Comisia Europeană propune reformarea cadrului de gestionare a crizelor bancare şi de asigurare a depozitelor
19 Aprilie 2023
AgerpresÎn general, acest lucru va contribui şi mai mult la menţinerea stabilităţii financiare, la protejarea contribuabililor şi a deponenţilor şi la sprijinirea economiei reale şi a competitivităţii acesteia.
Comisia Europeană a adoptat marţi o propunere menită să ajusteze şi să consolideze în continuare cadrul existent al UE de gestionare a crizelor bancare şi de asigurare a depozitelor (CMDI), cu accent pe băncile mijlocii şi mai mici, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Sectorul bancar din UE, care beneficiază de un cadru solid de gestionare a crizelor, a devenit mult mai rezilient în ultimii ani. Instituţiile financiare din UE sunt bine capitalizate, cu un grad ridicat de lichiditate şi supravegheate îndeaproape. Experienţa a demonstrat, totuşi, că multe bănci mijlocii şi mai mici în curs de a intra în dificultate au fost gestionate cu ajutorul unor soluţii din afara cadrului de rezoluţie. Soluţiile au implicat uneori utilizarea banilor contribuabililor în locul resurselor interne necesare ale băncii sau a unor plase de siguranţă private finanţate de sectorul bancar (scheme de garantare a depozitelor şi fonduri de rezoluţie), se menţionează în comunicat.
Propunerea de marţi va permite autorităţilor să organizeze ieşirea ordonată de pe piaţă a unei bănci, de orice dimensiune şi cu orice model de afaceri, în curs de a intra în dificultate, prin intermediul unei game largi de instrumente. Mai precis, propunerea va facilita utilizarea plaselor de siguranţă finanţate de sectorul bancar pentru a proteja deponenţii în situaţii de criză bancară, de exemplu prin mutarea acestora de la o bancă aflată în dificultate majoră la una viabilă.
O astfel de utilizare a plaselor de siguranţă trebuie să fie doar o completare a capacităţii interne de absorbţie a pierderilor a băncilor, care rămâne prima linie de apărare.
În general, acest lucru va contribui şi mai mult la menţinerea stabilităţii financiare, la protejarea contribuabililor şi a deponenţilor şi la sprijinirea economiei reale şi a competitivităţii acesteia.
Propunerea are următoarele obiective: menţinerea stabilităţii financiare şi protejarea banilor contribuabililor, protejarea economiei reale de impactul intrării în dificultate a băncilor şi o protecţie mai bună a deponenţilor.
Propunerea facilitează utilizarea sistemelor de garantare a depozitelor în situaţii de criză pentru a-i proteja pe deponenţi (persoane fizice, întreprinderi, entităţi publice etc.) împotriva pierderilor, atunci când acest lucru este necesar pentru a evita contagiunea altor bănci şi efectele negative asupra comunităţii şi a economiei. Bazându-se pe plase de siguranţă finanţate de sectorul bancar (cum ar fi schemele de garantare a depozitelor şi fondurile de rezoluţie), propunerea protejează mai bine contribuabilii, care nu trebuie să intervină pentru a menţine stabilitatea financiară.
Sistemele de garantare a depozitelor pot fi folosite în acest scop numai după ce băncile şi-au epuizat capacitatea internă de absorbţie a pierderilor şi numai pentru băncile în privinţa cărora s-a stabilit deja că vor face obiectul rezoluţiei.
Normele propuse vor permite autorităţilor să exploateze pe deplin numeroasele avantaje ale rezoluţiei, în calitatea sa de componentă-cheie a setului de instrumente de gestionare a crizelor. Spre deosebire de lichidare, rezoluţia poate crea mai puţine neplăceri clienţilor, deoarece aceştia îşi păstrează accesul la conturi, de exemplu prin mutarea la o altă bancă. În plus, funcţiile critice ale băncii sunt menţinute. Acest lucru aduce beneficii economiei şi societăţii, în sens mai larg.
Nivelul de garantare de 100.000 euro pentru fiecare deponent şi bancă, prevăzut în Directiva privind sistemele de garantare a depozitelor, rămâne valabil pentru toţi deponenţii eligibili din UE. Cu toate acestea, propunerea de marţi armonizează într-o măsură mai mare standardele de protecţie a deponenţilor în întreaga UE.
Noul cadru extinde protecţia deponenţilor la entităţile publice (spitale, şcoli, municipalităţi), precum şi la banii clienţilor depuse în anumite tipuri de fonduri aferente acestora (de către societăţi de investiţii, instituţii de plată, instituţii emitente de monedă electronică). Propunerea include măsuri suplimentare de armonizare a protecţiei soldurilor temporar ridicate ale conturilor bancare care depăşesc 100.000 euro, legate de evenimente de viaţă specifice (cum ar fi moştenirile sau indemnizaţiile din asigurări).
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4831 / 18304 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a noua ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose” | Cine sunt câștigătorii
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...