ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modernizarea Legii societăților 31 ̸ 1990

06 Decembrie 2024   |   Denis Jignea, Senior Associate - CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații

Deși legiferarea mijloacelor virtuale prin acest proiect legislativ ar fi trebuit să aducă dinamism și să eficientizeze mecanismele prin care acționarii pot ține și vota în AGA, considerăm că legiuitorul a tratat aceste modificări într-o manieră care lasă loc de neclaritate și naște multe întrebări.

 
 
Un proiect de modificare a Legii societăților nr. 31/1990 a fost promulgat de către Președinte în data de 02.12.2024 și urmează să fie publicat în Monitorul Oficial, după ce anterior a fost adoptat de ambele camere ale Parlamentului.

Înțelegem că legiuitorul încearcă prin acest proiect legislativ să aducă câteva elemente de modernizare și digitalizare a adunărilor generale în cadrul Legii societăților. Reamintim că, în România, a mai avut loc o digitalizare temporară a adunărilor generale pe perioada pandemică Covid-19, ce a fost reglementată de OUG nr. 62/2020 pentru adoptarea unor măsuri în domeniul societăților.

Proiectul legislativ aduce următoarele schimbări:

(1)      Digitalizarea adunărilor generale:


Proiectul introduce opțiunea de a organiza AGA în sistem hibrid (fizic și virtual), respectiv de a participa și vota fie fizic, fie prin mijloace electronice la distanță (denumite generic ”mijloace virtuale”), cu respectarea unor cerințe:

§   Actul constitutiv prevede posibilitatea organizării AGA și prin mijloace virtuale sau acționarii/asociații decid (cu majoritatea relevantă) să organizeze AGA și prin mijloace virtuale;

§   Convocatorul AGA conține toate informațiile necesare pentru participarea acționarilor/asociaților la AGA organizată și care se va ține în mod virtual;

§   Sunt asigurate condițiile tehnice care să permită exercitarea drepturilor acționarilor/asociaților (e.g. identificarea participanților, (re)transmiterea neîntreruptă a deliberărilor, participarea efectivă și activă, exprimarea drepturilor de vot în mod corect și transparent).

Analizând textul proiectului de lege, considerăm că acesta are numeroase lacune și generează neclarități în privința unor situații precum: ce se întâmplă dacă actul constitutiv nu prevede organizarea AGA prin mijloace virtuale? În această situație, poate administratorul să decidă în mod discreționar această modalitate de organizare a AGA? sau, pentru a putea uzita de această modalitate, acționarii/ asociații cu majoritatea de vot relevantă vor fi trebuit să fi decis în prealabil modificarea actului constitutiv instituind posibilitatea de vot în AGA prin mijloace virtuale, în anticiparea unor AGA viitoare?

(2)      Semnătura electronică

Proiectul introduce alternativa de semnare a hotărârilor adunărilor generale fie olograf, fie cu semnătură electronică.

Interpretând aceste prevederi, înțelegem că semnarea în sistem hibrid a hotărârilor AGA (olograf și cu semnătură electronică) nu este o opțiune cu care să fie de acord legiuitorul în acest moment.

(3)      Extinderea atribuțiilor Consiliului de Administrație

Acționarii vor putea delega consiliului de administrație înființarea și desființarea sediilor secundare.

De asemenea, proiectul de lege propune dreptul consiliul de administrație: (i) de a modifica convocatorul, după momentul publicării acestuia, în termen de cel mult 15 zile de la momentul publicării acestuia și (ii) de a completa ordinea de zi a adunării generale (separat de acest drept rezervat anterior acționarilor).

(4)      Eliminarea mențiunilor privind beneficiarii reali din actul constitutiv

Obligativitatea de a menționa datele despre beneficiarii reali în actul constitutiv este eliminată.

Deși legiferarea mijloacelor virtuale prin acest proiect legislativ ar fi trebuit să aducă dinamism și să eficientizeze mecanismele prin care acționarii pot ține și vota în AGA, considerăm că legiuitorul a tratat aceste modificări într-o manieră care lasă loc de neclaritate și naște multe întrebări.


Av. Denis Jignea
este Senior Associate în cadrul biroului CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații. Cu o experiență vastă în domeniul juridic, și-a dezvoltat calificările-cheie oferind consultanță companiilor din diverse industrii, precum dreptul corporativ și comercial, M&A, cu expertiză specifică în sectoarele imobiliar, energie, construcții, infrastructură, retail și tehnologie.

CEE Attorneys/Boanță, Gîdei și Asociații este o societate de avocați cu expertiză și practică diversificată care oferă asistență juridică în toate domeniile dreptului afacerilor, cu precădere în tranzacții imobiliare, drept corporatist/M&A, drept bancar și finanțări, IT/tehnologie, litigii comerciale.


Din 2016 Boanță, Gîdei și Asociații este parte integrantă a CEE Attorneys, firmă internațională de avocatură cu peste 100 avocați în opt jurisdicții din Europa Centrală și birouri asociate în Asia, USA prin intermediul rețelei Interact Law.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 27 / 9092
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
    Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...