
Nouă din zece clienţi au investit sumele împrumutate pentru a-şi dezvolta mica lor afacere(studiu)
12 Octombrie 2022
Agerpres"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
Nouă din zece clienţi ai Patria Credit IFN au investit sumele împrumutate de la această instituţie financiară nebancară pentru a-şi dezvolta mica lor afacere şi doar unul a folosit sumele respective pentru capitalul de lucru, potrivit unui studiu de profil realizat în comunităţile rurale şi în urbanul mic.
"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
În premieră în România, Fundaţia Patria Credit a analizat în studiul recent lansat impactul social şi economic al microcreditării din trei puncte de vedere: în ceea ce priveşte efectele acesteia asupra gospodăriilor, a micilor afaceri şi, respectiv, a comunităţilor rurale şi din urbanul mic. Studiul a vizat analiza de date şi interviuri cu clienţi ai Patria Credit IFN, autorităţi şi actori locali din trei comunităţi unde instituţia de finanţare este prezentă de peste 10 ani: două comunităţi rurale (comunele Matca, din judeţul Galaţi, şi Scărişoara, din Olt) şi un oraş mic, respectiv Târgu Frumos, din judeţul Iaşi.
Astfel, în ceea ce priveşte prima axă, respectiv impactul microcreditării asupra micilor afaceri din rural şi urbanul mic, acesta demonstrează importanţa esenţială a accesului la finanţare pentru categorii de clienţi care, din diferite motive independente de ei, nu au acces sau au acces limitat la serviciile bancare convenţionale şi la serviciile conexe.
Potrivit rezultatelor cercetării, 92% dintre clienţii Patria Credit IFN au investit banii împrumutaţi pentru a-şi dezvolta mica lor afacere. Doar 9% au folosit sumele respective pentru capitalul de lucru.
"În situaţia în care nu ar fi avut acces la sumele primite prin credit, mai bine de jumătate dintre respondenţi (55%) au afirmat că fie ar fi trebuit să reducă activitatea firmei (28%), fie nu ar fi finalizat investiţia (27%). Ponderea respondenţilor care depind de surse externe pentru finanţarea investiţiilor este foarte apropiată de aceea a celor care au declarat că, în cursul ultimilor trei ani, s-a întâmplat cel puţin o dată să nu aibă bani pentru a-şi conduce afacerea (54%)", arată concluziile studiului.
Principala activitate economică a clienţilor Patria Credit IFN din comunităţile analizate este agricultura, în special legumicultura (74% dintre respondenţi), urmată de cultivarea cerealelor (14%) şi zootehnie (8%). Există însă diferenţe semnificative în structura activităţilor după mediul de rezidenţă al afacerii: dacă în zonele rurale predomină agricultura, în oraşe ca Târgu Frumos se practică şi activităţi non-agricole (zootehnie), comerţ sau servicii.
Conform studiului, 79% dintre clienţii Patria Credit şi-au finanţat investiţiile în propriile afaceri efectuate în ultimii trei ani prin împrumuturi de la această instituţie. Cel mai adesea, persoanele care contractează un microcredit folosesc sumele pentru a achiziţiona echipamente (63%), construcţia unui solar (38%), pentru capital de lucru (9%), lucrări de construcţie (4%), achiziţia unui teren agricol (3%), achiziţia de animale (3%) sau a unei locuinţe (1%). Doar 9% dintre clienţii Patria Credit au folosit sumele împrumutate şi pentru alte scopuri decât finanţarea propriei afaceri.
Conectarea mediului local de afaceri la surse de finanţare se corelează cu o rată accelerată de dezvoltare, arată analiza. În comuna Matca din judeţul Galaţi, una dintre cele trei localităţi incluse în cercetare, numărul gospodăriilor aproape s-a dublat în 2021 comparativ cu anul 2010, urcând de la 4.200 la circa 7.300. De asemenea, numărul firmelor locale a crescut de la aproximativ 150 la 1.070. Creşterea cea mai ridicată se înregistrează în rândul firmelor cu activitate în domeniul agriculturii, care în 2021 erau peste 700, de 50 de ori mai multe decât în 2010. De asemenea, numărul fermierilor cu vârsta de sub 35 de ani a crescut de cinci ori, de la 500 în 2010 la 2.500 în 2021.
