Sondaj eJobs: 86% dintre angajați spun că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, de-a lungul vieții profesionale
07 Iunie 2023 BizLawyer
1 din 2 se confruntă cu această situație chiar la jobul actual. Respectarea concediului de odihnă și a programului de lucru, declararea întregului salariu în contractul de muncă sau plata orelor suplimentare sunt drepturile la care țin cel mai mult angajații
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori. Cel mai mult îi afectează atunci când nu își pot lua concediu de odihnă când vor sau cât vor, după cum spun 25,4% dintre respondenți. 22% sunt deranjați de faptul că au fost obligați să facă ore suplimentare sau că acele ore nu au fost plătite extra (18,5%). 9,1% au fost chemați să lucreze și în weekenduri, deși jobul lor presupunea un program exclusiv de luni până vineri, 8,1% au fost plătiți la negru, iar lista drepturilor încălcate cel mai frecvent continuă cu concedieri fără preaviz, concedieri în perioada sarcinii sau imediat după revenirea din concediul de maternitate.
„Faptul că doar jumătate dintre angajați știu și se informează în legătură cu drepturile pe care le au reprezintă o realitate care, din păcate, a lăsat loc, de-a lungul timpului, multor abuzuri, dar a și creat un clivaj între angajați și angajatori și a format două tabere care, de multe ori, sunt adverse, deși nu ar trebui să fie. Este firesc să te revolți atunci când ți se încalcă un drept legal, însă la fel de firesc este să încerci să afli ce intră la categoria de „așa da” și ce intră la „așa nu” când vine vorba despre drepturile pe care le ai. Tocmai din acest motiv, îi încurajăm pe candidați să se pună la curent cu tot ce trebuie să știe din acest punct de vedere. Au acum la îndemână o platformă care conține toate informațiile despre drepturile pe care le au la job astfel încât să facă alegeri de carieră în cunoștință de cauză”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs România.
Deși 86% dintre respondenți au simțit că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, doar 65% au discutat cu managerul direct despre acest lucru și au solicitat remedierea situației. În 9 din 10 cazuri, însă, rezultatul așteptat a întârziat să apară, iar problemele au persistat. „Astfel de situații îi descurajează, adesea, pe angajați, nu doar pentru că se simt nedreptățiți, ci și pentru că nu reușesc să găsească un aliat în managerul direct și se simt ignorați. Întrebați dacă și-au dat vreodată demisia din cauza faptului că angajatorul le-a încălcat drepturile, 44,2% au răspuns afirmativ, 32,9% au răspuns negativ, iar 22,9% au spus că nu, dar că, dacă ar fi acum puși într-o situație similară, nu ar ezita să renunțe la respectivul loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.
Sunt, însă, și factori care i-ar putea face să treacă mai ușor cu vederea anumite abateri. Primul este nivelul salarial. O treime dintre participanții la sondaj au recunoscut că ar putea trece peste nerespectarea unor drepturi dacă ar avea un salariu foarte mare. 20% ar face acest lucru dacă respectivele drepturi nu ar fi cu adevărat importante pentru ei, în timp ce 36% cred că nimic nu i-ar putea face să accepte o astfel de situație. „Din păcate, există și o categorie, destul de mică, ce-i drept, a resemnaților. Respectiv a celor care gândesc că toți angajatorii procedează la fel și, prin urmare, nu pot face nimic pentru a schimba starea lucrurilor”, adaugă Raluca Dumitra.
Concediul de odihnă și posibilitatea de a-și lua zile libere oricând își doresc (în limita numărul de zile libere care le revin în fiecare an) reprezintă dreptul la care angajații țin cel mai mult. Este urmat de respectarea programului de muncă, declararea întregului salariu în contractul de muncă, plata orelor suplimentare și dreptul de a nu fi supravegheat video fără acord.
Sondajul a fost realizat în luna mai a acestui an, pe un eșantion de 1.642 de angajați.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 6318 / 20257 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





