Studiu PwC România: 65% dintre companii nu au aplicat măsuri de reducere a costurilor cu angajații în cele două luni de stare de urgență
27 Mai 2020 BizLawyer
11% au aplicat șomajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar fără compensarea diferenței, în timp ce 15% au utilizat șomajul tehnic cu acoperirea diferenței de salariu. 17% au redus timpul de lucru cu acordul părților sau au acordat concedii fără plată, iar 4% au făcut concedieri.
| |
|
Ionut Simion, Country Managing Partner, PwC România |
Două treimi (65%) dintre companiile respondente nu au fost nevoite să aplice măsuri invazive de reducere a costurilor cu angajații în cele două luni de stare de urgență, potrivit Barometrului de HR realizat de PwC România în luna mai.
Companiile care au luat decizii de scădere a costurilor au adoptat un mix de măsuri pe care le-au aplicat diferit angajaților în funcție de pozițiile ocupate, fiind vizat, în general, personalul operațional din structurile a căror activitate a fost afectată de starea de urgență. Astfel, 11% au aplicat șomajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar fără compensarea diferenței, în timp ce 15% au utilizat șomajul tehnic cu acoperirea diferenței de salariu. 17% au redus timpul de lucru cu acordul părților sau au acordat concedii fără plată, iar 4% au făcut concedieri.
Companiile care au luat decizii de scădere a costurilor au adoptat un mix de măsuri pe care le-au aplicat diferit angajaților în funcție de pozițiile ocupate, fiind vizat, în general, personalul operațional din structurile a căror activitate a fost afectată de starea de urgență. Astfel, 11% au aplicat șomajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar fără compensarea diferenței, în timp ce 15% au utilizat șomajul tehnic cu acoperirea diferenței de salariu. 17% au redus timpul de lucru cu acordul părților sau au acordat concedii fără plată, iar 4% au făcut concedieri.
”De la apariția acestei crize, cele mai multe companii s-au angajat că vor face eforturi pentru păstrarea locurilor de muncă, așa cum se observă inclusiv din concluziile acestui studiu. După ce activitatea economică a încetinit, în general au optat pentru variante de reducere a cheltuielilor care să nu afecteze angajații, de exemplu amânarea unor investiții sau ajustarea costurilor operaționale. Dacă relansarea economică va fi rapidă, efectul negativ va fi mult atenuat, implicit asupra angajaților. Scenariile optimiste vorbesc de o contracție economică în formă de V, adică o cădere bruscă pe termen scurt și o recuperare rapidă. Însă există riscul ca scăderea consumului și a disponibilității resurselor să nu fie temporară și să aibă impact structural major. În orice caz, toate prognozele arată că anul acesta se va încheia cu o recesiune și că revenirea se va face treptat din a doua parte a anului. Prin urmare, companiile iau în calcul toate scenariile, având ca prioritate menținerea locurilor de muncă și redarea încrederii în economie pe termen mediu”, declară Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.
În ceea ce privește salariile, sondajul arată că jumătate din respondenți au aplicat creșterile salariale pentru 2020 înainte de declararea stării de urgență. Creșterea medie a fost de 5,77%, în linie cu prognozele anunțate în 2019. Aproape 30% au spus că nu vor crește salariile în acest an, iar 15% au modificat politica de creșteri salariale, aplicându-le doar pozițiilor critice. Pachetele de beneficii au rămas la fel în cazul a 80% dintre respondenți. De asemenea, majoritatea (65%) nu intenționează să modifice sistemul de plăți variabile.
Întoarcerea la locurile de muncă
Mai puțin de un sfert dintre companiile chestionate (22%) au revenit la locurile de muncă din 18 mai, în timp ce aproape jumătate nu au decis încă data de revenire. În acest context, 80% intenționează să îmbine munca de acasă cu cea de la birou și după încheierea stării de urgență (15 mai), o mare parte ținând cont de opțiunile angajaților.
”Până la apariția pandemiei, pentru cei care lucrau în birouri, sănătatea la locul de muncă nu a fost o problemă, dar va deveni de acum înainte. Toate prognozele arată că ne putem aștepta la valuri de carantină sau absenteism. De aceea multe companii își regândesc politicile de sănătate și securitate în muncă, prin reorganizarea spațiului, achiziția de echipamente de protecție pentru angajați și implementarea muncii de acasă acolo unde se poate. Succesul muncii la distanță va fi determinat de oportunitățile pe care le creează companiile pentru ca angajații să interacționeze, să învețe și să facă parte dintr-o comunitate. Această perioadă de lockdown a scos la iveală un decalaj de competențe digitale, iar investițiile în upskilling vor fi esențiale”, a spus Oana Munteanu, Senior Manager People & Organization PwC România.
În privința activităților de HR, 37% dintre respondenți spun că vor păstra neschimbate politicile de recrutare și onboarding, iar 30% că le-au amânat până la ridicarea stării de alertă. De asemenea, 33% au amânat programele de training și dezvoltare, iar același procent a schimbat procesele și instrumentele, în special, în direcția digitalizării acestora.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 18085 / 20333 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss a asistat Rheinmetall în legătură cu semnarea unui acord de înființare a unui joint venture cu Pirochim Victoria
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





