Comisia Europeană prelungește valabilitatea ajutoarelor de stat
15 Iulie 2020
Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia CeO veste bună pentru cei care vor să investească în România. Așteptăm ca autoritățile române să adopte această prelungire până în 2023.
Modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârșitul anului 2020 și a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei „verificări a adecvării”.
Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER) și a Regulamentului privind ajutoarele de minimis și o Comunicare de modificare a altor șapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.
Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER) și a Regulamentului privind ajutoarele de minimis și o Comunicare de modificare a altor șapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.
Ce presupune acest lucru?
Practic, avem de-a face cu o prelungire a valabilității anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârșitul anului 2020, astfel:
A. Prelungirea cu un an (până în 2021) a:
• Orientărilor privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020;
• Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru promovarea investițiilor de finanțare de risc;
• Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru protecția mediului și energie pentru perioada 2014-2020;
• Comunicării Comisiei – Criterii pentru analiza compatibilității cu piața internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun;
• Comunicării Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt.
B. Prelungirea cu trei ani (până în 2023) a:
• Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER);
• Regulamentului privind ajutoarele de minimis;
• Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 și consultările avute cu statele membre ale UE.
De ce e important pentru România?
Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, și HG 332/2014, care vizează sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bază Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER).
Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanțare schemele de ajutor de stat menționate anterior până la sfârșitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârșitul anului 2020).
Reamintesc faptul că finanțările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiții de minim 1 milion de euro, în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente.
Această schemă de ajutor de stat nu este condiționată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale și necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiții, precum:
• să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;
• să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat și să rămână alocate investiției pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârșitul investiției;
• să fie achiziționate în condiții de piață;
• să fie noi.
Finanțările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiției calculate pe o perioadă de 2 ani.
Deși această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înțelegem că la nivelul Ministrului de Finanțe are loc revizuirea acesteia și este posibil să avem schimbări în ceea ce privește numărul minim de locuri de muncă și procesul de depunere a cererilor.
Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiției, în funcție de regiunea unde va avea loc investiția, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.
Care sunt pașii următori?
Prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenția acestora de a prelungi valabilitatea hărților lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înțelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunțat deja că va prelungi schemele de ajutor de stat.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8292 / 9156 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...