Pentru echipa de M&A din cadrul KPMG, anul 2021 a debutat în forță, cu mandate pentru tranzacții în IT, energie, real-estate, lifestyle, FMCG și servicii financiare. Laura Toncescu, Head of KPMG Legal: Vedem cereri de consultanță din partea unor noi investitori care optează în contextul actual să investească în România datorită fragmentării ridicate a sectoarelor, reflectată în bariere de intrare reduse și oportunități sporite de diferențiere
06 Aprilie 2021
Ștefania EnacheCei mai mulți investitori noi pe care avocații îi asistă și care sunt interesați, în acest moment, de piața de M&A din România sunt deopotrivă fonduri de investiții și antreprenori locali, companii internaționale și locale care doresc să valorifice oportunitățile existente pe piață.
Anul 2021 se anunță unul efervescent pentru piața de fuziuni și achiziții, dinamismul și interesul pentru investiții noi fiind la cote ridicate. Un sondaj realizat de KPMG a indicat faptul că mediul economic își menține optimismul, peste 60% dintre respondenți considerând că piața de M&A va crește și anul acesta, în timp ce doar 19% au fost de părere că va scădea. „Astfel, investitorii își continuă căutările de preluare a companiilor performante sau cu potential, fiind interesați să beneficieze de oportunitățile apărute, cum ar fi achiziționarea de companii aflate în dificultate sau de dezvoltarea accelerata din anumite sectoare, de exemplu IT, technology etc.”, a declarat pentru BizLawyer Laura Toncescu, Partner KPMG, Head of KPMG Legal – Toncescu și Asociații.
Există însă o serie de factori care pot influența major evoluția industriei de fuziuni și achiziții. Prin raportare la contextul actual, avocații se așteaptă ca virusul SARS-CoV-2 să ducă la amplificarea unor factori inhibitori cum ar fi: incertitudinea care caracterizează în acest moment planificarea proceselor de M&A și lipsa unor perspective clare pe termen scurt, restricțiile de călătorie care împiedică părțile să poarte negocieri în stilul clasic, dificultăți în a anticipa implicațiile fiscale și de reglementare fluctuante în această perioadă, dificultăți în a anticipa evoluția piețelor. „Totuși, am văzut recent că sunt actori de pe piața de M&A care au început să se adapteze noilor condiții și să utilizeze tehnologia pentru a contracara parte din efectele cu rol inhibitor (cum ar fi restricțiile de călătorie și planificarea proceselor de M&A)”, arată Laura Toncescu.
Consultanții KPMG sunt de părere că există și factori care vor influența pozitiv evoluția pieței de M&A, printre aceștia numărându-se oportunitatea de a achiziționa o afacere sau un bun sub prețul pieței, presiunea insolvențelor asupra companiilor, nevoia acestora de a își consolida cota de piață, interesul tot mai crescut pentru vinderea companiilor, dar și faptul că România rămâne o țară ideală pentru investitorii interesați să își consolideze prezența într-un anumit sector de piață sau chiar să acceseze noi segmente de activitate.
„În contextul actual al pandemiei, mediul economic nu mai reprezintă unul dintre principalii factori determinanți în sectorul de M&A în 2021, motiv pentru care România a devenit mai atractivă pentru investitorii de orice tip. De aceea, vedem cereri de consultanță din partea unor noi investitori care optează în contextul actual să investească în România datorită fragmentării ridicate a sectoarelor, care se reflectă în bariere de intrare reduse și oportunități sporite de diferențiere, asigurând pentru companii potențialul de a crea lideri de piață. Mai mult decât atât, climatul economic pozitiv din ultimii ani a dus la acumularea de resurse de către investitori, care pot fi acum folosite de către aceștia pentru a își finanța planurile de expansiune, investițiile în tehnologii noi și de a își dezvolta capabilități noi”, subliniază expertul KPMG.
Cei mai mulți investitori noi pe care avocații îi asistă și care sunt interesați, în acest moment, de piața de M&A din România sunt deopotrivă fonduri de investiții și antreprenori locali, companii internaționale și locale care doresc să valorifice oportunitățile existente pe piață. „În ceea ce privește proveniența acestora, nu am observat o concentrare într-un anumită arie geografică, în tranzacțiile în care suntem implicați existând investitori atât de pe plan local, cât și din Europa, Asia sau America”, menționează Laura Toncescu.
