicat următoarele categorii de bunuri: mobile (75%), imobile (24%) şi afaceri la cheie (1%).
Valoarea totală a tranzacţiilor realizate în perioada menţionată este de 242,436 milioane de euro, din care 63%, respectiv 153,141 milioane de euro, reprezintă active de real estate (bunuri imobile şi afaceri la cheie), pe care se concentrează analiza.
Peste 2.500 de tranzacţii de valorificare active excedentare ale companiilor în insolvenţă au fost efectuate de către CITR în ultimii trei ani. Cele mai multe valorificări au implicat următoarele categorii de bunuri: mobile (75%), imobile (24%) şi afaceri la cheie (1%).
Valoarea totală a tranzacţiilor realizate în perioada menţionată este de 242,436 milioane de euro, din care 63%, respectiv 153,141 milioane de euro, reprezintă active de real estate (bunuri imobile şi afaceri la cheie), pe care se concentrează analiza.
"Pe lângă atribuţiile privind aplicarea eficientă şi echidistantă a legii insolvenţei şi a procedurii de reorganizare, rolul practicianului în insolvenţă este să protejeze activele valoroase ale companiei şi să se asigure de alocarea eficientă a resurselor sale, pentru acordarea celei de-a doua şanse. Planurile de reorganizare adoptate vizează valorificarea activelor non-core business, care nu concură la activitatea principală a companiei. Astfel, se încurajează activitatea de bază, eficientizarea şi orientarea spre operaţiuni profitabile, contribuind la reducerea masei credale şi rambursarea creditelor", afirmă Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, citat într-un comunicat remis, luni, AGERPRES.
În ceea ce priveşte numărul de tranzacţii efectuate, 48 au depăşit valoarea de un milion de euro, astfel: 40 dintre acestea au reprezentat bunuri cuprinse între 1 şi 5 milioane de euro, 5 tranzacţii au avut o valoare cuprinsă între 5 şi 10 milioane de euro şi 3 tranzacţii în valoare de 10 - 20 milioane de euro.
Cel mai mare număr de vânzări active real-estate a fost înregistrat în subcategoriile: terenuri (43%), spaţii rezidenţiale (30%) şi spaţii de producţie (16%), în timp ce spaţiile comerciale (9%) şi cele de birouri (2%) au înregistrat o cerere scăzută.
Comparativ cu anul precedent, în 2019 valoarea activelor de real-estate tranzacţionate de CITR a înregistrat o creştere de aproape 43%, de la 39,830 milioane de euro la 56,806 milioane de euro.
Potrivit comunicatului citat, strategiile de valorificare ale CITR sunt orientate spre maximizarea valorii de tranzacţionare a activelor şi reintegrarea acestora în economie. Câteva dintre acţiunile întreprinse de către CITR în acest sens sunt: reconvertirea activului pentru utilizarea cu un scop diferit (Mall Armonia Brăila - din activ abandonat a devenit centru de producţie generator de valoare la nivel local), mix de vânzări şi închirieri (proiectele rezidenţiale Alia Inmobiliaria şi Mao Imobiliare), colaborarea cu firme de construcţii pentru finalizarea activelor în stadiu de construcţie (clădirea de birouri Y.A.M Consultanţă Imobiliară şi proiectul rezidenţial Sun City - Cartesian Invest), crearea de suprafeţe compacte din parcele disparate (terenurile Green City), asigurarea serviciilor de asset management şi gestionarea vânzării prin echipe plasate la locaţie (Alia Inmobiliaria, clădirile de birouri Swan Office Park - creştere de peste 130% a suprafeţei închiriabile faţă de momentul intrării în insolvenţă).
"Provocarea noastră ca specialişti în insolvenţă este să identificăm acele active excedentare, neprofitabile business-ului şi să convingem antreprenorul de necesitatea şi beneficiile valorificării. Sumele provenite din tranzacţionarea activelor se întorc în companie, asigură rambursarea creanţelor către creditori şi deblochează relaţia cu partenerii şi creditorii care, în unele cazuri, pot chiar finanţa alte proiecte ale companiei. Stingerea creanţelor sporeşte şansele de reorganizare şi grăbeşte ieşirea din insolvenţă, ajutând compania să fie reintegrată în circuitul economic", susţine Vasile Pop, CITR Country Sales Manager, de asemenea citat în comunicat.
Numărul ridicat de active tranzacţionate exprimă prosperitatea companiilor din piaţă, în timp ce o dinamică scăzută de tranzacţionare arată primele semnale ale unor dezechilibre.
În funcţie de categoria activului şi valoarea de piaţă, procesul de valorificare se poate întinde în medie pe o durată între 6 şi 19 luni. Cea mai lungă perioadă medie de promovare până la tranzacţionare o înregistrează spaţiile rezidenţiale (19 de luni), birourile (17 luni) şi spaţiile comerciale (16 luni), în timp ce terenurile şi spaţiile de producţie sunt tranzacţionate, în medie, în 12-13 luni.
Cea mai mare tranzacţie realizată în cei aproape 20 de ani de activitate a CITR a fost finalizată la 77 de milioane de euro, în proiectul Tractorul, şi este cea mai mare şi mai rapidă lichidare voluntară din România.
În prezent, CITR gestionează un patrimoniu de active în valoare de 650 de milioane de euro, în diferite stadii de valorificare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18428 / 19935 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
DocProcess se alătură grupului francez AGENA3000, odată cu finalizarea cu succes a exit-ului de către Morphosis Capital și fondatori | Ce avocați au lucrat în tranzacție
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...