
Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind serviciile de transport persoane
24 Iulie 2025
BizLawyerRecomandarea autorității de concurență vine în urma finalizării studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ.
Consiliul Concurenței recomandă reevaluarea legislației privind transportul în regim de taxi și a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiții echivalente de concurență, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.
Recomandarea autorității de concurență vine în urma finalizării studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ.
„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât și operatorii de transport alternativ să își desfășoare activitatea pe piață în condiții cât mai puțin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât și la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziție mai multe opțiuni pentru a se deplasa”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
În acest context, Consiliul Concurenței consideră necesară actualizarea reglementărilor aplicabile transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată și adaptare la realitățile economice actuale. De asemenea, deși într-o măsură mai redusă, și legislația privind transportul alternativ necesită ajustări, în special pentru optimizarea modului de furnizare a serviciilor, cu respectarea principiilor necesității și proporționalității în reglementare.
Recomandări pentru modernizarea legislației privind transportul în regim de taxi
Consiliul Concurenței atrage atenția că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat și nu mai reflectă realitățile economice și tehnologice. Ca urmare, recomandă printre altele:
· Eliminarea limitării numărului maxim de autorizații taxi emise de autoritățile locale, deoarece restricționează concurența și limitează accesul noilor operatori pe piață, afectând în final și consumatorul;
· Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piață, prețurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii și ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menținerea tarifelor maximale, așa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani;
· Eliminarea limitării geografice a activității: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităților urbane actuale. Deplasările între localități sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi;
· Eliminarea obligativității afilierii la un dispecerat și dotării cu stații de emisie-recepție: majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicații mobile, iar obligația de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat și o barieră concurențială;
· Încurajarea tranziției către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice și hibride, precum și acordarea de scutiri fiscale temporare pentru mașinile electrice;
· Implementarea unui sistem informatic național dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmărirea activității șoferilor și curselor, contribuind la transparență, control și siguranța pasagerilor. O aplicație administrată de autoritățile de autorizare ar putea pune aceste informații la dispoziția publicului.
Recomandări pentru transportul alternativ
Chiar dacă reglementările aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul Concurenței consideră că și acestea necesită ajustări punctuale, pentru a asigura eficiența serviciilor. Astfel, autoritatea de concurență propune:
· Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde îşi are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operațională și accesul consumatorilor.
· Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeași ca în cazul taxiurilor.
· Îmbunătățirea sistemelor informatice: Aplicațiile de intermediere ar trebui să permită identificarea și sancționarea eficientă a șoferilor care încalcă legislația sau standardele platformei.
Recomandări privind comportamentul platformelor digitale
Consiliul Concurenței atrage atenția că și platformelor de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze:
· interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea unilaterală a prețului după începerea cursei și debitarea automată a contului clientului fără consimțământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de țin de protecția consumatorilor, sau chiar, în anumite condiții, a Legii concurenței.
· modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiții echivalente pentru șoferi și clienți.
· renunțarea la practicarea unor tarife standard diferențiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de vârf”), în condițiile existenței deja a tarifului dinamic care variază în funcție de cerere și ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a acelorași indicatori/factori asupra prețului.
Consultare publică
Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcționare al pieței serviciilor de transport în regim de taxi și al pieței serviciilor de transport alternativ cu autoturism și conducător auto poate fi consultat la adresa www.consiliulconcurentei.ro.
Observațiile și propunerile pot fi trimise, până la data de 22 septembrie 2025, la adresa de e-mail: luminita.ionescu@consiliulconcurentei.ro.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4 / 19590 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...