
Avocații Wolf Theiss spun că autoritățile fiscale vor reveni la un regim de lucru similar cu cel de până în pandemie și toți jucătorii din mediul privat trebuie să fie pregătiți pentru o eventuală acțiune de control. Rata de succes în instanțe pentru clienții reprezentați în procese legate de presupuse încălcări ale legislației fiscale a fost de aproape 90% în ultimii ani
10 Decembrie 2020
Ștefania EnacheEchipa axată pe practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei Wolf Theiss are o vastă experiență în domeniu. Avocații au fost implicați în proceduri de contestație ale deciziilor fiscale, în toate fazele acestora, contestație administrativă și contestație în instanță.
![]() |
Criza apărută brusc, ca urmare de pandemiei de COVID-19, a scos în evidență importanța digitalizării în activitatea firmelor private și a autorităților publice.Companiile care, înainte de apariția SARS CoV-2, au pus accentul pe această latură s-au adaptat foarte repede noilor condiții de lucru și și-au putut derula în continuare proiectele.Avocații Wolf Theiss sunt de părere că lecția majoră a acestor ultime luni ține tocmai de necesitatea digitalizării și de beneficiile oferite de adoptarea unei astfel de stategii. „Datorită unui sistem pre-existent home-office extrem de performant, Wolf Theiss a reușit să mențină în acest an un nivel al activității foarte puțin afectat de criză. În contrast, am asistat la sincope substanțiale în funcționarea autorităților publice, inclusiv a instanțelor de judecată, din cauza nivelului deficitar al digitalizării”, punctează Ligia-Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss.
Practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei de avocatură nu și-a încetat niciun moment activitatea, serviciile pe care experții le-au oferit mulându-se pe nevoile clienților. „În ultima perioada activitatea autorităților fiscale a ținut cont de prevederile legale specifice adoptate ca urmare a pandemiei de COVID-19. Astfel în perioada de urgență au avut loc anumite amânări de la plată a obligațiilor fiscale și a măsurilor de executare silită în această materie în cadrul strategiei de sprijinire a mediului de afaceri și a populației. Nu considerăm că a existat nici în perioada de urgență o încetare completă a activităților economice astfel încât să se poată vorbi acum în mod obiectiv de ”repornirea” economiei însă pe măsura normalizării situației epidemiologice vom asista și la reluarea în regim normal a executării obligațiilor fiscale ale tuturor categoriilor de contribuabili”, amintește Ligia Cecilia Popescu.
Avocatul susține că unul dintre cele mai afectate domenii economice, ca urmare a crizei medicale, a fost HoReCa. Există însă și alte industrii care au avut de suferit și care au fost obligate să apeleze la susținerea statului pentru a putea trece peste aceste momente dificile.
Pe măsură ce situația evolueză, autoritățile fiscale vor reveni la un regim de lucru similar cu cel de până în pandemie. În acest context, este important pentru toți jucătorii din mediul privat să fie pregătiți pentru o eventuală acțiune de control. „Investigarea unui agent economic de către autoritățile fiscale implică furnizarea de către acesta a informațiilor și a documentelor relevante pentru finalizarea procedurilor specifice. O asemenea investigație nu ar trebui să presupună presiuni sau sincope în activitate. După constatare urmează emiterea deciziei care poate fi contestată în procedură administrativă și ulterior în instanță. Acolo unde sumele din deciziile de impunere nu sunt extrem de mari, există o anumită reticență din partea clienților în demararea unei proceduri de contestare deoarece în practica din România, o astfel de procedură implică un consum extrem de mare de timp și resurse financiare”, susține Andreea Zvac, Counsel Wolf Theiss.
Carențe cronice de tehnică legislativă
Iar lucrurile pot deveni destul de dificile, în condițiile în care legislația în vigoare poate genera o serie de probleme. „Într-adevăr, din păcate, putem vorbi de carențe cronice de tehnică legislativă în România care duc la un caracter interpretabil al textelor de lege, de insuficientă reglementare sau reglementări contradictorii. Acestea sunt remarcate în practică imediat de către clienții noștri din străinătate care compară regimurile fiscale și activitatea autorităților fiscale din țara lor de origine cu cele din România precum și de clienții români care sunt însă mai resemnați în fața acestui fenomen”, atrage atenția Andreea Zvac.
