ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hărțuirea digitală: Cum pot angajatorii să gestioneze comportamentele neadecvate în medii de lucru hybrid sau remote?

26 Iunie 2025   |   Andrada Popescu (Managing Associate_ - Kinstellar

Hărțuirea digitală, cunoscută și sub denumirea de cyberbullying, se referă la orice formă de comportament agresiv, intimidant sau abuziv desfășurat prin intermediul tehnologiilor digitale – e-mail-uri, mesaje instant, rețele de socializare.

 
 

Într-o lume în care granițele dintre biroul fizic și cel virtual se estompează, angajatorii se confruntă cu o provocare nouă și complexă: hărțuirea digitală. De la mesaje pasiv-agresive într-un chat de echipă, la o glumă nepotrivită pe o platformă internă, formele subtile de hărțuire pot avea consecințe grave asupra sănătății emoționale a salariaților și a climatului organizațional.

Cum pot angajatorii să gestioneze și să prevină aceste situații astfel încât să protejeze atât salariații, cât și reputația companiei?

 

Un nou tip de provocare: Ce este hărțuirea digitală?

Hărțuirea digitală, cunoscută și sub denumirea de cyberbullying, se referă la orice formă de comportament agresiv, intimidant sau abuziv desfășurat prin intermediul tehnologiilor digitale – e-mail-uri, mesaje instant, rețele de socializare. Aceasta poate include:

       -       mesaje de intimidare transmise prin e-mail sau mesaje instant (e.g. Whatsapp);

       -       postări defăimătoare pe rețelele sociale sau pe rețelele interne;

       -       excluderea deliberată a unui coleg din grupurile de comunicare;

       -       distribuirea unor imagini compromițătoare fără consimțământ sau glume ofensatoare.

Într-un mediu de lucru virtual, există riscul ca aceste comportamente să fie considerate inofensive și, prin urmare, ignorate. Cu toate acestea, consecințele pentru victimă sunt în continuare la fel de reale ca în cazul oricărui alt tip de hărțuire.

 

Care sunt obligațiile legale ale angajatorilor?

În România, conceptul de hărțuirea digitală la locul de muncă nu este prevăzut în legislație. Cu toate acestea, legislația muncii impune obligații generale și extensive pentru angajatori de a asigura un mediu de lucru sigur și fără discriminare sau hărțuire prin acțiuni precum: implementarea unor politici și desfășurarea de training-uri și sesiuni de comunicare periodice. În lipsa unor mențiuni exprese în acest sens, se poate considera că aceste obligații sunt aplicabile atât în spațiul de lucru tradițional, cât și în cel digital.

Prin urmare, ignorarea de către angajatori a acestor prevederi legale poate atrage consecințe juridice precum:

       -       sancțiuni din partea autorităților competente;

       -       plângeri din partea salariaților către autoritățile competente sau către instanțele de judecată;

       -       prejudicii de imagine care pot afecta reputația angajatorului.

 

Cum pot angajatorii să prevină și să gestioneze hărțuirea digitală?

Pentru a proteja angajații și a menține un mediu de lucru sănătos, angajatorii trebuie să adopte măsuri clare pentru prevenirea și combaterea hărțuirii digitale, precum:

 1.            Redactarea unei politici interne care să stabilească în mod clar utilizarea tehnologiilor în scopuri profesionale, inclusiv reglementarea comportamentului online al angajaților. O astfel de politică ar trebui să definească și să exemplifice conceptul de hărțuire digitală, cum se raportează și care vor fi consecințele unor astfel de comportamente.

 2.            Implementarea unor mecanisme de raportare a cazurilor de hărțuire digitală. Salariații trebuie să se simtă confortabil să raporteze orice comportament abuziv fără teama de a fi sancționați sau discriminați. Aceste mecanisme pot fi aceleași cu cele folosite în alte cazuri de hărțuire.

 3.            Organizarea de sesiuni de informare / training-uri pentru salariați care să aibă ca scop ajutarea salariaților să recunoască semnele hărțuirii digitale și explicarea modului în care aceștia trebuie să reacționeze în cazul în care se confruntă cu un caz de hărțuire digitală.

 4.            Asigurarea monitorizării activității online prin tehnologii care permit monitorizarea limitată a unor anumiți indicatori fără a încălca viața privată a salariaților și numai după efectuarea unor analize interne pentru a asigura respectarea dispozițiilor legale privind protecția datelor cu caracter personal (e.g. informarea prealabilă a salariaților, stabilirea unor scopuri legitime și proporționale, evitarea monitorizării excesive sau intruzive etc.). 

 5.            Cercetarea și sancționarea comportamentelor abuzive. Angajatorii trebuie să aplice sancțiuni disciplinare clare și proporționale pentru cei care sunt găsiți vinovați de hărțuirea digitală. Aceste sancțiuni trebuie să fie menționate explicit în politicile interne.

 

Concluzie

Hărțuirea digitală este o realitate a mediului de lucru tot mai conectat virtual. Gestionarea hărțuirii digitale nu este doar o necesitate juridică, ci și o oportunitate de a construi o cultură organizațională solidă, care atrage și păstrează angajați valoroși. Angajatorii care investesc în politici clare, educația angajaților și implementarea unui sistem de raportare eficient își vor consolida reputația și capacitatea de a atrage și reține talente valoroase într-un mediu competitiv.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 208 / 9865
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
    Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
    Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
    Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
    Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
    LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
    ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
    Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
    Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
    Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
    LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...