ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Semnătura electronică și serviciile de încredere: ce schimbă Legea 214 ̸ 2024

21 Octombrie 2024   |   Monica Stătescu (partener), Simona Ungureanu (senior associate), Daria Olteanu (associate) - Filip & Company

Începând din data de 8 octombrie 2024, au fost abrogate multiplele acte normative cu privire la acest subiect și toate normele aplicabile în acest domeniu au fost reunite într-un singur act legislativ, care creează un cadru juridic general și predictibil al utilizării fiecărui tip de semnătura electronică – Legea privind semnătura electronică.

 
 
În era digitalizării, birocrația tradițională face loc soluțiilor moderne, iar semnătura electronică devine un element esențial pentru tot mai mulți dintre noi. Fie că vorbim despre sistemul e-Factura, semnarea la distanță a unui contract sau depunerea unei cereri online către autorități, acest instrument a trecut rapid de la „opțiune” la „necesitate” în multe domenii.

La data de 8 iulie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 214/2014 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale şi prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea („Legea privind semnatura electronică”), care devine noul cadru legislativ în ceea ce privește utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere, începând din data de 8 octombrie 2024.


De ce era necesară această reformă?

Noua Lege privind semnatura electronică este mult așteptată, având în vedere că anterior în Romania exista un cadru legislativ depășit de progresul tehnic pe acest subiect (i.e. Legea nr. 455/ 2001 privind semnătura electronică și Legea nr. 451/ 2004 privind marca temporală), pe alocuri incoerent și nealiniat la regulile și principiile reglementate de Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE („Regulamentul eIDAS”). Vechea legislație privind semnătura electronică în România a prezentat diverse neajunsuri care au creat confuzii în practică, cum ar fi lipsa de claritate în reglementări și diverse necorelări între legislația primară și secundară.

Deși semnăturile electronice calificate sunt recunoscute și au aceeași forță probantă precum semnăturile olografe, în practică de multe ori se preferă semnarea olografă sau electronică a documentelor și trimiterea lor prin e-mail, în format scanat (documentul semnat olograf) sau în format electronic (documentul semnat electronic), fără a circula și originalele înscrisurilor semnate olograf. Această practică s-a răspândit datorită comodității, dar este important de subliniat că doar documentul în formă electronică semnat electronic are forța probantă a înscrisului sub semnatură privată, iar nu și documentul semnat electronic printat și ulterior scanat sau documentul semnat olograf ulterior scanat, care nu are aceeași valoare juridică precum unul original. În practică, deși minoritară, a fost exprimată și opinia că documentul procesual (e.g. acțiunea, întampinarea) semnat electronic și printat de personalul instanței pentru depunerea la dosarul fizic al instanței ar fi un înscris nesemnat, în absența însoțirii acestuia de dovada existenței certificatului calificat al semnatarului înscrisului. Credem că este cel puțin discutabilă (dacă nu chiar criticabilă) această opinie.

Referindu-ne în general la înscrisurile semnate electronic și printate (nu doar la documentele procesuale) sau la print-ul documentului semnat olograf care ulterior a fost scanat, considerăm că acestea sunt copii ce pot produce efecte depline dacă sunt semnate pentru conformitate cu originalul, iar în caz contrar pot fi  considerate cel putin începuturi de dovadă scrisă, care pot fi completate cu alte probe pentru efect probant deplin, cum ar fi un suport informatic pe care sa fie depus la dosarul cauzei înscrisul ce poartă semnatura electronică (memory stick etc.). Este esențial ca părțile să fie conștiente de aceste limitări și să opteze pentru variante de semnare care asigură validitatea, siguranța și facilitatea probării tranzacțiilor.

Începând din data de 8 octombrie 2024, au fost abrogate multiplele acte normative cu privire la acest subiect și toate normele aplicabile în acest domeniu au fost reunite într-un singur act legislativ, care creează un cadru juridic general și predictibil al utilizării fiecărui tip de semnătura electronică – Legea privind semnătura electronică.
 
Noutăți și modificări importante

Noua lege stabilește principii directoare privind efectele juridice generale ale fiecărui tip de semnătură electronică (semnătura electronică calificată, semnătura electronică avansată şi semnătura electronică simplă).

În primul rând, noua lege aduce în discuție conceptul de semnătură electronică simplă, care nu este definit în Regulamentul eIDAS. Potrivit Legii privind semnătura electronică, semnătura electronică simplă reprezintă acea semnătură electronică ale cărei elemente nu îndeplinesc cel puțin una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o semnătură electronică avansată conform normelor relevante din Regulamentul eIDAS.

Până în prezent, existau dubii cu privire la efectele juridice produse de semnăturile electronice care nu respectau cerințele de încredere prevăzute de Regulamentul eIDAS, în special cu privire la efectele juridice produse față de terți. Acum, însă, se clarifică lucrurile: toate tipurile de semnături electronice produc efecte juridice și pot fi utilizate ca mijloace de probă în fața instanțelor de judecată. Credem că această noutate legislativă este bine-venită, cu atât mai mult cu cât acest tip de semnături sunt folosite frecvent în practică.

