
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
07 August 2025
BizLawyerHotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii.
![]() |
Țuca Zbârcea & Asociații a reprezentat un retailer online, obținând o soluție definitivă într-un dosar având drept obiect delimitarea răspunderii furnizorului de piață online de cea a comerciantului care utilizează o platformă online pentru a-și promova sau comercializa produsele.
Echipa de avocați ai firmei a câștigat, atât în fond, cât și în apel, instanță care a menținut soluția de anulare a unui proces-verbal de constatare a contravenției prin care un operator economic fusese sancționat pentru pretinse practici comerciale incorecte în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic.
Hotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii: „în situațiile în care nu are calitatea de vânzător, (…) nu răspunde contravențional pentru fapte proprii ale vânzătorilor, legate de îndeplinirea obligațiilor vânzătorului în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere ori legate de prezentarea produselor de pe site, având în vedere caracterul personal al răspunderii contravenționale”, se arată în Hotărârea Tribunalului București.
Echipa de avocați ai firmei a câștigat, atât în fond, cât și în apel, instanță care a menținut soluția de anulare a unui proces-verbal de constatare a contravenției prin care un operator economic fusese sancționat pentru pretinse practici comerciale incorecte în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic.
Hotărârile pronunțate de instanțele de judecată în cauză tranșează distincția dintre răspunderea comerciantului care utilizează serviciul de tip „marketplace” pentru încheierea de contracte la distanță cu achizitorii/cumpărătorii și răspunderea furnizorului de piață online, în sensul că cel din urmă nu este responsabil pentru conduita pe care comerciantul o adoptă în raporturile cu achizitorii: „în situațiile în care nu are calitatea de vânzător, (…) nu răspunde contravențional pentru fapte proprii ale vânzătorilor, legate de îndeplinirea obligațiilor vânzătorului în cazul în care consumatorul își exercită dreptul de retragere ori legate de prezentarea produselor de pe site, având în vedere caracterul personal al răspunderii contravenționale”, se arată în Hotărârea Tribunalului București.
Practic, judecătorii Secției a II-a de Contencios Administrativ și Fiscal au confirmat cu titlu definitiv sentința Judecătoriei Sectorului 6 prin care fusese anulat procesul-verbal de constatare a contravenției constând în pretinse practici comerciale incorecte. Tribunalul București a reținut că „își însușește în totalitate considerentele primei instanței și doar mai subliniază faptul că răspunderea contravențională nu se poate angaja decât în sarcina unei persoane care a săvârșit o faptă prevăzută de legea contravenţională. Cu toate că în materie contravențională nu a fost prevăzut expres un principiu al caracterului personal al răspunderii, precum în materie penală, totuşi acest principiu poate fi dedus cu uşurinţă atât din faptul că potrivit jurisprudenţei CEDO contravenţiile aparţin sferei dreptului penal, cât şi din scopul aplicării unei sancţiuni contravenţionale. Atâta vreme cât sancţiunile contravenţionale au un rol punitiv şi preventiv, ar fi lipsită de orice utilitate şi raţiune impunerea unei sancţiuni altei persoane decât cea responsabilă de comiterea acţiunii sau inacţiunii ilicite”.
Hotărârile pronunțate reprezintă consecința firească a aplicării judicioase a prevederilor legale în materie, principalele acte normative cu impact direct fiind Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), iar dintre reglementările naționale, Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic și Ordonanță de urgență 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesionişti. |
În cadrul litigiului, reprezentarea a fost asigurată de o echipă de avocați ai Țuca Zbârcea & Asociații coordonată de Alina Ungureanu, avocat asociat, și Cătălina Ionescu, avocat senior.
„În contextul dezvoltării comerțului online și al creșterii numărului jucătorilor care oferă servicii de găzduire pentru utilizatorii lor, este binevenită consfințirea pe cale jurisprudențială a principiului personalității răspunderii contravenționale, precum și a distincției între răspunderea proprie și limitată a furnizorului de piață online și răspunderea comerciantului care apelează la serviciile de găzduire ale platformei online pentru încheierea de contracte la distanță cu diverși cumpărători. Dată fiind aria extinsă de aplicare a Regulamentului privind serviciile digitale, aspectele tranșate de instanțe în acest litigiu au o aplicabilitate largă, raționamentele fiind valabile în raporturile dintre furnizorii de piață online cu autoritățile, respectiv cu clienții, inclusiv cei care sunt considerați consumatori”, a arătat Alina Ungureanu.
Echipa de litigii și arbitraje a Țuca Zbârcea & Asociații este una dintre cele mai titrate din România, potrivit ghidurilor juridice internaționale – Chambers & Partners, Legal 500, care plasează Țuca Zbârcea & Asociații în fruntea plutonului firmelor de avocatură specializate în soluționarea diferendelor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 33 / 2084 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
Țuca Zbârcea & Asociații Tax câștigă premiul „Firma Anului în Domeniul Prețurilor de Transfer”
Bulboacă & Asociații iși reafirmă poziția de forță strategică prin avansarea Roxanei Tiutiu la poziția de Managing Associate și a Ralucăi Ilie-Antonescu la poziția de Counsel
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...