Autorizarea CBAM - ce trebuie să facă importatorii vizați de taxa pe carbon în 2025 pentru a nu risca blocarea operațiunilor în 2026?
28 Noiembrie 2024
Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Senior Consultant, Global Trade Advisory, Deloitte RomâniaȚinând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării.
În acest scop, Comisia Europeană a publicat, la sfârșitul lunii octombrie, proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM și proiectul de regulament pentru obținerea statutului de declarant autorizat CBAM. Acesta din urmă stabilește procedura pe care solicitanții trebuie sa o urmeze începând cu 31 decembrie 2024 pentru a putea obține statutul de declarant autorizat CBAM.
Proiectul de regulament pentru obținerea statutului de „declarant autorizat CBAM”
Pentru obținerea statutului, operatorii economici vor depune o solicitare către autoritatea națională competentă, Ministerul Finanțelor, în cazul României, prin intermediul registrului electronic CBAM, care trebuie însoțită de documente și informații detaliate (conform proiectului de regulament) care să demonstreze îndeplinirea criteriilor de acordare prevăzute de legislația CBAM.
Unul din criteriile pe care solicitanții trebuie să le îndeplinească pentru a obține statutul este să nu fi încălcat grav sau repetat legislația fiscală și vamală, normele privind abuzul de piață sau regulamentele CBAM. Potrivit proiectului de regulament, pentru a constata îndeplinirea acestui criteriu, autoritățile competente ar putea solicita documente precum certificatul de cazier judiciar al operatorului în cauză și al persoanelor fizice implicate în conducerea acestuia.
Un alt criteriu prevăzut de regulamentul CBAM este demonstrarea capacităților financiare și operaționale ale solicitantului de a îndeplini obligațiile care îi revin în baza mecanismului. În acest scop, proiectul de regulament prevede că solicitantul nu va obține statutul de declarant autorizat dacă este subiectul unei proceduri de faliment sau dacă are întârzieri la plata taxelor.
Totodată, proiectul de regulament prevede că solicitantul trebuie să depună, odată cu cererea, documente prin care să demonstreze că are capacitatea financiară să-și îndeplinească obligațiile care îi revin în legătură cu regulamentul CBAM (să achiziționeze certificatele aferente emisiilor încorporate în mărfurile importate). Printre documentele pe care solicitantul ar putea să le depună în acest scop se numără contul de profit și pierderi, bilanțurile financiare și situația fluxurilor de numerar.
Tot pentru a demonstra îndeplinirea acestui criteriu, proiectul de regulament prevede că solicitantul ar trebui să dețină o structură organizațională clară și să aibă implementate proceduri de control pentru achiziția și predarea certificatelor CBAM.
Termene pentru eliberarea autorizației
În cadrul procedurii de acordare a statutului, autoritatea competentă trebuie să inițieze, prin intermediul registrului electronic, o consultare cu celelalte state membre UE, în termen de 45 de zile calendaristice de la primirea cererii, prin care acestea din urmă să confirme că nu au obiecții cu privire la acordarea statutului de declarant autorizat și că solicitantul nu a făcut obiectul unei cereri de autorizare, nu deține și nu i s-a revocat o astfel de autorizație în alt stat membru.
Autoritatea competentă va determina termenul în care celelalte state membre pot răspunde la consultare, în funcție de valoarea și volumul importurilor și de profilul de risc al solicitantului, dar acesta nu poate depăși 15 zile lucrătoare.
Solicitanții care nu au fost stabiliți în UE pe parcursul ultimelor două exerciții financiare anterioare anului în care depun cererea sunt obligați, conform regulamentului, să constituie, să monitorizeze și să înscrie în registrul CBAM o garanție, care va fi calculată de autoritatea competentă astfel încât să acopere valoarea certificatelor CBAM pe care declarantul ar trebui să le cumpere și să le predea autorităților în contul importurilor efectuate.
Per total, autoritățile vor avea la dispoziție un termen de 120 de zile calendaristice de la primirea cererii să o evalueze, iar în cazul în care vor solicita documente sau informații suplimentare de la solicitant, termenul poate fi prelungit cu încă 30 de zile, la care se adaugă alte 30 de zile în care operatorii în cauză să prezinte documentele necesare.
Astfel, având în vedere termenele de soluționare menționate în proiectul de regulament, cei interesați de obținerea autorizației de declarant CBAM ar trebui să înceapă demersurile necesare cât mai rapid, astfel încât să își asigure îndeplinirea obligațiilor aferente începând cu ianuarie 2026.
Ce prevede proiectul de regulament pentru înființarea registrului CBAM
Conform regulamentului CBAM, Comisia Europeană are obligația înființării „registrului CBAM”, sub forma unei baze de date electronice securizate, care să creeze cadrul tehnic necesar pentru îndeplinirea obligațiilor impuse prin regulament și care să permită interconectarea cu alte sisteme vamale și ne-vamale.
Potrivit proiectului de regulament, registrul CBAM va fi format din portalul dedicat declaranților, portalul dedicat operatorilor de instalații din afara UE, portalul dedicat autorităților naționale competente și portalul dedicat Comisiei Europene.
În funcție de tipul de utilizator, fiecare portal va permite efectuarea unui set unic de operațiuni. De exemplu, portalul operatorilor va permite să se includă în registrul CBAM date referitoare la operator, la instalațiile de producție și informații despre mărfurile produse în acele instalații, în timp ce portalul declaranților va permite înregistrarea solicitărilor de acordare și de revocare a statutului de declarant autorizat.
Recomandări pentru companiile implicate
Ținând cont de faptul că operatorii economici vor putea solicita obținerea statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 31 decembrie 2024, este recomandat ca aceștia să analizeze anticipat îndeplinirea criteriilor necesare și să înceapă pregătirea documentelor și procedurilor în vederea autorizării.
Totodată, având în vedere termenul maxim de soluționare a cererii, de 180 de zile, și numărul mare de potențiale solicitări de înregistrare, este indicat ca agenții economici să demareze procedura de obținere a statutului cât mai devreme, astfel încât să elimine orice risc legat de întârzierea obținerii acestuia și de blocare a operațiunilor de import de mărfuri CBAM.
În plus, dat fiind faptul că unul dintre criteriile de acordare a autorizației de declarant CBAM este legat de conformarea la cerințele de raportare CBAM - solicitantul să nu fi încălcat grav sau repetat reglementările aferente -, importatorii de produse supuse taxei pe carbon trebuie să se asigure că respectă toate obligațiile de raportare în perioada tranzitorie, pentru a evita respingerea solicitării de acordare a statutului de declarant autorizat.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 38 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...