
Boston Consulting Group: Românii sunt printre cei mai pesimiști consumatori din Europa, însă rămân rezilienți la nivel personal și extrem de atenți la prețuri
10 Iunie 2025
BizLawyerConsumatorii români se confruntă cu tot mai multă incertitudine economică în 2025, adaptându-și comportamentul de consum pe criterii de valoare.
![]() |
Potrivit celui mai recent sondaj european realizat de Boston Consulting Group (BCG), consumatorii români se numără printre cei mai pesimiști din Europa – 71% exprimă o perspectivă negativă asupra climatului politic, iar 64% sunt îngrijorați de evoluția economiei. BCG a chestionat peste 16.000 de consumatori în aprilie, din nouă țări europene, inclusiv peste 1.800 de respondenți din România. Raportul conturează o imagine detaliată a unei populații aflate sub presiune financiară, dar hotărâtă să valorifice fiecare achiziție la maximum.
„Consumatorii români nu se retrag – ci se recalibrează,” afirmă György Lakatos-Török, senior project manager la BCG și coautor al raportului. „Ei adoptă un optimism pragmatic: își ajustează bugetele, caută valoare, își prioritizează esențialele, dar rămân conștienți de branduri și selectiv optimiști cu privire la situația lor personală.” Aproape 60% dintre consumatori anticipează că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pe produse esențiale precum alimente de bază, medicamente, transport și locuință – subliniind sensibilitatea crescută la costuri.
„Consumatorii români nu se retrag – ci se recalibrează,” afirmă György Lakatos-Török, senior project manager la BCG și coautor al raportului. „Ei adoptă un optimism pragmatic: își ajustează bugetele, caută valoare, își prioritizează esențialele, dar rămân conștienți de branduri și selectiv optimiști cu privire la situația lor personală.” Aproape 60% dintre consumatori anticipează că vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pe produse esențiale precum alimente de bază, medicamente, transport și locuință – subliniind sensibilitatea crescută la costuri.
Inflația rămâne principala îngrijorare pentru români (70%), urmată de prețurile la energie (66%) și tensiunile geopolitice (49%) – toate peste media europeană. Aceste temeri se reflectă în comportamentul de consum: aproape trei din patru români spun că au observat creșteri de prețuri în majoritatea categoriilor, mai ales la bunuri esențiale precum alimente și produse de curățenie. Cheltuielile pentru aceste categorii sunt în creștere – nu din cauza volumelor mai mari, ci ca efect al inflației. Astfel, 53% dintre români se așteaptă la creșteri suplimentare ale cheltuielilor în următoarele șase luni. Prin contrast, categoriile discreționare precum îmbrăcămintea, electronicele, divertismentul și băuturile alcoolice înregistrează scăderi abrupte, atât în cheltuielile actuale, cât și în cele estimate.
Sensibilitatea la preț și fidelitatea față de brand coexistă
România devine una dintre cele mai sensibile piețe la preț din Europa. Un procent ridicat – 76% dintre consumatori caută în mod activ reduceri la achiziționarea de îmbrăcăminte și electrocasnice. Mai degrabă decât să schimbe brandurile, consumatorii preferă să aștepte promoții – reflectând o mentalitate conservatoare, orientată spre valoare. Acest comportament este vizibil în toate categoriile și a devenit o caracteristică definitorie a consumului post-inflaționist.
În același timp, brandurile proprii și etichetele private întâmpină dificultăți în a câștiga încrederea consumatorilor români. O treime dintre respondenți declară că preferă în continuare produsele de brand, iar probabilitatea de a alege alternative private label este sub media europeană în majoritatea categoriilor. Comercianții se confruntă cu o provocare unică: să echilibreze strategiile promoționale cu percepția asupra brandului. Peste o treime dintre români consideră că produsele de brand oferă o calitate superioară față de mărcile proprii, în special în categoriile de alimente și îngrijire personală.
Adopție digitală lentă, dar așteptări ridicate privind termenii de livrare
În timp ce multe țări europene accelerează trecerea către comerțul online, România rămâne în urmă – fiind cea mai slab digitalizată dintre țările analizate. Doar 8% dintre consumatorii români folosesc canalele online ca metodă principală de cumpărături, mult sub media europeană de 12% și mult în urma Regatului Unit (18%) sau Germaniei (15%). Diferențele sunt notabile între mediul urban și cel rural – în zonele rurale adoptarea este mai lentă, din motive demografice și din lipsa infrastructurii (ex. puține puncte de livrare, opțiuni reduse de curierat).
Totuși, așteptările în privința livrării sunt surprinzător de ridicate. Românii cer livrare în ziua următoare pentru categorii precum produse alimentare, gustări și băuturi, ceea ce pune presiune pe platformele de e-commerce și pe rețelele logistice pentru a reduce diferențele dintre așteptări și realitate.
Sustenabilitatea – o preocupare în creștere, dar cu limitări de buget
Consumatorii români devin tot mai atenți la sustenabilitate – 57% declară că iau în calcul impactul asupra mediului în deciziile de cumpărare, cu 13 puncte procentuale peste media europeană. Cu toate acestea, disponibilitatea de a plăti mai mult pentru produse sustenabile rămâne scăzută: doar 16% dintre respondenți sunt dispuși să achite un preț mai mare pentru opțiuni ecologice, în linie cu reticența europeană de a plăti un „cost verde”.
Ce înseamnă toate acestea pentru branduri și retaileri
Consumatorul român evoluează. Brandurile care vor să aibă succes pe această piață trebuie să ofere mai mult decât prețuri competitive – trebuie să livreze valoare reală, să consolideze loialitatea față de brand și să răspundă preocupărilor etice și de mediu, fără a-i pierde pe consumatorii sensibili la preț.
„Pentru companiile din domeniul bunurilor de consum, acesta nu este momentul retragerii,” spune Lakatos-Török. „Brandurile trebuie să rămână curajoase în strategie – să se concentreze pe acțiuni care construiesc încredere, transparență și relevanță.”
În termeni practici, acest lucru presupune: optimizarea portofoliului de produse, ajustarea strategiilor de preț și investiții în experiențe omnichannel care să răspundă consumatorilor acolo unde se află – atât din punct de vedere emoțional, cât și financiar.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7 / 19271 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...