Noi măsuri de sprijin guvernamental pentru angajați și angajatori în contextul COVID-19
17 August 2020 Beatrice Bealcu, Associate - Voicu & Filipescu
Ordonanța de urgență nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă
| |
|
Beatrice Bealcu, Associate - Voicu & Filipescu |
Kurzarbeit și măsuri pentru ucenici și zilieri
Ordonanța de urgență nr. 132/2020 (”OUG nr. 132/2020”) reglementează pentru prima dată în legislația națională regimul de muncă Kurzarbeit („short-time work”), model folosit în Germania în contextul pandemiei de COVID-19, constând în reducerea timpului de lucru pentru a evita necesitatea concedierii salariaților afectați. OUG 132/2020 mai include măsuri pentru ucenici, muncitori sezonieri și sprijin financiar pentru angajatorii ai căror angajați lucrează în regim de telemuncă.
Astfel, printre măsurile adoptate se numără:
→ posibilitatea angajatorului de a reduce timpul de muncă a salariaţilor cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă;
→ indemnizarea salariaților afectați de măsura reducerii timpului de muncă;
→ decontarea unei părţi din salariul acordat de către angajator salariaților având contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni;
→ acordarea unui sprijin financiar angajatorilor în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.
Prevederile OUG nr. 132/2020 nu se aplică următoarelor categorii de angajatori:
→ instituţii publice, astfel cum sunt acestea definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale;
→ angajatorii care se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate, potrivit legii;
→ angajatorii care sunt înregistraţi în jurisdicţii necooperante în scopuri fiscale.
Reducerea timpului de muncă a salariaţilor de către angajatori
Angajatorii, în cazul reducerii temporare a activității, au posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaţilor cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă, astfel:
→ reducerea timpului de muncă se realizează cu informarea și consultarea sindicatului, a reprezentanților salariaților ori a salariaților, după caz;
→ reducerea timpului de muncă se stabilește de către angajator, prin decizie, pentru o perioadă de cel puțin 5 zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligația de stabilire a programului de lucru pentru întreaga lună. Decizia se comunică salariatului cu cel puțin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii şi se transmite în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia;
→ pe perioada aplicării măsurii reducerii timpului de muncă se interzic (i) angajarea de personal pentru prestarea unor activităţi identice ori similare cu cele prestate de către salariaţii al căror timp de muncă a fost redus, precum şi subcontractarea de activităţi desfăşurate de salariaţii al căror timp de muncă a fost redus, (ii) efectuarea muncii suplimentare la același angajator de către salariaţii al căror timp de muncă a fost redus, (iii) inițierea de concedieri colective în lunile în care se aplică măsura reducerii timpului de muncă.
Pentru a dispune măsura reducerii timpului de muncă și pentru a solicita decontarea indemnizației, angajatorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
→ măsura afectează cel puțin 10% din numărul de salariați ai unității;
→ reducerea activităţii este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară aplicării măsurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel puţin 10% faţă de luna similară din anul anterior.
Primirea la muncă sau prestarea oricărui alt tip de muncă, inclusiv în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu în interesul angajatorului, a unuia sau a mai multor salariaţi, în afara programului de lucru stabilit în umra aplicării măsurii reducerii timpului de muncă constituie contravenţie, angajatorul fiind sancționat cu amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană astfel identificată, fără a depăşi valoarea cumulată de 200.000 lei.
Indemnizația aferentă măsurii reducerii timpului de muncă
Salariaţii afectaţi de măsura reducerii timpului de muncă beneficiază de o indemnizaţie de 75% din diferenţa dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă şi salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
Indemnizaţia va fi suportată de angajator şi se va achita la data plăţii salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Procedura de decontare a sumelor, precum şi perioada de aplicare a măsurii reducerii timpului de muncă se vor stabili prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 de zile de la intrarea în vigoare a OUG nr. 132/2020.
Angajatorii datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă pentru perioada în care se aplică măsura reducerii timpului de muncă atât pentru drepturile salariale aferente timpului de muncă lucrat, cât şi pentru indemnizaţie care constituie stagiu asimilat în sistemul asigurărilor pentru şomaj.
Decontarea unei părți din salariul acordat salariaților având contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni La alegerea angajatorului, pentru angajaţii care încheie contracte individuale de muncă pe perioadă determinată de până la 3 luni, se asigură decontarea unei părţi din salariul acordat acestora, reprezentând 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate în aceste locuri de muncă, pentru o perioadă de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Măsura se aplică până la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioadă de 3 luni.
Astfel, angajatorul va plăti integral contravaloarea muncii salariatului, urmând a solicita Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (”ANOFM”) decontarea sumei reprezentând procentul de 41,5%. Decontarea din bugetul asigurărilor pentru șomaj se va efectua în termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii în acest sens, în baza unei proceduri ce va fi aprobată prin hotărâre de Guvern.
Sprijin financiar în contextul telemuncii
Pentru desfăşurarea activităţii în regim de telemuncă, se acordă, o singură dată, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar în valoare de 2.500 lei în scopul achiziţionării de pachete de bunuri şi servicii tehnologice necesare desfăşurării activităţii în regim de telemuncă.
Sprijinul financiar se acordă, în ordinea depunerii solicitărilor, până la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurărilor de şomaj, prin ANOFM, în limita fondurilor alocate cu această destinaţie, angajatorilor, pentru angajaţii care au lucrat în regim de telemuncă în perioada stării de urgenţă pentru cel puţin 15 zile lucrătoare. Angajatorul are obligația ca în termen de 30 de zile de la acordarea sprijinului financiar, să transmită ANOFM documente justificative referitoare la achiziția bunurilor, în caz contrar, acesta va fi obligat la restituirea integrală a sumei acordate.
Categoriile de bunuri ce pot fi achiziționate și modalitatea de acordare a sprijinului financiar vor fi stabilite prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale în termen de 10 zile de la publicarea OUG nr. 132/2020.
Publicarea în Monitorul Oficial al României și intrarea in vigoare
Ordonanța de urgență nr. 132/2020 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 720 din data de 10 august 2020, în vigoare de la data publicării.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9202 / 10169 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Wolf Theiss a asistat Rheinmetall în legătură cu semnarea unui acord de înființare a unui joint venture cu Pirochim Victoria
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