2021 a debutat în forță
Pentru echipa de M&A din cadrul KPMG, anul 2021 a debutat în forță. Mandatele cele mai importante pe care avocații le au în lucru vizează potențiale tranzacții în domenii ca: IT, energie, real-estate, lifestyle, FMCG și servicii financiare. Majoritatea tranzacțiilor au prețuri care depășesc valoarea de un milion și implică asistența specializată a tuturor echipelor din cadrul KPMG.
„Ne așteptăm ca tranzacțiile aflate în curs să se finalizeze în al doilea trimestru al anului. Totuși, având în vedere că piața de M&A este cunoscută pentru fluiditatea ei, datele de finalizare avute în vedere pentru fiecare proiect pot suferi modificări. Echipa de M&A colaborează în toate aceste proiecte cu celelalte echipe din KPMG Legal, care oferă consultanță specializată pentru sectorul aferent fiecărei tranzacții. Pentru că lucrăm în strânsă cooperare si cu echipele de specialisti din KPMG Tax, Advisory și Audit, putem furniza soluții mixte și complexe, adaptate nevoilor clienților”, explică Partenerul KPMG.
Laura Toncescu este de părere că cele mai mari provocări pentru anul 2021 vor fi nevoia de adaptare la condițiile impuse de pandemie și identificarea de soluții inovatoare pentru desfășurarea și planificarea tranzacțiilor (mai ales a negocierilor), menținerea de către societăți a unui cash flow constant care să le păstreze atractivitatea pentru investitori și contracararea incertitudinii macroeconomice care marchează piața la acest moment.
„În perioada următoare, factorul decisiv îl va avea experiența de afaceri a persoanelor din pozițiile cheie ale companiilor implicate în tranzacție, flexibilitatea acestora fiind esențială pentru desfășurarea și finalizarea tranzacțiilor. De asemenea, contextul actual oferă oportunități pentru investitori de a identifica achiziții avantajoase (afaceri aflate în dificultate cu potențial de relansare)”, nuanțează avocatul.
„Anul 2021 a început promițător pentru piața de M&A și cu așteptări mari în privința numărului de tranzacții ce urmează a fi încheiate pe parcursul anului. Cele mai active 4 industrii cu potențial de M&A rămân, la fel ca și anul trecut, sectorul tehnologic (IT), sectorul serviciilor de sănătate/farma, sectorul de energie și infrastructură și sectorul bunurilor de larg consum. Ne așteptăm ca sectorul IT să își păstreze statutul de „unicorn” al pieței de M&A, ca urmare a focusului din acest moment pe tehnologizarea accentuată a tuturor proceselor. De asemenea, ne așteptăm ca segmentul serviciilor de sănătate/farma să fie, în continuare, un domeniu de interes pentru investitori în contextul pandemiei Sars-CoV-2.”
Laura Toncescu, Partner KPMG, Head of KPMG Legal – Toncescu și Asociații
Proiectele anului 2020
Referitor la anul 2020, anul a debutat optimist pentru practica firmei de M&A, pe fondul unei creșteri accelerate atât a numărului de tranzacții din piață, cât și a celor în care societatea de avocatură KPMG Legal a fost direct implicată în anul 2019. După trei luni, însă, activitatea din piața a încetinit. Din fericire, niciunul dintre proiectele în care avocații erau implicați nu a fost oprit, ci mai degrabă negocierile au fost prelungite pe durate mai îndelungate, pentru ca principalii actori să poată analiza, în detaliu, contextul pieței și stabili un preț și condiții corespunzătoare.
„La fel ca majoritatea sectoarelor, piața de M&A a avut de suferit în primele două trimestre ale anului 2020, însă începând din al treilea trimestru, a început să urmeze o tendință ascendentă, investitorii căutând să achiziționeze companii performante, cu potențial financiar, dar și să beneficieze de oportunitățile apărute, achiziționând companii aflate în dificultate”, subliniază Laura Toncescu.
