
Toamna se numără încasările la ANAF
18 Septembrie 2020
Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer PricingMulți specialiști fiscali și bancheri vorbesc de o creștere de taxe în România în 2021 pe fondul unor cheltuieli bugetare imense generate de pandemie.
![]() |
Alina Andrei, Tax & Transfer Pricing Partner al Cabot Transfer Pricing |
În toamna aceasta, mai exact pe 25 octombrie 2020 expiră termenul unei facilități extrem de importante pentru mediul de afaceri și în special pentru IMM-uri, care au acces mai greu la finanțare: amânarea plații taxelor și a executării silite.
Ce se întâmplă însă după 25 octombrie?
Teoretic, toate firmele care nu au plătit impozitele la termenul legal de 25 ale lunii pentru luna anterioară trebuie să achite toate restanțele acumulate în perioada de acordare a facilității (martie - octombrie) până cel mai târziu la 25 octombrie.
Altfel, în lipsa altor mecanisme sau facilități de plată, vor fi executate silit și cel mai probabil multe dintre ele vor intra în insolvență și ulterior faliment.
Ce se întâmplă însă după 25 octombrie?
Teoretic, toate firmele care nu au plătit impozitele la termenul legal de 25 ale lunii pentru luna anterioară trebuie să achite toate restanțele acumulate în perioada de acordare a facilității (martie - octombrie) până cel mai târziu la 25 octombrie.
Altfel, în lipsa altor mecanisme sau facilități de plată, vor fi executate silit și cel mai probabil multe dintre ele vor intra în insolvență și ulterior faliment.
Se discută tot mai mult zilele acestea ca termenul de 25 octombrie să rămână termenul final al facilității de amânare a plății / executării silite, întrucât o nouă amânare ar pune presiune pe construcția bugetului anului viitor.
Astfel că, singura soluție pentru cei care nu pot să plătească este posibilitatea restructurării / eșalonării datoriilor fiscale.
În prezent, restructurarea sau eșalonarea datoriilor fiscale se face doar prin garanții aduse ANAF. Fără eliminarea acestei condiții, restructurarea / eșalonarea datoriilor fiscale va fi foarte dificilă și în unele situații, imposibilă.
Ce urmează din punct de vedere fiscal?
Observăm o serie de modificări de procedură fiscală care accentuează tendințele existente deja de ceva vreme - obligația de a declara în 394 dacă există tranzacții cu afiliați (români sau străini), desk-auditul, obligațiile de declarare a tranzacțiilor transfrontaliere cu potențial de optimizare fiscală conform DAC6 - toate aceste obligații arată că tendința autorităților fiscale va fi de asigurare a conformării fiscale și de reducere a posibilităților de optimizare fiscală.
Pârghiile pentru asigurarea conformării fiscale voluntare sunt controalele fiscale și observăm o accentuare a lor (datorată și presiunii pe buget), dar și modificările legislative care vor lăsa puțin sau deloc spațiu de manevră în ceea ce privește optimizarea fiscală.
La ce să ne așteptăm în 2021?
Mulți specialiști fiscali și bancheri vorbesc de o creștere de taxe în România în 2021 pe fondul unor cheltuieli bugetare imense generate de pandemie.
Dacă ne uităm la ce întâmplă la nivel european - discuții tot mai intense despre impozitarea giganților digitali, finanțarea cheltuielilor generate de pandemie exclusiv din taxe și impozite noi, atunci cu siguranță și în 2021 vom discuta mult despre fiscalitate.
5 lucruri de avut în vedere în perioada următoare:
• Verificați dacă puteți beneficia de facilitățile fiscale acordate în acest an (bonificații la plata impozitului pe profit, amnistierea accesoriilor în condițiile achitării tuturor obligațiilor fiscale restante până la 15 decembrie 2020, alte facilități / fonduri / granturi).
• Realizați o mapare a riscurilor fiscale și de prețuri de transfer și estimare a lor și bugetați ajustări dacă aveți riscuri în acest sens (pierdere din exploatare, tranzacții semnificative cu afiliații).
• Realizați o revizuire a fluxurilor intra-grup în vederea determinării obligațiilor de declarare a tranzacțiilor transfrontaliere cu potențial de optimizare fiscală conform DAC6.
• Bugetați majorări de taxe pentru anul viitor.
• Asigurați fondurile necesare pentru perioada următoare.
Alina Andrei este Tax & Transfer Pricing Partner în cadrul firmei de consultanţă fiscală specializată în preţurile de transfer Cabot Transfer Pricing.
De zece ani, Cabot Transfer Pricing este una dintre firmele de consultanță fiscală specializată în prețurile de transfer cu o creștere rapidă pe piața din România. Cu o echipă alcătuită din 5 profesioniști competenți, compania deservește un portofoliu de mai mult de 300 de societăți – filiale ale unor grupuri locale sau multinaționale.Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8837 / 9935 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...