
România, sub media UE, după Indicele de Percepţie a Corupţiei (analiză)
05 Martie 2025
AgerpresAnaliza arată că, în 2024, România şi-a menţinut scorul CPI de 46/100, situându-se pe locul 65 din cele 180 de ţări incluse în studiu. Ţara noastră se află la acelaşi nivel cu Muntenegru, Kuweit şi Malta, sub media UE.
România şi-a menţinut, în 2024, scorul privind Indicele de Percepţie a Corupţiei (Corruption Perception Index - CPI) publicat de Transparency International, de 46/100, situându-se pe locul 65 dintre cele 180 de ţări incluse în studiu, la acelaşi nivel cu Muntenegru, Kuweit şi Malta, sub media UE, conform unei analize realizate de Deloitte România.
Potrivit sursei citate, Indicele de Percepţie a Corupţiei (Corruption Perception Index - CPI) publicat de Transparency International arată că tabloul global mai degrabă s-a degradat în ultimii 12 ani, ţările care au reuşit să-şi îmbunătăţească indicatorii fiind mai puţine decât cele în care, dimpotrivă, situaţia a regresat. În Uniunea Europeană (UE), scorul mediu CPI s-a înrăutăţit cu două puncte faţă de 2023, ajungând la 62/100, state precum Germania (scor CPI 75/100), Italia (54/100), Franţa (67/100), Spania (56/100), Slovacia (49/100) şi Ungaria (41/100) înregistrând tendinţe negative, iar altele, aşa cum este România (scor CPI 46/100), stagnând sub media UE.
Potrivit sursei citate, Indicele de Percepţie a Corupţiei (Corruption Perception Index - CPI) publicat de Transparency International arată că tabloul global mai degrabă s-a degradat în ultimii 12 ani, ţările care au reuşit să-şi îmbunătăţească indicatorii fiind mai puţine decât cele în care, dimpotrivă, situaţia a regresat. În Uniunea Europeană (UE), scorul mediu CPI s-a înrăutăţit cu două puncte faţă de 2023, ajungând la 62/100, state precum Germania (scor CPI 75/100), Italia (54/100), Franţa (67/100), Spania (56/100), Slovacia (49/100) şi Ungaria (41/100) înregistrând tendinţe negative, iar altele, aşa cum este România (scor CPI 46/100), stagnând sub media UE.
Pe 10 februarie 2025, preşedintele SUA a întrerupt aplicarea Foreign Corrupt Practices Act (FCPA), argumentând în ordinul executiv că acesta ar fi ajuns să fie utilizat abuziv şi să dăuneze intereselor americane. Anterior, Biroul Procurorului General publicase un memorandum în care se precizează, de asemenea, că Divizia Penală, prin unitatea sa FCPA, va acorda prioritate investigaţiilor legate de mită care facilitează operaţiunile criminale ale cartelurilor şi organizaţiilor criminale transnaţionale, mutându-şi atenţia de la investigaţiile şi cazurile care nu au o astfel de conexiune, inclusiv cele implicând entităţi corporative. Astfel, ca urmare a acestei noi abordări, care limitează atenţia acordată cazurilor care implicau entităţi corporative, procurorul general va revizui ghidurile şi politicile care guvernau investigaţiile şi măsurile de aplicare a FCPA.
Una dintre caracteristicile remarcabile ale FCPA este dimensiunea sa transnaţională. Actul se aplică tuturor entităţilor reglementate care promit, oferă sau plătesc orice bun de valoare unui funcţionar străin, cu intenţii corupte, în scop de afaceri, ori autorizează astfel de acţiuni. FCPA se aplică chiar dacă infracţiunea a fost comisă în afara graniţelor SUA, având astfel impact inclusiv pe teritoriul european şi dincolo de acesta. FCPA nu este, însă, singurul act legislativ naţional cu aplicabilitate transnaţională. UK Bribery Act (Legea britanică anti-mită), adoptată în 2010, şi Legea franceză Sapin II (Legea privind transparenţa, lupta împotriva corupţiei şi modernizarea vieţii economice), adoptată în 2016, au o aplicabilitate similară.
