ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Deloitte: Autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat

29 Aprilie 2020   |   BizLawyer

Măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite, dar Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.

 
 
Situaţia bugetului s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit, dar autorităţile au nevoie de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, este de părere Vlad Boeriu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România.

"Scăderea veniturilor la bugetul de stat, raportată de Ministerul Finanţelor Publice prin execuţia bugetară la trei luni, confirmă aşteptările, având în vedere că firmele au putut opta, în martie, pentru amânarea plăţii taxelor. Situaţia s-ar putea ameliora uşor în aprilie, datorită bonificaţiilor acordate pentru plata în termen a impozitului pe profit. Autorităţile au nevoie, însă, de un plan de creştere a încasărilor la buget pe termen mai îndelungat, având în vedere solicitările tot mai presante din partea mediului de afaceri şi perspectivele sumbre privind evoluţia economiei", susţine Vlad Boeriu.


În luna martie, încasările bugetare au scăzut cu aproximativ 25% faţă de cele din aceeaşi lună a anului trecut, doar ca urmare a amânării plăţii obligaţiilor fiscale de către firme în baza OUG 29/2020, în sumă de 7,7 miliarde de lei, a anunţat Ministerul Finanţelor. Per total, în primele trei luni ale anului, veniturile bugetare au scăzut cu 3,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar cheltuielile au crescut cu 12,7% în acelaşi interval.

"Începând cu luna aprilie, este posibil ca încasările să fie influenţate pozitiv de bonificaţiile acordate societăţilor pentru plata la timp a impozitului pe profit aferent primului trimestru din 2020, dar pe partea de cheltuieli situaţia se agravează cel puţin cu plata şomajului tehnic pentru contractele de muncă suspendate. Pe termen mai îndelungat, având în vedere estimările autorităţilor naţionale şi ale instituţiilor financiare internaţionale, în condiţiile unei scăderi economice de proporţii, este greu de presupus că încasările bugetare vor face faţă presiunilor în actualul ritm de colectare", arată Vlad Boeriu.

El precizează că nu este de neglijat faptul că România a intrat în această criză cu un deficit bugetar deja cu mult peste limita admisă la nivelul UE (de 4,3% din PIB în 2019), cu o structură a cheltuielilor extrem de rigidă (ponderea cheltuielilor de personal şi asistenţă socială depăşeşte 60% din total) şi cu un sistem ineficient de colectare a veniturilor.

În paralel, mediul de business reclamă faptul că statul nu se implică suficient în sprijinirea companiilor pentru a limita efectele pandemiei şi pe cele ale restricţiilor impuse de autorităţi în acest context.

"În această situaţie, în care mare parte din veniturile statului merg pe cheltuieli cu salariile şi pensiile, economia scade, iar necesarul de finanţare din partea firmelor creşte, revine, inevitabil, în discuţie necesitatea creşterii colectării la bugetul de stat şi, implicit, informatizarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), esenţială în limitarea evaziunii fiscale, în special în zona de TVA. Proiectul informatizării ANAF cu Banca Mondială a fost abandonat după mai mulţi ani de încercări nereuşite, dar actuala administraţie îşi asumase reluarea procesului cu finanţare din fonduri europene. Însă, exact în perioada în care nevoia de comunicare la distanţă în toate structurile societăţii româneşti este mai acută, proiectul informatizării ANAF pare abandonat din nou sau cel puţin amânat", spune Boeriu.

El menţionează că măsurile luate de Guvern de la începutul pandemiei în această direcţie sunt binevenite - implementarea obligaţiilor de plată în platforma ghişeul.ro pentru companii, posibilitatea depunerii electronice a unor noi formulare, soluţionare la distanţă a unor solicitări din partea contribuabililor (certificate de atestare fiscală, rambursări de TVA şi altele) etc. Vlad Boeriu subliniază că mai este loc de dezvoltare în această zonă.

"Nu se mai vorbeşte, însă, de implementarea Standard Audit File for Tax (SAF-T), un format electronic standard se raportare a tranzacţiilor în timp real, utilizat de administraţiile fiscale moderne în comunicarea cu firmele şi care ajută la depistarea tranzacţiilor cu potenţial fraudulos. Potrivit angajamentelor anterioare, sistemul ar trebui să se afle în faza de implementare la nivel de pilot", susţine Vlad Boeriu.

Consultantul Deloitte România afirmă că, în lipsa unei administraţii moderne, dotate cu o infrastructură informatică performantă, România pierde anual miliarde de euro din frauda pe TVA (decalajul de încasare la TVA este în jur de 36% aproape constant de câţiva ani, potrivit datelor Comisiei Europene).

"Autorităţile române au pierdut, însă, mulţi ani cu măsuri care, dincolo de faptul că s-au dovedit a fi ineficiente, au creat foarte multe probleme firmelor obligate să le implementeze. Poate că în aceste momente, în care distanţarea socială scoate la iveală beneficiile indubitabile ale digitalizării, factorii de decizie vor realiza că aceasta ar trebui să reprezinte o prioritate pentru România", a adăugat Vlad Boeriu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8711 / 9306
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Sârbu Partners, firmă de avocați nou înființată, pornește la drum potențată de experiența bogată a fondatorilor
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank și Alpha International Holdings la vânzarea către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
BACIU PARTNERS anunță promovările în cadrul echipei sale pentru anul 2025. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Aceste promovări sunt o confirmare a dorinței noastre de a continua să construim o echipă pregătită pentru un peisaj de afaceri în continuă schimbare”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...