Echipele de specialiști din cadrul KPMG au fost implicate în foarte multe proiecte notabile. De exemplu, au asistat First Bank SA (fosta Piraeus Bank), în fuziunea cu Leumi Bank Romania. În acest mandat, avocații au acordat asistență pe întreg parcursul procesului de fuziune, dar și în relația cu Banca Națională a României. Aceasta a fost singura fuziune aprobată în sistemul bancar românesc pe perioada stării de urgență generate de pandemia Covid-19. Echipa de avocați implicată a fost, în principal, formată din patru membri – doi parteneri, un Managing Associate și un Associate.
KPMG Legal a asistat Next IT Invest SRL în achiziția unui pachet de părți sociale în compania Docbook SRL – singura companie din piața ce operează o platforma online de programare la doctori. În acest caz, echipa implicată a fost formată în principal din trei membri – un partener, un Managing Associate și un Associate.
De asemenea, avocații au oferit consultanță clientului Zarea SA, parte din grupul Schloss Wachenheim, unul dintre cei mai mari producători mondiali de vin spumant în achiziția unei companii locale ce opera sub brandul „Sânge de Taur”. Și în acest caz, echipa de avocați a fost, în principal, formata din trei membri – un partener, un Managing Associate și un Associate.
Un alt mandat a vizat asistarea clientului GetBack Recovery SRL în vânzarea unui portofoliu mixt cu o valoare nominala de 1.94 miliarde RON într-o tranzacție ce a implicat numeroase jurisdicții. Din echipa de avocați au făcut parte un partener, un Managing Associate și un Associate.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Clienți din toate zonele economice
„Am asistat în egală măsura fonduri, investitori strategici și antreprenori locali.
Din perspectiva mandatelor de asistență juridică la vânzare, am asistat în principal antreprenori locali, care la rândul lor nu au avut o preferință clara între cele două opțiuni: vânzare către fonduri sau investitori strategici. Din perspectiva mandatelor de asistență la cumpărare, am observat o ușoară scădere a interesului fondurilor de private-equity pentru achiziții în ultimele 3 trimestre ale anului 2020. Scopul lor fiind maximizarea profiturilor investitorilor, acestea au stat în expectativă, așteptând oportunități în piața care sa le permită obținerea unui randament cat mai ridicat. Printre clienții mari, putem enumera: GetBack Recovery SRL, Zarea SA, First Bank SA, Next IT Invest SRL, Alpha Bank Romania SA si Balneoclimaterica SA. Din păcate nu putem lista mai multe nume, acestea fiind protejate de clauza de confidențialitate inclusă în contractele de asistență juridică încheiate cu clienții noștri”, precizează Laura Toncescu.
De altfel, portofoliul de clienți al KPMG din sectorul de M&A este alimentat de un mix de factori. Printre cei mai importanți se numără reputația de firmei de avocatură, care pune la dispoziția clienților săi servicii de înalta calitate, o experienta de lucru plăcută și soluții integrate, beneficiind atât de resurse umane deosebite, cât și de resurse tehnologice de ultimă generație.
Un alt factor important care susține pipeline-ul de M&A este accesul la rețeaua KPMG Global Legal Services (GLS), rețea care cuprinde peste 2.700 de avocați din 80 jurisdicții și care facilitează accesul la proiecte transfrontaliere complexe.
În ceea ce privește numărul tranzacțiilor care vin de la alte case de avocatură din străinătate, neafiliate la rețeaua KPMG, acesta este destul de redus, KPMG Legal bucurându-se deja de o vizibilitate crescută datorită afilierii sale la o astfel de rețea. Profesioniștii firmei sunt în permanent contact cu cei mai mari investitori / jucători de pe piața de M&A, fiind prezenți în cele mai importante tranzacții din sectoare precum IT, serviciile financiare, producție și retail.
Dificultățile generate de pandemie nu au influențat major ratele orare KPMG Legal. Totuși, presiunea resimțită din partea clienților s-a materializat prin transmiterea unor propuneri de asistenta juridică în care consultanții au oferit o rată orară unică, la care a fost aplicat un discount, aceasta fiind aplicată indiferent de senioritatea avocaților implicați în proiecte (i.e. blended discounted hourly rate).