Tipuri de semnătură electronică și efectele juridice

Cum anticipam mai sus, obiectivul principal al Legii privind semnătura electronică este de a institui un cadru juridic general și previzibil pentru utilizarea fiecărui tip de semnătură electronică (calificată, avansată și simplă) și de a aduce clarificări referitor la efectele juridice ale acestor tipuri de semnături, după cum urmează:
(i)    Semnătura electronică calificată este echivalentă semnăturii olografe din perspectiva efectelor juridice produse, iar documentul electronic semnat cu acest tip de semnătură este asimilat înscrisului sub semnătură privată (nefiind, deci, modificări substanțiale față de Legea 455/2001 privind semnătura electronică, legea abrogată de noul act legislativ); mai mult, în măsura în care documentul electronic este emis de către o autoritate sau instituție publică sau de către o persoană în exercitarea sau în limitele atribuțiilor sale de putere publică, și este semnat cu semnătură electronica calificată sau care are aplicat un sigiliu electronic, documentul este asimilat unui înscris autentic (spre exemplu, documentele eliberate pe cale electronica de Registrul Comertului).

(ii)    Semnătura electronică avansată produce aceleaşi efecte juridice precum un înscris semnat cu o semnătură olografă, în anumite condiții stricte:

a)    Prezintă elemente de veridicitate: documentul trebuie să fie semnat cu o semnătură electronică avansată creată folosind un certificat emis de o autoritate sau o instituție publică din România, ori de un prestator de servicii de încredere calificat;
b)    Recunoașterea documentului: documentul electronic este recunoscut de cel căruia îi este opus;
c)    Acordul părților: părţile sunt de acord că semnătura electronică avansată va avea aceleași efectele unei semnături olografe. Acest acord va fi cuprins într-un document distinct semnat cu semnătură olografă sau cu semnătură electronică calificată. De notat o excepție importantă – dacă ambele părţi sunt profesionişti, acordul poate fi cuprins într-un document semnat cu semnatură avansată.

(iii)    Semnătura electronică simplă, produce aceleaşi efecte juridice ca un înscris semnat cu o semnătură olografă, numai în următoarele cazuri:

d)    Acte de mică valoare: se aplică în cazul actelor patrimoniale, cu o valoare mai mică de jumătate din salariul minim brut pe economie la data semnării;
e)    Actul este recunoscut: documentul electronic este recunoscut de cel căruia îi este opus;
f)    Părțile sunt de acord: părţile care sunt în mod necesar profesioniști sunt de acord că semnătura electronică simplă va avea aceleași efecte ca o semnătură olografă. Astfel, nu se permite persoanelor fizice neprofesioniste să fie de acord sa confere alte efecte juridice semnăturii electronice simple.

Se poate observa că noua legislație permite o mai bună adaptare la relațiile comerciale B2B, facilitând acorduri între părți cu privire la efectele juridice ale semnăturilor electronice. Deși legea extinde tipurile de semnături care produc efecte juridice, utilizarea lor rămâne condiționată de acordul părților și de recunoașterea reciprocă, ceea ce face ca validitatea acestora să depindă de cocontractant. În acest context, semnătura calificată este cea mai sigură opțiune, oferind cele mai înalte garanții de securitate, validitatea ei nedepinzând de recunoasterea celeilalte părți. În prezent, în România există o listă restrânsă de prestatori autorizați care oferă acest tip de semnătură.

Printre alte noutăți legislative aduse de Legea privind semnătura electronică, regăsim reglementări privind sistemele electronice închise, condițiile aplicabile prestării serviciilor de încredere şi atribuţiile autorităţilor şi instituțiilor publice în domeniul prestării serviciilor de încredere și recunoașterea certificatelor eliberate de prestatorii de servicii de încredere străini.

Concluzionând, credem că noul act legislativ reprezintă un pas important în dezideratul de modernizare și simplificare a reglementărilor privind semnătura electronică și serviciile de încredere în România. Aceasta aliniază legislația națională la standardele europene, asigurând un cadru juridic unificat și clar pentru utilizarea diferitelor tipuri de semnături electronice. Rămâne de văzut cum se va adapta mediul de afaceri la aceste reglementări, dar este de așteptat ca acest cadru să faciliteze tranzacțiile electronice și să crească încrederea în serviciile digitale.

Avantaje și dezavantaje privind utilizarea semnăturii electronice

Într-o eră a digitalizării accelerate, semnătura electronică a devenit o soluție din ce în ce mai populară pentru încheierea tranzacțiilor, mai ales acum, când semnarea tranzactiilor la distanță a devenit tot mai comuna, în special în cazul proceselor internaționale. În masura în care folosim semnături electronice, încheierea contractelor a devenit mult mai simplă, prin intermediul unui singur click, eliminând astfel nevoia de a transporta documentele originale prin curier sau deplasarea semnatarilor pentru semnare.

De asemenea, platformele de semnătură electronică securizate oferă un nivel înalt de trasabilitate, ceea ce îmbunătățește transparența procesului, iar documentele pot fi stocate electronic, fără a ocupa spațiu fizic. Totuși, există și anumite dezavantaje de luat în calcul. Problemele tehnice pot întârzia strângerea semnăturilor sau accesul la documente, complicând astfel procesul tranzacțional. De asemenea, utilizarea unor platforme diferite de către părți poate duce la probleme de compatibilitate sau recunoaștere a semnăturilor, motiv pentru care este necesară verificarea prealabilă a provenienței semnăturilor și compatibilitatea acestora.
 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 150 / 9093
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
    Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
    Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
    Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...