ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații NNDKP spun că tranzacțiile locale sindicalizate vor crește atât ca număr, cât și ca dimensiune, marcând în mod lent, dar sigur, apariția unei veritabile piețe locale de împrumuturi de acest tip. Valentin Voinescu, Partner: Suntem doar la începutul acestui trend al finanțărilor sindicalizate pentru proiecte ESG, pe care îl vedem urcând substanțial în următorii 5 ani. Vorbim de o reală separare a clienților băncilor în clienți cu rating ridicat în ESG și restul, aspect care ne așteptăm să aibă consecințe formidabile

26 Septembrie 2021   |   Ștefania Enache

Avocatul NNDKP a explicat pentru BizLawyer modalitatea în care se face negocierea unui sindicalizat din perspectiva finanțatorilor.

 
 
Avocații Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) au sesizat, în ultima perioadă, un apetit crescut pentru finanțare. Atunci când decid să susțină anumite proiecte, finanțatorii se uită, în primul rând, la contextul macro, apoi la industrie și, ulterior, în mod specific, la performanța companiei și capacitatea acesteia de a genera, pe termen mediu și lung, în mod sustenabil, atât profit cât și un excedent de lichiditate, care să asigure rambursarea, dar și un anumit nivel de rezistență la șocurile inerente ciclurilor economice.

Valentin Voinescu, Partner NNDKP în practica de Banking & Finance, subliniază faptul că întotdeauna creditul trebuie să „stea în picioare” singur - adică să rezulte clar de unde va fi plătit din activitatea operațională de bază a companiei - garanțiile fiind o chestiune separată, subsecventă.


„Este irelevant dacă ai un trecut bun (adică bunuri de adus în garanție și un activ net pozitiv la momentul actual) dacă nu demonstrezi că ai și un viitor (capacitatea de a genera în continuare valoare adăugată). Viitorul este mult mai important și modul în care te prezinți ca și companie este crucial, un aspect pe care toți antreprenorii trebuie să îl aibă în minte când merg la bancă, respectiv cum se “vând”, cum își prezintă perspectivele. În acest stadiu al proiectului, avocații ajută la două elemente importante: structurarea tranzacției (ca un suport pentru bancherul principal care este arhitectul) și efectuarea unor verificări preliminare esențiale (un proces de due-diligence incipient)”, detaliază avocatul.

Peste peste 20 proiecte de finanțare locale și internaționale

În ultimii doi-trei ani, în ciuda turbulențelor existente în economie, echipa NNDKP a lucrat la structurarea și execuția unor tranzacții importante. Printre acestea, trebuie amintite: finanțarea grupului Ameropa de 324 de milioane de euro, finanțarea grupului Carmistin de 90 de milioane de euro, finanțarea Aaylex de peste 20 de milioane de euro pentru achiziția Banvit, filiala gigantului BRF, finanțarea Globalworth în legătură cu proiecte imobiliare de peste 100 de milioane de euro.




„Noi asistăm de regulă băncile, dar avem proiecte importante și de partea companiilor, în special dacă au nevoi complexe de finanțare. În acești ultimi 2-3 ani, am asistat în peste 20 proiecte de finanțare locale și internaționale cu o valoare totală substanțial mai mare de un miliard de euro”, explică avocatul.

În plus, profesioniștii NNDKP sunt implicați în mai multe inițiative și proiecte de anvergură de tip ESG. „Am dori să punctăm că suntem doar la începutul acestui trend al finanțărilor sindicalizate pentru proiecte ESG, pe care îl vedem urcând substanțial în următorii 5 ani. Vorbim aici de continuarea emisiunilor de tip “green bonds” dar, mai important, de o reală separare a clienților băncilor în clienți cu rating ridicat în ESG și restul, aspect care ne așteptăm să aibă consecințe formidabile (costul finanțării, provizioane, ponderarea efectului de levier, apetit de risc, cerințe de capitalizare și rata de discount în calculul DCF etc)”, punctează expertul.
De altfel, interesul finanțatorilor pentru acest tip de proiecte crește zi de zi.

Valentin Voinescu
menționează faptul că, în aceste cazuri, nu se poate vorbi neapărat de un tip de finanțare, ci mai degrabă despre o combinație, respectiv tendința de finanțare preferențială a clienților cu rating ridicat pe zona ESG (pentru că au un profil de risc mai scăzut pe termen lung din această perspectivă, față de un client care va suferi in 10-15 ani întregul impact al nealinierii cu standardele ESG), finanțarea clienților mari pentru tranziția la un rating ESG ridicat și finanțarea proiectelor cu impact ridicat în zona ESG (infrastructură, energie verde etc).

„Creditele de valoare foarte ridicată sunt de regulă adresate unui număr foarte restrâns de jucători pentru că, independent de componenta ESG, cash flow-ul clientului trebuie să susțină un nivel ridicat în valoare absolută al serviciului datoriei; niciun credit nu se poate acorda doar pentru că susține idealuri importante sociale, el trebuie să fie sustenabil din activitatea operațională a companiei. Sunt probabil mai puțin de 100 de companii care pot în mod real să ridice mai mult de 100 de milioane de euro împrumut în acest scop (mă refer la zona pur privată, probabil că am vorbi de mai multe dacă cele de stat ar fi profitabile și administrate eficient, mai ales în contextul în care tranziția spre respectarea standardelor ESG are un impact important în zona companiilor de stat) ”, precizează Partenerul NNDKP.