O echipă cu o vastă experiență
Echipa de M&A a KPMG Legal este una cu o vastă experiență, remarcându-se în unele dintre cele mai importante tranzacții din regiune.
În aria de Corporate și M&A, echipa este formată dintr-un partener coordonator, respectiv Laura Toncescu și un al doilea partener, Vlad Peligrad, ambii avocați cu experiență, menționați și recunoscuți inclusiv în faimoase publicații de specialitate în materie precum Legal 500 și IFLR. Alături de ei, din echipa de baza mai fac parte Dragos Iamandoiu, Managing Associate, Corina Roman, Managing Associate și Laurențiu Ciuciu, Senior Associate. În tranzactiile din domeniul serviciilor financiare sunt implicati in mod constant si Sebastian Olteanu, Partener, Cristina Rosu, Senior Managing Associate si Gunay Duagi, Senior Managing Associate.
Laura Toncescu are o experiență de peste 20 de ani în servicii juridice, cu focus pe M&A și sectorul financiar. În acest timp, Laura a coordonat proiecte complexe ce au implicat echipe mari și comunicare profesională cu diferite autorități relevante (de exemplu, a fost coordonatorul proiectului în care General Electric a înființat printr-un joint-venture o bancă in România etc.).
Printre cele mai relevante proiecte recente de M&A se numără următoarele: asistarea JC Flowers și First Bank în procesul de fuziune între First Bank SA (fosta Piraeus Bank SA) și Leumi Bank Romania SA în timpul pandemiei COVID 19 (singura fuziune bancară aprobată în această perioadă), restructurarea unuia dintre cele mai mari grupuri FS din România în perioada pandemiei implicând colaborarea cu mai multe autorități și obținerea consimțământului de la un număr mare de clienți; asistență complexa în timpul vânzării activității unei entități de recuperare a datoriilor.
Laura a primit o serie de premii și a fost recomandată de unele dintre cele mai prestigioase publicații interne și internaționale (Legal 500, Chambers Europe, Chambers & Partners, PLC Which Lawyer, Premiul pentru cea mai mare tranzacție în FS de către Ziarul Financiar etc.).
Vlad Peligrad are o experiența vastă în cadrul tranzacțiilor de fuziuni si achiziții atât pentru cumpărători cât și pentru vânzători in diverse domenii, inclusiv piața imobiliară, servicii de telecomunicații sau centre comerciale. Printre ele se numără asistența acordată Credit Suisse în legătură cu finanțarea unui proiect de reabilitare a drumurilor naționale - două facilitați de cumpărare bilete la ordin în valoare de 140 de milioane de euro și 122 milioane de euro încheiate cu una din principalele companii de construcții de drumuri din România, asistenta acordata Immofinanz AG în legătura cu achiziția Adama Holding, unul dintre cele mai mari portofolii imobiliare din regiune, cu proiecte in Romania, Moldova, Turcia, Ucraina si Croația și asistarea IGD în legătură cu achiziționarea portofoliului Winmarkt constând în 17 centre comerciale din Romania cu o valoare de peste 180 de milioane de euro.
Dragos Iamandoiu este specializat în fuziuni și achiziții și, de asemenea, în proiecte corporative și comerciale. El a fost implicat în numeroase tranzacții semnificative de M&A pe piața românească în diverse industrii (inclusiv pentru investitori internaționali și locali de renume), reprezentând atât cumpărători, cât și vânzători în timpul proceselor complexe de due diligence, negociere și semnare a documentelor necesare realizării tranzacțiilor și a implementării acestora.
Experiența sa extinsă în fuziuni și achiziții include următoarele proiecte recente: asistență acordată unuia dintre principalii jucători pe piața locală de retail în preluarea unei rețele locale de magazine și în realizarea unui parteneriat cu cea mai mare companie de energie din sud-estul Europei și unicul producător de petrol și gaze din România prin care retailerul francez deschide magazine de proximitate in benzinăriile deținute de acesta, precum și asistență acordată unui lider mondial in tehnologia cailor ferate, oțelurilor de unelte și profilelor speciale în achiziția pachetului majoritar de acțiuni al unuia dintre principalii producători locali de traverse de cale ferată.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1152 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...