În acelaşi interval de timp, valoarea medie a creditului acordat de Patria Credit clienţilor din Matca s-a triplat, valoarea celui mai mic credit acordat a crescut de şase ori, iar valoarea mediană a creditelor a crescut de aproape patru ori.
"Datele din studiul Fundaţiei Patria Credit confirmă impactul pozitiv pe care îl are accesul la finanţare asupra economiei locale, îmbunătăţind semnificativ situaţia socială a acestor comunităţi. Aceste date demonstrează clar că, atunci când există condiţii favorabile - şi subliniem că accesul la finanţare este foarte important, dar nu este unica premisă, implicarea celorlalţi stakeholderi fiind esenţială - bunăstarea nu întârzie să apară.
Rezultatele studiului contrazic flagrant o serie de mituri comune: că economia rurală ar fi în declin, că oamenii ar folosi microcreditele pentru a supravieţui de la o lună la alta, că agricultura nu ar fi rentabilă sau că tinerii nu ar fi atraşi de perspectiva muncii la fermă (...)", afirmă Raluca Andreica, CEO Patria Credit şi Director Executiv al Fundaţiei Patria Credit.
Dincolo de a stimula micile afaceri locale, studiul Fundaţiei Patria Credit arată că în comunităţile vizate (ruralul şi urbanul mic) accesul la finanţare are şi un impact social - aceasta fiind a doua axă a cercetării. Astfel, peste jumătate (51%) dintre gospodăriile care au accesat microfinanţări au înregistrat creşteri ale veniturilor în ultimii trei ani (2019-2021), principalul motiv indicat fiind dezvoltarea afacerii agricole (82% dintre respondenţi). Niciuna dintre gospodăriile incluse în eşantion nu a redus cheltuielile pentru educaţie în 2021 comparativ cu anul 2020; dimpotrivă, mai bine de două treimi dintre respondenţi (69%) au declarat că în 2021 au cheltuit mai mult pentru educaţia copiilor decât în anul anterior.
A treia axă a cercetării, respectiv impactul comunitar, a avut în vedere mai ales analiza capacităţii de asociere a producătorilor agricoli (pentru a avea acces la reţelele de desfacere ale marilor retaileri sau capacitate de stocare şi procesare la nivel comunitar), precum şi gradul de ocupare a forţei de muncă. Principalele concluzii au fost că doar 13% dintre clienţii Patria Credit IFN au beneficiat de serviciile unei forme asociative economice din regiune, gradul de asociere redus fiind o problemă structurală a economiei rurale a României. De asemenea, studiul a mai arătat că în conducerea a 80% din afacerile creditate de Patria Credit IFN sunt implicate femei.
Studiul "Impactul socio-economic al microfinanţării oferite de Patria Credit IFN SA în comunităţile rurale şi în urbanul mic" a fost realizat de Fundaţia Patria Credit, cu finanţarea Patria Credit IFN SA şi a Fondului European pentru Europa de Sud-Est (EFSE).
Patria Credit IFN SA este o instituţie financiară nebancară (IFN) care susţine eforturile antreprenorilor din mediul rural şi urbanul mic, precum şi impactul lor pozitiv asupra comunităţilor acestora. Specializată în finanţarea agricultorilor, Patria Credit este membră a European Microfinance Network (EMN) şi Microfinance Centre (MFC) şi prima instituţie financiară nebancară dedicată microfinanţării din România, cu aproape 20 de ani de experienţă şi mai bine de 17.000 de clienţi finanţaţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8348 / 19651 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...