De fapt, FCPA a deschis calea pentru reglementări şi legislaţii anti-mită şi anti-corupţie la nivel global, iar aceste legislaţii transnaţionale coexistă cu alte instrumente internaţionale, cum ar fi Convenţia Naţiunilor Unite împotriva Corupţiei sau cu instrumente regionale precum Convenţia UE cu privire la lupta împotriva corupţiei ce implică oficiali ai comunităţilor europene sau ai statelor membre, dar şi cu acte legislative locale.
Analiza arată că, în 2024, România şi-a menţinut scorul CPI de 46/100, situându-se pe locul 65 din cele 180 de ţări incluse în studiu. Ţara noastră se află la acelaşi nivel cu Muntenegru, Kuweit şi Malta, sub media UE.
Printre recomandările Transparency International Romania se numără creşterea gradului de conştientizare în rândul cetăţenilor cu privire la aplicarea Legii nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, în special în domenii precum achiziţiile publice, prevenirea spălării banilor şi finanţării terorismului, protecţia mediului şi sănătatea publică, precum şi actualizarea legislaţiei privind integritatea publică, prin eliminarea lacunelor şi inconsecvenţelor existente şi angajamentul guvernamental faţă de un program anticorupţie, care să aibă ca obiectiv un scor CPI de cel puţin 50 de puncte până în 2027 pentru România.
Totuşi, implicarea entităţilor private este şi ea esenţială pentru consolidarea eforturilor guvernamentale în sfera anticorupţiei, în condiţiile în care fenomenele asociate nu ţin doar de sectorul public, ci se regăsesc şi în mediul privat.
O companie care îşi propune îmbunătăţirea propriului efort anti-mită şi anticorupţie trebuie să ia în calcul că prevenţia este adesea mai eficientă şi mai puţin costisitoare decât expunerea la corupţie, care poate genera daune ireparabile la nivelul reputaţiei şi de natură financiară. Astfel, primul pas în scopul prevenţiei este identificarea riscurilor inerente (as-is), prin analizarea unor factori precum industria în care activează, dimensiunea organizaţiei, gradul de conştientizare a riscurilor, existenţa unor politici şi proceduri relevante şi existenţa unui canal intern de raportare.
După identificarea riscurilor, organizaţiile trebuie să aibă în vedere următoarele elemente-cheie de conformitate: politica "tone at the top", care presupune ca echipa de management să adopte o abordare de toleranţă zero faţă de orice comportament sau demers considerat corupt în cadrul organizaţiei; un cadru procedural robust, prin dezvoltarea şi implementarea unor proceduri interne clare, adaptate activităţii companiei şi care să includă mecanisme de raportare; instruire şi conştientizare - angajaţii trebuie să fie informaţi şi să deţină cunoştinţele necesare pentru a sesiza comportamente corupte, riscuri sau indicatori de suspiciune şi pentru a lua măsurile de remediere adecvate.
Autorii analizei concluzionează că deşi aplicarea FCPA a fost întreruptă în SUA, provocarea statelor lumii de a susţine aplicarea legislaţiilor anti-mită şi anticorupţie (ABAC - Anti-Bribery Anti-Corruption) la nivel local persistă. Mai mult, companiile şi instituţiile care îşi doresc o dezvoltare durabilă trebuie să rămână vigilente şi să îşi intensifice eforturile de prevenţie. Pentru că, deşi eradicarea completă a corupţiei este un obiectiv dificil de realizat, prin eforturi combinate ale entităţilor publice şi private, aceasta poate fi redusă semnificativ, permiţând statelor, economiilor şi societăţilor să funcţioneze echitabil şi să creeze prosperitate şi siguranţă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8 / 18612 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
BACIU PARTNERS anunță promovările în cadrul echipei sale pentru anul 2025. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Aceste promovări sunt o confirmare a dorinței noastre de a continua să construim o echipă pregătită pentru un peisaj de afaceri în continuă schimbare”
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...