„Nu am constatat asemenea tendințe din partea autorităților de a considera ca normale în activitatea companiilor activități la limita legii. Ne confruntăm însă foarte des cu diferențe de interpretare a legii între clienți, avocați și autorități fiscale care conduc la litigii fiscale complexe. Un aspect extrem de complex și unde există o marjă extrem de mare de interpretare este situația prețurilor de transfer unde, prin deciziile de impunere, stabilirea valorii de tranzacționare cu entități independente este făcută într-un mod eronat și nedocumentat. Avocații contracarează prin prezentarea în fața instanțelor de judecată a unor argumente juridice temeinice, de multe ori bazate pe prevederile dreptului european, cu care reușim să câștigăm aceste litigii pentru clienții noștri”, completează Ligia Cecilia Popescu.
Echipă experimentată, servicii complexe
Echipa axată pe practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei Wolf Theiss are o vastă experiență în domeniu. Avocații au fost implicați în proceduri de contestație ale deciziilor fiscale, în toate fazele acestora, contestație administrativă și contestație în instanță. „Implicarea încă de la începutul procedurii de contestare depinde de decizia clientului însă este de obicei utilă pentru că în instanță nu se pot extinde extrem de mult motivele contestației. De regulă, în funcție și de complexitatea litigiului, echipa include un avocat coordonator care este avocatul asociat (partener), un avocat senior sau counsel, avocați juniori precum și o persoană de contact din partea clientului și experți parte care ne furnizează expertiza pe aspecte specifice când este cazul”, explică Partenerul Wolf Theiss.
Ligia Cecilia Popescu menționează faptul că sursa litigiilor cu Fiscul sunt diferențele de interpretare a legii. „Nu am constatat o legătură de cauzalitate între existența unor litigii în instanță și intensificarea controalelor la agenții economici respectivi”, subliniază expertul.
Proiectele din cadrul departamentului de Litigii fiscale sunt coordonate de către Avocatul asociat (Partenerul coordonator) al practicii de Litigii Arbitraj, iar echipa are cinci avocați. Wolf Theiss intenționează să mențină acest nivel și în perioada imediat următoare, concentrându-se pe asigurarea unei eficiențe ridicate a activității fiecărui avocat.
Wolf Theiss dispune de toate resursele pentru a asista clienții în litigii fiscale. În această perioadă, specialiștii firmei sunt implicați, în principal, în dosare aflate la instanțele locale. De asemenea, casa de avocatură are clienți care intenționează să solicite instanțelor să adreseze întrebări preliminare cu privire la aspecte fiscal, iar avocații estimează că întrebările acestea vor ajunge să fie soluționate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Asocierea cu o firmă din afara României pentru astfel de întrebări preliminare este analizată de la caz la caz.
Cel mai spectaculos și complex mandat la care echipa a lucrat în această perioadă se referă la stabilirea unei strategii în legătură cu un proiect de ajutor de stat inițiat de autoritățile române pentru sprijinirea industriei românești de film în conformitate cu HG 421/2018. Complexitatea acestuia derivă din caracterul relativ nou al acestei legislații precum și din necesitatea cunoașterii modului specific de operare a industriei filmului din alte jurisdicții, domeniu în care Wolf Theiss are deja acumulată o importantă experiență, derivată din gestionarea cu succes a unor litigii anterioare cu valoare mare cu element de extraneitate. Proiectul este coordonat de către Bryan W. Jardine, Managing Partner și Ligia Cecilia Popescu, Partener coordonator al practicii Litigii și Arbitraj.
„În prezent asistăm și reprezentăm un client care acționează în industria auto cu privire la contestarea unor decizii de impunere privind TVA stabilit suplimentar, având o valoarea de peste 10 milioane euro. Proiectul este extrem de complex deoarece vizează aspecte de coordonare a legislației românești cu legislația europeană în materie de TVA și a interpretării date de către organul fiscal din România, o analiză contabilă extrem de extinsă dar și modalitatea de implementare a unor practici interne ale clientului în cadrul entității sale din România. Totodată, acțiunea vizează contestarea unor practici greșite ale organelor fiscale în ceea ce privește regimul deductibilității TVA, în cazul taxării inverse”, precizează Andreea Zvac.
La rândul său, Ligia Cecilia Popescu susține că rata de succes în instanțe pentru clienții pe care firma i-a reprezentat în procese legate de presupuse încălcări ale legislației fiscale a fost de aproape 90% în ultimii ani, deși avocații s-au confruntat cu litigii extrem de complexe. „Componenta de litigii fiscale reprezintă aproximativ 10% din activitatea firmei. Practica de Litigii și Arbitraj este o practică ce are o capacitatea de adaptare foarte bună în situații de criză astfel că estimăm că ne vom putea continua activitate în condiții optime, chiar dacă vor fi cu siguranță necesare măsuri pentru a ne putea adapta la nevoile clienților și ale domeniului de la un anume moment”, a conchis Partenerul Wolf Theiss.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1479 / 2105 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...