ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANCOM: Regulamentul privind serviciile digitale are ca principal obiectiv prevenirea activităţilor ilegale şi dăunătoare din online

20 Martie 2025   |   Agerpres

Acesta instituie, printre altele, condiţiile în care furnizorii de servicii intermediare din Uniunea Europeană pot primi sesizări privind existenţa în mediul online a unor conţinuturi, bunuri sau servicii ilegale.

 
 
Regulamentul privind serviciile digitale are ca principal obiectiv prevenirea activităţilor ilegale şi dăunătoare din mediul online, urmărind siguranţa utilizatorilor, protejarea drepturilor fundamentale ale acestora şi crearea unui mediu echitabil şi deschis pentru furnizori, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Acesta instituie, printre altele, condiţiile în care furnizorii de servicii intermediare din Uniunea Europeană pot primi sesizări privind existenţa în mediul online a unor conţinuturi, bunuri sau servicii ilegale.

"Conform Regulamentului privind serviciile digitale, "conţinut ilegal" înseamnă orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv. Aşadar, un conţinut este ilegal atunci când încalcă una dintre legile în vigoare din România sau din alt stat membru UE. Exemple în acest sens sunt incitarea rasistă şi xenofobă la violenţă şi ură, abuzuri asupra copiilor, conţinut terorist, încălcări ale drepturilor de autor, produse periculoase şi ilegale", se arată într-un comunicat al ANCOM transmis miercuri AGERPRES.


Potrivit sursei citate, Legea nr. 50/2024 stabileşte măsurile necesare ce trebuie implementate la nivel naţional pentru aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale, atribuţiile ANCOM, în calitate de coordonator al serviciilor digitale, precum şi cadrul legal necesar autorităţilor relevante pentru emiterea ordinelor de eliminare a conţinutului ilegal adresate furnizorilor de servicii intermediare.

Pentru eliminarea conţinutului ilegal, Regulamentul prevede trei căi de acţiune: notificarea adresată furnizorului de servicii de găzduire de către destinatarul serviciului, informarea furnizorului de platforme online de către notificatorii de încredere şi emiterea ordinului de eliminare a conţinutului ilegal de către autorităţile relevante.

Astfel, destinatarii serviciilor pot semnala furnizorilor de servicii de găzduire existenţa anumitor informaţii pe care le consideră conţinut ilegal, în cadrul serviciilor oferite de aceştia, iar furnizorii au obligaţia de a institui mecanisme prin care să preia aceste sesizări. "Mecanismele respective trebuie să fie uşor de accesat şi de utilizat şi să permită transmiterea notificărilor exclusiv prin mijloace electronice. Pentru a putea fi procesată, notificarea transmisă de destinatarul serviciului furnizorului de găzduire trebuie să includă: o explicaţie suficient de justificată a motivelor pentru care susţine că informaţiile în cauză constituie conţinut ilegal, o indicaţie a localizării electronice exacte a informaţiilor respective (de exemplu URL-ul sau, dacă este necesar, informaţii suplimentare care să permită identificarea conţinutului ilegal, adaptate în funcţie de tipul de conţinut şi de tipul specific de serviciu de găzduire), numele şi adresa de e-mail a destinatarului care face notificarea, cu anumite excepţii, precum şi o declaraţie care să confirme că persoana care transmite notificarea are cu bună-credinţă convingerea că informaţiile şi susţinerile cuprinse în notificare sunt exacte şi complete", precizează specialiştii ANCOM.

În ceea ce priveşte informarea furnizorului de platforme online de către notificatorii de încredere, ANCOM precizează că notificator de încredere poate fi orice entitate care demonstrează că are cunoştinţe de specialitate şi competenţe specifice în detectarea, identificarea şi notificarea conţinutului ilegal, este independent de orice furnizori de platforme online şi îşi desfăşoară activităţile de aşa manieră încât să transmită notificări cu diligenţă, acurateţe şi obiectivitate. ANCOM acordă statutul de notificator de încredere la cerere, conform unei proceduri, oricărei entităţi, dacă îndeplineşte cumulativ aceste condiţii.

"Conform Regulamentului privind serviciile digitale, furnizorii de platforme online care nu sunt microîntreprinderi şi întreprinderi mici trebuie să ia măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că notificările transmise de notificatorii de încredere cu privire la conţinutul ilegal sunt tratate cu prioritate", se arată în comunicat.

Nu în ultimul rând, conform Legii nr. 50/2024, autorităţile relevante sunt instituţiile sau autorităţile publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate. Potrivit legii, autorităţile relevante au obligaţia de a se pronunţa cu privire la conţinutul ilegal existent în mediul online.

"Conform Regulamentului privind serviciile digitale şi Legii nr. 50/2024, autorităţile relevante pot dispune, prin ordin, ca furnizorii de servicii intermediare să acţioneze împotriva unuia sau mai multor elemente de conţinut ilegal, să furnizeze anumite informaţii cu privire la unul sau mai mulţi destinatari individuali ai serviciului sau să restabilească conţinutul, în cazul în care acesta a fost eliminat fiind considerat în mod eronat ilegal de către un furnizor. Ordinele pot fi emise şi de către autorităţile judiciare în cadrul acţiunilor, activităţilor ori procedurilor desfăşurate de acestea potrivit competenţelor legale conferite", precizează Autoritatea.

În calitatea sa de coordonator al serviciilor digitale în România, ANCOM nu joacă niciun rol în moderarea conţinutului, nu acţionează ca organism de apel împotriva deciziilor furnizorilor de servicii intermediare în legătură cu conţinutul ilegal şi nu acţionează ca autoritate extrajudiciară în litigiile dintre diferite părţi sau diferiţi utilizatori cu privire la conţinutul ilegal.

De asemenea, ANCOM se poate pronunţa cu privire la un conţinut ilegal doar în acele situaţii în care Autoritatea este desemnată, prin normele legale în vigoare, în mod expres, ca autoritate relevantă (de exemplu, ANCOM are rolul de autoritate de supraveghere şi control în ceea ce priveşte punerea pe piaţă a echipamentelor radio sau în ceea ce priveşte compatibilitatea electromagnetică).

Pentru a veni în sprijinul celor interesaţi, Autoritatea a detaliat, într-un limbaj accesibil, toate informaţiile relevante pentru aplicarea Regulamentului privind serviciile digitale în România în cadrul unei secţiuni dedicate pe InfoCentru ANCOM. În această pagină sunt explicate prevederile actului legislativ european şi obligaţiile furnizorilor de servicii intermediare. Totodată, ANCOM a descris paşii pe care utilizatorii trebuie să îi parcurgă pentru a raporta conţinutul ilegal, restricţiile referitoare la conţinut, precum şi drepturile utilizatorilor.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1722 / 20439
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...