ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PwC România Tax Talks: Reorganizarea activității se află pe radarul companiilor în contextul noilor modificări fiscale

30 Ianuarie 2024   |   BizLawyer

Legislația societăților cu privire la fuziuni, divizări a suferit modificări în ultimul timp, în sensul eficientizării procesului.

 
 
Operațiunile de reorganizare sunt un subiect de interes în contextul noilor modificări fiscale, societățile fiind tot mai interesate să-și consolideze operațiunile și să-și eficientizeze structurile. Însă fiecare operațiune vine cu avantajele și consecințele aferente, fiscale și financiare, și ar trebui foarte bine fundamentată economic și nu întreprinsă cu scopul principal de a obține niște avantaje fiscale. Despre aceste subiecte și aspecte esențiale legate de implicațiile de natură  juridică și fiscală ale unui proces de reorganizare, fuziune sau divizare au discutat Anda Rojanschi, Partener D&B David și Baias, Cristina Păduraru, Partener D&B David și Baias, și Cristina Fuioagă, Director Taxe, PwC România, într-o nouă ediție a podcastului PwC Tax Talks.

Principalele declarații:

        Operațiunile de reorganizare cum ar fi fuziuni, divizări beneficiază de neutralitate fiscală în anumite condiții atât la nivelul societăților, cât și la nivelul acționarilor/asociaților societăților implicate. Neutralitate este de fapt o amânare de la plata impozitelor până când câștigul este efectiv realizat.  Practic, legislația fiscală ne acordă acest tratament favorabil, avantajos, desigur, în anumite condiții, primul fiind criteriul de substanță economică, iar al doilea de păstrare a valorilor fiscale, ale activelor și pasivelor transferate prin cadrul reorganizării, ca și cum operațiunea nu ar fi avut loc.

        O societate nu ar trebui să intre într-o operațiune de reorganizare doar pentru un beneficiu fiscal. Spre exemplu, nu implementăm fuziuni pentru care nu există alte rațiuni decât beneficiul unor pierderi fiscale.

        Avem și situația în care operațiunea poate să genereze consecințe fiscale. Un simplu transfer de active care nu se califică, spre exemplu, ca un transfer de afacere, cel puțin din perspectiva impozitului pe profit, va genera un impozit suplimentar și, de cele mai multe ori va implica și o ieșire de cash, pentru că de cele mai multe ori tranzacțiile de asemenea manieră se fac între părți afiliate și atunci trebuie să existe un preț și un schimb de de numerar. Prin urmare, înainte de a intra într-o astfel de operațiune, trebuie să fim atenți și la tratamentul fiscal și la condițiile pe care legislația fiscală le cere pentru a obține un tratament favorabil.

        O procedură de reorganizare este eficientă numai în măsura în care, la data efectivă, societatea care preia această activitate reușește să o desfășoare cu succes din prima zi. Dacă ne uităm strict la formalitățile juridice, la termenele din Legea societăților pe care le avem de îndeplinit, pentru a ajunge la această dată efectivă, ajungem la un calendar de două - trei luni de implementare, ceea ce este destul de puțin dacă ne gândim la ceea ce presupune cu adevărat transferul unui patrimoniu care implică autorizații, bunuri imobile, contracte comerciale, contracte de finanțare și așa mai departe.

        Cheia reorganizărilor îndeplinite cu succes este etapa preliminară a acestor formalități juridice de analiză, în care ne uităm care sunt elementele de patrimoniu transferate, cum pot fi ele transferate și care e de fapt calendarul real de implementare.

        Legislația societăților cu privire la fuziuni, divizări a suferit modificări în ultimul timp, în sensul eficientizării procesului. Acum Registrul Comerțului este cel competent să aprobe procesele de fuziune și de reorganizare. Dar avem un element de noutate care vine din legislația privind investițiile străine directe și trebuie să vedem în ce măsură un proces de reorganizare, fie el intragrup, trebuie să treacă printr-o aprobare a Consiliului Concurenței pentru a fi implementat. Din păcate, dacă ne uităm acum la legislația așa cum ea a fost transpusă în România, răspunsul este neclar. Mesajul informal transmis în cadrul discuțiilor cu autoritățile a fost că va fi nevoie de un acord al Consiliului Concurenței pentru reorganizările intragrup.

        Pregătirea și concentrarea pe substanță sunt la fel de importante, iar experiența anterioară poate face diferența dintre un proces reușit și unul care este parcurs cu dificultăți.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2117 / 18245
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...