
România, una dintre cele mai competitive pieţe de retail din Europa Centrală şi de Est (raport)
17 Februarie 2023
AgerpresAnul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piaţa din România, iar cei mai mulţi au ales Bucureştiul ca primă locaţie din ţară, pentru deschiderea magazinelor.
Dezvoltarea amplă a spaţiilor comerciale, dar şi apetitul crescut al românilor pentru cumpărături au încurajat noi companii din diverse industrii să se extindă sau să intre pe piaţa locală, potrivit unui raport realizat de o companie de consultanţă imobiliară.
Anul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piaţa din România, iar cei mai mulţi au ales Bucureştiul ca primă locaţie din ţară, pentru deschiderea magazinelor. Printre cele mai importante intrări se numără Primark, Converse sau Foot Locker, care şi-au inaugurat magazinele în centre comerciale.
"După un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depăşesc nivelul înregistrat în 2019, an de referinţă pentru industrie, piaţa îşi continuă evoluţia firească şi intră în planurile unor retaileri internaţionali, dar şi noi dezvoltatori pe piaţă, aceştia fiind însă nişaţi pe segmentul de parcuri de retail. În plus, apar noi oportunităţi pe piaţă şi pentru dezvoltatori, ţinând cont că spaţiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate rata de neocupare fiind 3% în malluri şi chiar mai mică în parcurile de retail", a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Anul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piaţa din România, iar cei mai mulţi au ales Bucureştiul ca primă locaţie din ţară, pentru deschiderea magazinelor. Printre cele mai importante intrări se numără Primark, Converse sau Foot Locker, care şi-au inaugurat magazinele în centre comerciale.
"După un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depăşesc nivelul înregistrat în 2019, an de referinţă pentru industrie, piaţa îşi continuă evoluţia firească şi intră în planurile unor retaileri internaţionali, dar şi noi dezvoltatori pe piaţă, aceştia fiind însă nişaţi pe segmentul de parcuri de retail. În plus, apar noi oportunităţi pe piaţă şi pentru dezvoltatori, ţinând cont că spaţiile comerciale disponibile sunt în marea majoritate închiriate rata de neocupare fiind 3% în malluri şi chiar mai mică în parcurile de retail", a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Potrivit raportului CBRE România - "Market Outlook 2023", jucătorii din retail sunt sfătuiţi să aibă în vedere trei factori principali, respectiv integrarea standardelor ESG în proiecte noi sau renovate, extindere strategică bazată pe analiză şi strategia omnichannel.
"ESG este un subiect tot mai frecvent întâlnit în discuţiile mangementului companiilor de retail şi o temă de sine stătătoare în proiectele de renovare pe acest segment. Pe lângă reducerea consumului şi a unei activităţi sustenabile din punct de vedere operaţional, alinierea la aceste standarde vine şi în întâmpinarea aşteptărilor consumatorilor", arată raportul citat.
În ceea ce priveşte extinderea strategică bazată pe analiză, informaţiile sunt esenţiale pentru a putea lua decizii rapide. Indiferent că este un dezvoltator care caută noi locaţii sau un retailer care vizează extindere, expansiunea strategică bazată pe analiza datelor nu mai este doar un proces opţional, această abordare ajutând dezvoltatorii şi investitorii să ia decizia corectă în contextul actual, oferind date, benchmark-uri şi comparaţii.
Nu în ultimul rând, creşterea businessurilor prin sistemul multichannel este o strategie eficientă. Ecommerce-ul este nu doar noua realitate, ci a trecut deja la o nouă etapă - m-commerce (mobile commerce), care contribuie deja din plin la creşterea preconizată de 15% a gradului de penetrare a comerţului electronic în România până în anul 2025. Automatizarea operaţiunilor din logistică susţine în mare măsură această transformare şi, în curând, automatizarea va intra şi în magazinele fizice ca soluţie ce uşurează atât experienţa consumatorilor, cât şi lipsa forţei de muncă a retailerilor prin auto-check-out, puncte de preluare, asistent virtual de magazin şi chiar promoţii bazate şi livrate de inteligenţa artificială.
"Două tendinţe care sunt deja în plină desfăşurare trebuie, de asemenea, să fie luate în calcul. În primul rând, dezvoltarea oraşelor mai mici, regional, care merge mână în mână cu dezvoltarea parcurilor de retail, un produs foarte apreciat de investitori şi dezvoltatori. În al doilea rând, reducerea suprafeţelor hipermarketurilor care îşi propun să devină mai eficiente pe spaţiul ocupat, o oportunitate şi pentru proprietarii de centre comerciale, care dispun de spaţiu liber extrem de limitat, şi care astfel pot obţine GLA (suprafaţa brută închiriabilă) suplimentară pentru noi chiriaşi", a mai adăugat Carmen Ravon.
Stocul spaţiilor moderne de retail din România a înregistrat în 2022 un volum total de aproximativ 4,08 milioane mp, după ce anul trecut au fost inaugurate 11 noi parcuri de retail. Livrările anuale se ridică la 86.700 mp închiriabili, din care Bucureştiul a atras 41%, cu trei spaţii de retail nou construite, în timp ce marea majoritate a spaţiilor au fost dezvoltate în oraşe mici, dar plasate strategic în apropierea capitalelor de judeţ precum Iaşi, Timişoara sau Craiova.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6726 / 19531 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...