
Virgil Popescu: Am pus la punct un sistem de compensare a creanţelor, care va debloca situaţia financiară a mii de firme
17 Iulie 2020
AGERPRESActivităţile de compensare se pot realiza de la distanţă, online, transparent, folosind semnătura electronică, iar sistemul de compensare datorii şi creanţe poate fi accesat în timp real de către orice utilizator, indiferent de locul unde îşi desfăşoară activitatea, potrivit MEEMA.
Ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, a anunţat joi că a fost pus la punct un sistem de compensare a creanţelor, care va debloca situaţia financiară a mii de firme şi va permite eliberarea fluxurilor de cash în economia reală.
"Ministerul Economiei a propus Guvernului spre aprobare memorandumul privitor la "Dezvoltarea Sistemului de Compensare Datorii şi Creanţe ale Persoanelor Juridice prin Sistemul Informatic de Compensare (SIC)", gestionat de Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni. Memorandumul are scopul de a combate eficient o serie de blocaje financiare din economie. În actualul context nevaforabil generat de răspândirea noului coronavirus, companiile încep să considere recuperarea creanţelor o prioritate maximă, iar compensarea ca şi formă nemonetară de stingere a datoriilor, printr-o modalitate electronică, este o soluţie eficientă. Modalitatea de a lucra compensările la distanţă, online, transparent, folosind semnătura electronică calificată permite realizarea operaţiunilor cu minim de efort şi favorizează respectarea măsurilor restrictive impuse pentru limitarea răspândirii SARS-COV-2", a scris ministrul pe Facebook.
"Ministerul Economiei a propus Guvernului spre aprobare memorandumul privitor la "Dezvoltarea Sistemului de Compensare Datorii şi Creanţe ale Persoanelor Juridice prin Sistemul Informatic de Compensare (SIC)", gestionat de Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni. Memorandumul are scopul de a combate eficient o serie de blocaje financiare din economie. În actualul context nevaforabil generat de răspândirea noului coronavirus, companiile încep să considere recuperarea creanţelor o prioritate maximă, iar compensarea ca şi formă nemonetară de stingere a datoriilor, printr-o modalitate electronică, este o soluţie eficientă. Modalitatea de a lucra compensările la distanţă, online, transparent, folosind semnătura electronică calificată permite realizarea operaţiunilor cu minim de efort şi favorizează respectarea măsurilor restrictive impuse pentru limitarea răspândirii SARS-COV-2", a scris ministrul pe Facebook.
Conform unui comunicat remis ieri, Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului şi de Afaceri şi Ministerul Finanţelor Publice au promovat în şedinţa de joi un Memorandum prin care se permite realizarea şi eficientizarea mecanismului de efectuare a compensărilor datoriilor între organele fiscale şi/sau unităţile administrativ teritoriale şi operatorii economici cu capital de stat integral/ majoritar/ minoritar, inclusiv a companiilor din subordinea consiliilor judeţene, a consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor şi din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi a consiliilor sectoarelor municipiului Bucureşti.
"Este una dintre cele mai liberale măsuri adoptate de către Guvernul României de la 1989 încoace şi va avea un efect economic aproape instantaneu, permiţând deblocarea fluxurilor în economia reală. Procesul este unul simplu, digitalizat şi transparent. Este o dovadă în plus a angajamentului pe care l-am luat, atunci când am devenit ministru, de a sprijini economia României şi de ajuta antreprenorii români să se poată dezvolta prin ei înşişi", a declarat Virgil Popescu.
Compensarea ca formă de stingere a datoriilor, nemonetară, este o soluţie la îndemâna societăţilor comerciale pentru care recuperarea creanţelor a devenit, în contextul economic generat de pandemia COVID-19, o prioritate maximă.
Activităţile de compensare se pot realiza de la distanţă, online, transparent, folosind semnătura electronică, iar sistemul de compensare datorii şi creanţe poate fi accesat în timp real de către orice utilizator, indiferent de locul unde îşi desfăşoară activitatea, potrivit MEEMA.