Despre negocierea unui credit sindicalizat

Avocatul NNDKP a explicat modalitatea în care se face negocierea unui sindicalizat din perspectiva finanțatorilor. Un astfel de proiect pleacă de la o companie cu nevoi complexe de finanțare, care atât prin dimensiunea finanțării, cât și prin diversitatea de obiective urmărite și structurile avute în vedere, necesită o soluție complexă.

Într-o astfel de situație intervine o instituție financiară cu experiența necesară pentru a coordona acest proces cu sistemul bancar și care își asumă rolul de aranjor. Acest aranjor lucrează în strânsă colaborare cu o firmă de avocatură (n.r., consultanții juridici) pentru a pune la punct documentația tranzacției, într-o formă adecvată pentru bănci. De regulă, sunt urmărite standardele Loan Market Association. În plus, documentația tranzacției trebuie să respecte structura și interesele comerciale ale companiei.

Fiecare dintre băncile participante poate avea strict rolul de împrumutător, împreună cu celelalte, dar de multe ori instituțiile de credit își asumă și alte atribuții în cadrul sindicatului – agent al facilității de credit, agent de garanții, co-aranjor etc.


Dintre finanțările în care s-a implicat, avocatului îi este destul de greu să nominalizeze un singur proiect ca fiind cel mai interesant și cel mai complex, majoritatea mandatelor instrumentate de NNDKP fiind din linia întâi a economiei. „În mod special, aș menționa în 2020 finanțarea grupului Carmistin, un grup local, pentru că sunt multe elemente de dificultate suprapuse în acest proiect. Împreună cu BCR, ca lider al băncilor (NNDKP oferind asistență juridică sindicatului de bănci implicat în tranzacție) și consultanții financiari de la PCF Investment Banking care au asistat compania, am reușit, în plină pandemie, să structurăm și să livrăm o finanțare de peste 90 de milioane de euro pentru un grup de 20 de companii. Proiectul a fost deosebit de complex pentru că practic întreg grupul și-a optimizat atât structura de companii cât și modul în care se finanțează, aspect care pe termen lung sunt convins va fi extrem de benefic pentru ei”, subliniază Valentin Voinescu.

În ceea ce privește tendințele care se vor înregistra în acest sector anul viitor, consultantului îi este dificil să facă precizări specifice. „Dar pe termen mediu și lung este rezonabil să ne așteptăm că PIB-ul României va continua să crească la o rată medie superioară mediei UE, iar nivelul de intermediere financiară (cel mai scăzut din UE la acest moment) va crește, pentru că pornim de la o bază foarte scăzută, astfel încât tranzacțiile locale sindicalizate vor crește atât ca număr, cât și ca dimensiune, marcând în mod lent, dar sigur, apariția unei veritabile piețe locale de împrumuturi sindicalizate. Putem spune că am fost pionerii acestui domeniu, de acum mai bine de 15 ani, iar acum vom face tot ce putem pentru a susține o piață mult mai matură, de care vor beneficia toate companiile mari românești”, a conchis avocatul intervievat de BizLawyer.



 
Citește pe In-house Legal Romania:

→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Roxana Buture, Legal Manager Nestlé Romania: Consider că frumusețea Nestlé constă în diversitate. Mai multe categorii de produse, mai multe modele de business aduc mai multă complexitate juridică, ceea ce ne ține antrenați și mereu pregătiți pentru orice provocare

 
→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Alex Potlog, Legal Director AbbVie pentru UK și Irlanda: Experiența mea în industria farma a însemnat colaborarea cu oameni extrem de inteligenți și talentați, pentru care prioritatea o reprezintă pacienții. Am văzut o industrie acționând proactiv la nivel global, demonstrând viziune și curaj, angajată la toate palierele societății și contribuind semnificativ la efortul colectiv de a depăși această situație dificilă
 
→   De vorbă cu unul dintre cei mai experimentați profesioniști ai Dreptului, inclus de Legal 500 pe lista celor mai influenți General Counsels din Europa Centrală și de Est | Radu Culic, Head of Legal la Roche România: Cheia de boltă este mentalitatea membrilor echipei juridice pe care o coordonez. Noi spunem „da, este posibil dacă...” și nu, „nu se poate pentru că...”


 
→   Provocările unei fuziuni în industria farma, gestionată integral de juriștii interni ai companiei. Cum a lucrat echipa condusă de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net în proiectul integrării unui lanț regional de farmacii




→   Meet the Professionals | Elena Iacob, Head of Legal and Compliance - Alliance Healthcare: Prețuiesc oamenii, în toate reușitele ei au un rol esențial. Performanța nu este doar despre rezultate, cifre, ci și despre spiritul echipei, interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Avocatul intern nu mai este doar un consultant, el a devenit un un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie
 



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1022 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...