
Nouă din zece clienţi au investit sumele împrumutate pentru a-şi dezvolta mica lor afacere(studiu)
12 Octombrie 2022
Agerpres"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
Nouă din zece clienţi ai Patria Credit IFN au investit sumele împrumutate de la această instituţie financiară nebancară pentru a-şi dezvolta mica lor afacere şi doar unul a folosit sumele respective pentru capitalul de lucru, potrivit unui studiu de profil realizat în comunităţile rurale şi în urbanul mic.
"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
În premieră în România, Fundaţia Patria Credit a analizat în studiul recent lansat impactul social şi economic al microcreditării din trei puncte de vedere: în ceea ce priveşte efectele acesteia asupra gospodăriilor, a micilor afaceri şi, respectiv, a comunităţilor rurale şi din urbanul mic. Studiul a vizat analiza de date şi interviuri cu clienţi ai Patria Credit IFN, autorităţi şi actori locali din trei comunităţi unde instituţia de finanţare este prezentă de peste 10 ani: două comunităţi rurale (comunele Matca, din judeţul Galaţi, şi Scărişoara, din Olt) şi un oraş mic, respectiv Târgu Frumos, din judeţul Iaşi.
Astfel, în ceea ce priveşte prima axă, respectiv impactul microcreditării asupra micilor afaceri din rural şi urbanul mic, acesta demonstrează importanţa esenţială a accesului la finanţare pentru categorii de clienţi care, din diferite motive independente de ei, nu au acces sau au acces limitat la serviciile bancare convenţionale şi la serviciile conexe.
Potrivit rezultatelor cercetării, 92% dintre clienţii Patria Credit IFN au investit banii împrumutaţi pentru a-şi dezvolta mica lor afacere. Doar 9% au folosit sumele respective pentru capitalul de lucru.
"În situaţia în care nu ar fi avut acces la sumele primite prin credit, mai bine de jumătate dintre respondenţi (55%) au afirmat că fie ar fi trebuit să reducă activitatea firmei (28%), fie nu ar fi finalizat investiţia (27%). Ponderea respondenţilor care depind de surse externe pentru finanţarea investiţiilor este foarte apropiată de aceea a celor care au declarat că, în cursul ultimilor trei ani, s-a întâmplat cel puţin o dată să nu aibă bani pentru a-şi conduce afacerea (54%)", arată concluziile studiului.
Principala activitate economică a clienţilor Patria Credit IFN din comunităţile analizate este agricultura, în special legumicultura (74% dintre respondenţi), urmată de cultivarea cerealelor (14%) şi zootehnie (8%). Există însă diferenţe semnificative în structura activităţilor după mediul de rezidenţă al afacerii: dacă în zonele rurale predomină agricultura, în oraşe ca Târgu Frumos se practică şi activităţi non-agricole (zootehnie), comerţ sau servicii.
Conform studiului, 79% dintre clienţii Patria Credit şi-au finanţat investiţiile în propriile afaceri efectuate în ultimii trei ani prin împrumuturi de la această instituţie. Cel mai adesea, persoanele care contractează un microcredit folosesc sumele pentru a achiziţiona echipamente (63%), construcţia unui solar (38%), pentru capital de lucru (9%), lucrări de construcţie (4%), achiziţia unui teren agricol (3%), achiziţia de animale (3%) sau a unei locuinţe (1%). Doar 9% dintre clienţii Patria Credit au folosit sumele împrumutate şi pentru alte scopuri decât finanţarea propriei afaceri.
Conectarea mediului local de afaceri la surse de finanţare se corelează cu o rată accelerată de dezvoltare, arată analiza. În comuna Matca din judeţul Galaţi, una dintre cele trei localităţi incluse în cercetare, numărul gospodăriilor aproape s-a dublat în 2021 comparativ cu anul 2010, urcând de la 4.200 la circa 7.300. De asemenea, numărul firmelor locale a crescut de la aproximativ 150 la 1.070. Creşterea cea mai ridicată se înregistrează în rândul firmelor cu activitate în domeniul agriculturii, care în 2021 erau peste 700, de 50 de ori mai multe decât în 2010. De asemenea, numărul fermierilor cu vârsta de sub 35 de ani a crescut de cinci ori, de la 500 în 2010 la 2.500 în 2021.