În prezent, din cele 1.785 de companii cu capital de stat integral/ majoritar/ minoritar, inclusiv companiile din subordinea consiliilor judeţene, a consiliilor locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor şi din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi a consiliilor sectoarelor municipiului Bucureşti, înregistrate în evidenţele ANAF la finele trimestrului I 2020, un număr de 1.520 de companii pot realiza operaţiuni de compensare în Sistemul Informatic de Compensare.
Conform datelor Ministerului Economiei, în SIC, pentru perioada 8 ianuarie - 29 mai 2020, rezultatele activităţii de compensare sunt următoarele: 2.022 de solicitări de acces în sistemul informatic de compensare din care 1489 au deschis contul de utilizator; 2.092 companii declarate din care 1657 companii desfăşoară operaţiuni de compensare; 1.699 compensări finalizate la care se adaugă 26 compensări în curs de finalizare în luna mai; peste 464,765 milioane lei valoarea totală a facturilor stinse nemonetar, pe baza ordinului de compensare; 4.200 total participări în circuitele de compensare realizate.
Media numărului de agenţi dintr-un circuit de compensare este de 2,47, iar numărul maxim de agenţi economici înregistrat într-un circuit de compensare este de 14. Totodată, numărul companiilor înscrise în sistemul informatic de compensare pe primul trimestru a fost de 1.017 companii din care 77 sunt societăţi cu capital de stat, ponderea lor fiind de 7,57%.
Valoarea totală a compensărilor pe primele trei luni din 2020 a fost de 1,489 miliarde lei, în timp ce valoarea compensărilor pe primul trimestru, realizate de companiile cu capital de stat a fost de 737 milioane lei, reprezentând 49% din total valoare compensată.
Memorandumul adoptat joi de către Guvern permite extinderea sferei de cuprindere a operaţiunii de compensare prin includerea şi a altor categorii de datorii, precum extinderea mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligaţiilor fiscal/bugetare restante, reglementat periodic prin legea bugetului de stat. Astfel, se propune analizarea extinderii mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligaţiilor fiscal/bugetare restante, prin introducerea în acest mecanism a mai multor operatori economici, precum şi alocarea sumelor de la bugetul de stat în circuitul de stingere printr-un act normativ cu aplicare permanentă, subliniază reprezentanţii ministerului.
Acesta vizează şi includerea în cadrul sistemului de compensare a cesiunilor de creanţe, în vederea sprijinirii operatorilor economici aflaţi în dificultate. Astfel se poate lărgi cadrul sistemului de compensare prin includerea creanţelor ce fac obiectul contractelor de cesiune, eficientizarea mecanismului de garantare a creditului comercial, prin crearea unui instrument de verificare a eligibilităţii operatorilor economici aflaţi în dificultate, prin condiţionarea utilizării de către aceştia a Sistemul Informatic de Compensare în vederea reducerii arieratelor.
"Sistemul de compensare datorii şi creanţe SIC a fost creat în anul 1999 ca o necesitate determinată de valoarea uriaşă a arieratelor nerambursate la scadenţă ale agenţilor economici, fapt ce a determinat blocajul financiar din economia românească în acea perioadă. La nivel macroeconomic, beneficiile obţinute prin crearea SIC sunt: diminuarea blocajului financiar din economia românească prin reducerea arieratelor, prevenirea intrării în incapacitate de plată la nivelul persoanelor juridice, combaterea întârzierii la plată a facturilor şi reducerea evaziunii fiscale. Rezultatele celor 20 de ani de funcţionare neîntreruptă a SIC se traduc în numărul de operaţiuni de compensare finalizate şi volumul de arierate diminuate prin compensare. Mai precis, circa 66 miliarde de euro arierate au fost diminuate prin compensare în acest interval de timp", se mai menţionează în comunicat.
Acesta adaugă faptul că rezultatele se datorează activităţii Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie - Sucursala Bucureşti, instituţie aflată în subordinea Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri care gestionează administrarea la nivel naţional a sistemului de compensare datorii şi creanţe ale contribuabililor, persoane juridice cu sediul în România.
"Rezultatele s-au obţinut pe baza raportării lunare a facturilor de către persoanele juridice de drept privat şi cu capital de stat, raportare pe baza căreia, SIC a identificat soluţiile de compensare cu mai mult de 2 agenţi economici în componenţă", mai precizează sursa citată.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8718 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...