
Comisia Europeană a hotărât că România nu a luat măsuri eficiente pentru corectarea deficitului excesiv
04 Iunie 2025
AgerpresBruxelles-ul susține, astfel, o înăsprire considerabilă a politicii fiscale pentru a menține cheltuielile nete în limitele traiectoriei corective din cadrul Procedurii de Deficit Excesiv și pentru a consolida poziția externă.
Creșterea cheltuielilor nete ale României este cu mult peste plafonul stabilit de traiectoria sa corectivă, prezentând riscuri clare pentru corectarea deficitului său excesiv până în 2030 și, în consecință, Comisia Europeană recomandă Consiliului să adopte o decizie prin care să constate că România nu a luat măsuri eficiente pentru corectarea dezechilibrului.
'Comisia a ajuns la concluzia că România se confruntă cu dezechilibre macroeconomice excesive. Vulnerabilitățile au crescut pe măsură ce deficitul fiscal și cel de cont curent ale României s-au agravat, iar competitivitatea costurilor s-a deteriorat în 2024. Deficitul public ridicat a crescut în 2024. Creșterea continuă a deficitului public în special creșterile salariilor și pensiilor din sectorul public, creșterea consumului privat și deficitul deja mare al contului curent', se arată în analiza Executivului comunitar, publicată miercuri.
'Comisia a ajuns la concluzia că România se confruntă cu dezechilibre macroeconomice excesive. Vulnerabilitățile au crescut pe măsură ce deficitul fiscal și cel de cont curent ale României s-au agravat, iar competitivitatea costurilor s-a deteriorat în 2024. Deficitul public ridicat a crescut în 2024. Creșterea continuă a deficitului public în special creșterile salariilor și pensiilor din sectorul public, creșterea consumului privat și deficitul deja mare al contului curent', se arată în analiza Executivului comunitar, publicată miercuri.
Documentul atrage atenția că, anul trecut, a slăbit soliditatea mixului de finanțare externă, bazat pe investiții străine directe nete considerabile și fonduri UE, care au ținut sub control creșterea datoriei externe.
'Sunt preconizate doar reduceri marginale pentru deficitele guvernamentale și de cont curent în 2025 și 2026. Creșterea costurilor unitare ale forței de muncă și inflația sunt așteptate să încetinească, dar să rămână mari. Progresul în materie de politici a fost minim în 2024, iar riscurile la adresa stabilității macroeconomice s-au adâncit. Incertitudinea politică a crescut spre sfârșitul anului trecut, lăsând țara vulnerabilă la schimbările în percepția investitorilor și la creșterea costurilor de împrumut', a adăugat Comisia Europeană.
În aceste condiții, CE consideră că implementarea planului fiscal-structural pe termen mediu și a unei reforme fiscale în 2025 ar putea reduce semnificativ vulnerabilitățile fiscale. În plus, reformele structurale, și în special cele incluse în Planul de Reducere a Riscurilor, sunt necesare pentru a consolida competitivitatea, performanța la export și a atrage finanțare suplimentară din partea UE.
'Cu toate acestea, cel mai probabil va fi nevoie de măsuri suplimentare. Per total, fără acțiuni hotărâte atât asupra pârghiilor reformei fiscale, cât și asupra celor structurale, deficitele fiscale și externe vor rămâne probabil prea mari, lăsând România expusă semnificativ schimbărilor în percepția investitorilor și șocurilor exogene', a concluzionat Comisia.
Potrivit sursei citate, creșterea cheltuielilor nete va depăși plafonul stabilit de traiectoria corectivă iar abaterea preconizată pentru anii 2024 și 2025, luați împreună, este estimată la 1,7% din PIB. Prin urmare, CE a arătat că nu s-au luat măsuri eficiente și că nu există factori relevanți de atenuare. În aceste condiții, creșterea ridicată a cheltuielilor nete duce la deficite publice persistent ridicate (9,3% în 2024 și, pe baza previziunilor Comisiei din primăvara anului 2025, 8,6% din PIB în 2025) și la o creștere a ponderii datoriei publice cu peste zece puncte procentuale din 2021.
Subliniind că există riscuri clare pentru corectarea la timp a deficitului excesiv până în 2030, Comisia Europeană a solicitat României să ia măsuri rapide pentru a se conforma cerințelor procedurii de deficit excesiv.
Executivul comunitar a recomandat României să ia măsuri în acest an și în anul următor pentru consolidarea cheltuielilor și pregătirea generală pentru apărare, în conformitate cu concluziile Consiliului European din 6 martie 2025.
Bruxelles-ul susține, astfel, o înăsprire considerabilă a politicii fiscale pentru a menține cheltuielile nete în limitele traiectoriei corective din cadrul Procedurii de Deficit Excesiv și pentru a consolida poziția externă.
În plus, având în vedere termenele limită aplicabile pentru finalizarea la timp a reformelor și investițiilor, Comisia recomandă accelerarea implementării Planului de redresare și reziliență, inclusiv a capitolului REPowerEU, accelerarea implementării programelor politicii de coeziune, bazându-se, acolo unde este cazul, pe oportunitățile oferite de evaluarea la jumătatea perioadei și utilizarea optimă a instrumentelor UE, inclusiv a oportunităților oferite de InvestEU și Platforma Tehnologii Strategice pentru Europa, pentru îmbunătățirea competitivității.
De asemenea, Comisia a recomandat autorităților de la București îmbunătățirea calității și eficacității administrației publice și a previzibilității procesului decizional. În context, forul european arată că oficialii români trebuie să se asigure că inițiativele legislative nu subminează certitudinea juridică prin consultări adecvate ale părților interesate, evaluări eficiente ale impactului și proceduri administrative simplificate.
O mai bună pregătire și prioritizare a proiectelor mari de infrastructură și accelerarea implementării acestora, asigurarea desfășurării în timp util a proiectelor de investiții publice mature și promovarea investițiilor private pentru a încuraja dezvoltarea economică durabilă, sunt alte recomandări cuprinse în raportul CE.
Pe de altă parte, Comisia Europeană a mai recomandat României să își reducă dependența de combustibilii fosili prin accelerarea implementării energiei regenerabile, îmbunătățirea capacității rețelei, consolidarea conexiunilor electrice transfrontaliere, avansarea reformelor de reglementare care reduc riscurile pentru proiectele de energie curată și îmbunătățirea transparenței și eficienței procesului de autorizare.
Totodată, documentul susține că reducerea dependenței de combustibilii fosili, în special prin eliminarea treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili în sectorul încălzirii și investiții în eficiență energetică, infrastructură de mediu și inovare, trebuie să țină cont de disparitățile regionale.
În plus, CE solicită reducerea măsurilor de sprijin energetic de urgență în vigoare, utilizând economiile aferente pentru a reduce deficitul public.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 438 / 19657 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...