
O treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă (raport)
12 Februarie 2025
AgerpresRaportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport.
O treime din populaţia României este expusă sărăciei, iar o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, susţine Adela Fofiu, realizatoarea raportului "Sărăcia din Transporturi în România", o analiză prezentată miercuri de Asociaţia 2Celsius.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
"În condiţiile în care deja noi avem aproape 52% din populaţie rurală expusă sărăciei, deci ruralul românesc este sărac, la modul general şi urban şi rural, o treime din populaţia României este expusă sărăciei şi o infrastructură de transporturi precară accentuează această problemă, pe când dacă ar fi întreţinută, rezolvată cum trebuie, să mă exprim informal, ar putea contribui la o mai bună gestionare a problemelor de sărăcie din ţară. Ce vreau să subliniez fără să intru în detalii care pot să aibă natură didactică, deci nu vreau să sune a curs de facultate, este că problemele sistemice sunt transversale. Regăsim aceleaşi provocări şi în transportul rutier, situaţia drumurilor din ţară, de la cele locale, regionale, naţionale, până la situaţia autostrăzilor şi drumurile expres. Problemele sunt aceleaşi în sistemul de căi ferate şi trenuri regionale şi în transportul public. Încercând noi să structurăm fenomenul ca să-l putem observa cu ceva mai mult atenţie, am abordat problema în acest sens: rutierul, feroviarul, transportul public, care se suprapune peste cele două foarte puţin şi cu blândeţe, ne-am uitat şi la transportul aerian şi un fenomen foarte interesant şi adesea ignorat şi de către mass media, dar şi de către colegii mei cercetători sau din sectorul ONG, e problema transportului acvatic", a explicat Adela Fofiu.
Raportul Sărăcia din Transporturi în România reprezintă o analiză detaliată a provocărilor de mobilitate şi a discrepanţelor din infrastructura de transport. Documentul pune în lumină impactul inegalităţilor regionale, al insuficienţei infrastructurii de transport rutier, public şi feroviar, dar lipsa soluţiilor sustenabile pentru asigurarea accesului pentru grupurilor vulnerabile
Potrivit unui comunicat de presă al organizaţiei, sărăcia în mobilitate nu se referă doar la constrângerile financiare, ci include şi accesul limitat la transport, educaţie, asistenţă medicală şi oportunităţi de angajare, care sunt vitale pentru participarea deplină la viaţa economică, socială şi culturală. Abordarea sărăciei legate de transport ar trebui să se concentreze pe optimizarea accesibilităţii transportului public regional, interurban, periurban şi rural.
"UE, prin Fondul pentru o Tranziţie Justă, cât şi Fondul Social pentru Clima, va oferi instrumente esenţiale pentru a combate sărăcia în transporturi. Guvernul Romaniei va trebui sa sprijine investiţiile în infrastructură sustenabilă (electrificată), reducerea costurilor de transport pentru populaţiile vulnerabile şi crearea de noi oportunităţi economice în regiunile defavorizate. Succesul depinde de gestionarea eficientă a acestor fonduri şi de implementarea altor politici care să asigure că beneficiile ajung la cei care au cea mai mare nevoie", consideră Raul Cazan, preşedintele Asociaţiei 2Celsius.
Raportul analizează infrastructura rutieră şi feroviară existentă, precum şi reţeaua de mijloace de transport în comun şi cum acestea sunt utilizate la nivel naţional. Unele regiuni, cum ar fi Bucureşti şi Cluj Napoca, înregistrează mai mult utilizatori ai transportului public în comun, decât toate celelalte judeţe la un loc.
"Problemele sistemice sunt transversale, regăsim aceleaşi probleme şi în transportul rutier, cel de căi ferate sau public. Sunt diferenţe foarte mari şi în transportul rural versus urban, dar şi între regiunile ţării, între oraşele din vestul ţării faţă de cele din Dobrogea sau Moldova, pornind de la posibilităţile de cumpărare a biletelor de exemplu, curăţenie, frecvenţă sau vechimea parcului auto. Dacă reuşim să gândim cât mai sistemic şi structural, e foarte posibil, ca într-un termen relativ mediu, să ne crească impactul pozitiv asupra problemelor de inegalitate şi inechitate socială. Există posibilităţi de finanţare însă capacitatea de absorbţie este în continuare foarte mică din cauza lipsei de coordonare între actorii implicaţi în gestionarea şi dezvoltarea transporturilor", a transmis Adela Fofiu, realizatoarea raportului.
Potrivit sursei citate, lipsa unor politici specifice pentru mobilitatea rurală şi serviciile de transport contribuie şi mai mult la sărăcia legată de mobilitate. Programele de dezvoltare rurală se concentrează pe infrastructură, cum ar fi drumurile locale, fără a aborda în mod adecvat nevoia de servicii de transport. O abordare mai cuprinzătoare a transportului durabil implică reducerea dependenţei de automobile şi investirea în infrastructuri favorabile modurilor alternative de transport.
Raportul arată că lipsa accesului la transport adecvat reduce oportunităţile de muncă, educaţie şi servicii esenţiale pentru grupurile vulnerabile; disparităţile urbane-rurale accentuează excluziunea socială; 51,7% din populaţia rurală este expusă riscului de sărăcie sau excluziune socială din cauza lipsei de transport adecvat; reţeaua de drumuri din România este una dintre cele mai puţin dezvoltate din UE, cu doar 38 km la 1 milion de locuitori; reţeaua rutieră şi feroviară este inegal dezvoltată, cu regiuni precum Moldova rămânând slab conectate la restul ţării.
Regiunile vestice, cum ar fi Arad şi Timişoara, beneficiază de infrastructură mai dezvoltată comparativ cu Moldova şi alte regiuni din est. Această discrepanţă limitează accesul echitabil la oportunităţi economice, se arată în raport.
În ultimii 30 de ani, doar 700 km de cale ferată au fost modernizaţi, iar transportul public urban este polarizat în favoarea marilor oraşe. În 2023, trenurile din România au acumulat întârzieri de peste 8,2 ani, afectând milioane de călători. Bucureşti şi Cluj au avut peste 560 milioane de călători în transportul public în 2022, depăşind totalul călătorilor din toate celelalte judeţe la un loc.
De asemenea, poluarea urbană este agravată de lipsa alternativelor viabile la transportul cu autoturismul personal, iar investiţiile în transport electric şi digitalizare au avansat în marile oraşe, dar nu sunt suficiente pentru a combate efectele schimbărilor climatice.
2Celsius este o organizaţie neguvernamentală înfiinţată în 2010 cu scopul de a influenţa politicile privind schimbările climatice la nivel naţional şi european.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1290 / 19753 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...