În acelaşi interval de timp, valoarea medie a creditului acordat de Patria Credit clienţilor din Matca s-a triplat, valoarea celui mai mic credit acordat a crescut de şase ori, iar valoarea mediană a creditelor a crescut de aproape patru ori.
"Datele din studiul Fundaţiei Patria Credit confirmă impactul pozitiv pe care îl are accesul la finanţare asupra economiei locale, îmbunătăţind semnificativ situaţia socială a acestor comunităţi. Aceste date demonstrează clar că, atunci când există condiţii favorabile - şi subliniem că accesul la finanţare este foarte important, dar nu este unica premisă, implicarea celorlalţi stakeholderi fiind esenţială - bunăstarea nu întârzie să apară.
Rezultatele studiului contrazic flagrant o serie de mituri comune: că economia rurală ar fi în declin, că oamenii ar folosi microcreditele pentru a supravieţui de la o lună la alta, că agricultura nu ar fi rentabilă sau că tinerii nu ar fi atraşi de perspectiva muncii la fermă (...)", afirmă Raluca Andreica, CEO Patria Credit şi Director Executiv al Fundaţiei Patria Credit.
Dincolo de a stimula micile afaceri locale, studiul Fundaţiei Patria Credit arată că în comunităţile vizate (ruralul şi urbanul mic) accesul la finanţare are şi un impact social - aceasta fiind a doua axă a cercetării. Astfel, peste jumătate (51%) dintre gospodăriile care au accesat microfinanţări au înregistrat creşteri ale veniturilor în ultimii trei ani (2019-2021), principalul motiv indicat fiind dezvoltarea afacerii agricole (82% dintre respondenţi). Niciuna dintre gospodăriile incluse în eşantion nu a redus cheltuielile pentru educaţie în 2021 comparativ cu anul 2020; dimpotrivă, mai bine de două treimi dintre respondenţi (69%) au declarat că în 2021 au cheltuit mai mult pentru educaţia copiilor decât în anul anterior.
A treia axă a cercetării, respectiv impactul comunitar, a avut în vedere mai ales analiza capacităţii de asociere a producătorilor agricoli (pentru a avea acces la reţelele de desfacere ale marilor retaileri sau capacitate de stocare şi procesare la nivel comunitar), precum şi gradul de ocupare a forţei de muncă. Principalele concluzii au fost că doar 13% dintre clienţii Patria Credit IFN au beneficiat de serviciile unei forme asociative economice din regiune, gradul de asociere redus fiind o problemă structurală a economiei rurale a României. De asemenea, studiul a mai arătat că în conducerea a 80% din afacerile creditate de Patria Credit IFN sunt implicate femei.
Studiul "Impactul socio-economic al microfinanţării oferite de Patria Credit IFN SA în comunităţile rurale şi în urbanul mic" a fost realizat de Fundaţia Patria Credit, cu finanţarea Patria Credit IFN SA şi a Fondului European pentru Europa de Sud-Est (EFSE).
Patria Credit IFN SA este o instituţie financiară nebancară (IFN) care susţine eforturile antreprenorilor din mediul rural şi urbanul mic, precum şi impactul lor pozitiv asupra comunităţilor acestora. Specializată în finanţarea agricultorilor, Patria Credit este membră a European Microfinance Network (EMN) şi Microfinance Centre (MFC) şi prima instituţie financiară nebancară dedicată microfinanţării din România, cu aproape 20 de ani de experienţă şi mai bine de 17.000 de clienţi finanţaţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8646 / 19949 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
Țuca Zbârcea & Asociații Tax câștigă premiul „Firma Anului în Domeniul Prețurilor de Transfer”
Bulboacă & Asociații iși reafirmă poziția de forță strategică prin avansarea Roxanei Tiutiu la poziția de Managing Associate și a Ralucăi Ilie-Antonescu la poziția de Counsel
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...