
PwC: Fluctuaţia de personal a scăzut la o rată de 17,2% în 2020
16 Februarie 2021
AgerpresDin procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuaţie de personal a fost înregistrată în sectorul de retail şi FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.
Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut semnificativ anul trecut, la o rată medie de 17,2%, de la 23,1% în 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemia Covid-19 la nivelul întregii economii, reiese din raportul HR Barometru realizat de PwC România şi dat marţi publicităţii.
Din procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuaţie de personal a fost înregistrată în sectorul de retail şi FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.
"Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piaţa forţei de muncă a cunoscut un uşor îngheţ anul trecut. Angajaţii au preferat stabilitatea şi siguranţa, iar angajatorii au recrutat mai puţin decât în anii anteriori sau chiar deloc. După o perioadă de expectativă, pe măsură ce munca de la distanţă s-a dovedit funcţională în multe sectoare, companiile au început să regândească relaţiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea şi mobilitatea. Angajatorii au înţeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale şi că trebuie să îşi adapteze modelele de business acestor tendinţe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creşteri salariale arată că, atât angajatorii, cât şi angajaţii, se obişnuiesc treptat cu noua normalitate", a declarat Ionuţ Simion, country managing partner, PwC România.
Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va creşte în medie cu 3,8% în acest an, comparativ cu 2020 când procentul a fost de 5,6%.
De asemenea, barometrul mai semnalează că telemunca s-a transformat anul trecut din beneficiu în necesitate şi este de aşteptat să continue pentru mulţi angajaţi şi pe termen lung. Astfel, 43% dintre companiile respondente la HR Barometru au arătat că vor aplica telemunca pe termen lung, 52% încă analizează această perspectivă şi doar 5% nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.
În ceea ce priveşte modelul aplicat, 44% au arătat că vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opţiunii angajaţilor, 40% vor combina venirea la birou şi telemunca pe baza unei planificări, 16% vor adopta telemunca permanentă pentru anumiţi angajaţi, conform opţiunii acestora, iar 2% telemunca permanentă obligatorie pentru anumiţi angajaţi.
"După experienţa ultimului an, în care şi-a dovedit eficienţa, era de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de multe organizaţii pe termen lung. Această direcţie este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluţia pandemiei, care nu va dispărea prea curând, iar pe de altă parte de beneficiile care s-au conturat atât pentru angajaţi (protecţie, flexibilitate, autonomie), cât şi pentru angajatori (reduceri de costuri). Provocarea mai departe este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar şi pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sau asupra stării de bine a angajaţilor, serios afectată în această perioadă", a afirmat Oana Munteanu, director People & Organisation PwC România.
Aceasta a subliniat că tehnologia va permite politici foarte versatile şi personalizate, dar este nevoie şi de o regândire în ansamblu a mai multor politici de resurse umane, în special a strategiilor de compensaţii şi beneficii.
Anul trecut, companiile şi-au redus bugetul pentru învăţare şi dezvoltare în medie cu 7% comparativ cu 2019, cea mai mare scădere fiind în retail şi FMCG, de 27,5%. Pentru 2021, însă, sectorul retail/FMCG estimează o creştere cu peste 23% a fondurilor alocate pentru învăţare şi dezvoltare, iar la nivelul pieţei este estimată o majorare de 27,5% comparativ cu 2020.
Studiul HR Barometru a fost derulat de PwC în perioada 27 ianuarie - 1 februarie 2021, pe baza informaţiilor furnizate de 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, Energie (utilităţi /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare şi FMCG/Retail.
Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 - 500 angajaţi, 23% sub 100 angajaţi, 18% între 1.001 - 3.000 angajaţi, 18% peste 3.000 angajaţi şi 9% între 501 - 1.000 angajaţi.
PwC este o reţea de firme prezentă în 155 de ţări cu mai mult de 284.000 de profesionişti ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 15706 / 19966 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mitel & Asociatii recruteaza avocati stagiari
Saga „Micula vs. România” foarfecă bugetul | Frații Micula cer a treia serie de sancțiuni în SUA împotriva României, după ce administrația de la București a refuzat să ofere date precise despre bunuri și conturi ce pot fi executate. Statul ar trebui să mai plătească penalități de 5,8 mil. USD după ce a fost deja sancționată cu cca. 15 mil. USD în ultimii 4 ani. White & Case, Dentons și F.A. Vasquez accelerează demersurile de executare; statul este apărat de Foley Hoag și SLV Legal
Într-un an dominat de pragmatism, Mitel & Asociații menține ritmul în M&A: echipă compactă, coordonare directă a partenerilor, continuitate și seriozitate în dosarele complexe, proiecte din industrii cu cerere solidă și un mod de lucru centrat pe integrare, calendar și echilibru între părți | Avocații spun că procedurile pentru investiții străine impun răbdare, dar nu schimbă cursul, într-o piață care rămâne activă, dar mai atentă la detalii
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...